Slørhale sliter?

Hei

2 uker siden jeg fikk 3 stk. slørhaler fra butikken. Alt har virket bra til nå og har skiftet 20% vann nesten daglig.

Men de siste dagene har den ene holdt seg mye opp i et hjørnet og "ligger" veldig mye på siden. I mårrest fant jeg den "sovende" i et hulrom under slottet.

De to andre er normale og svømmer rundt som vanlig. Men denne svømmer bare når det er mat, og da litt skeivt, og tar noen få sporadiske turer rundt ellers. Skulle nesten tro den ene finnen ikke fungerer lengre.
Noen med råd?
Hører med til saken at det er et 60L akvarium med riktig tempratur og filter. Tenkte først på overspising, men da jeg bare har matet 1 gang daglig som jeg fikk anbefalt syns jeg dette er rart.
Er filteret innkjørt da? Slørhaler griser mye, så det er godt mulig du har ammoniakk i vannet selv om du bytter mye...
Filteret er ikke innkjørt og vannbytte hver dag kommer av den grunn. Visste ikke at 3 slørhaler kunne grise så mye på 60L som de har for seg selv? Er ammoniakk noe som kan ramme bare en enkelt fisk når de to andre er friske?

Den holder seg ikke bare i hjørnet nå, men er for det meste i vannflata uten å skulle se ut til å måtte snappe så mye luft...

Takk for svar!
Inaktiv bruker
Det er ikke alle fiskene som er like sterk, akkurat som at per tåler ikke like mye smerte som per. Alle er individuelle.
Men du bør ha den i mer enn 60L,
Spesielt når de er 3stk. Gullfisker er som akvariets katt. Skiter overalt, ødelegger planter og tar mer plass en de trenger. :/
Det er så rart å høre dere si at 60L er for lite for 3.stk når de på dyrebutikken sier det er mer enn nok. Forvirrende!

Enig i at de roter til mye.
Dyrebutikken er ikke primært ute etter at du skal bli en vellykket og fornøyd akvarist. De er primært ute etter pengene dine. Og misfornøyde akvarister gir dem minst like mye (eller kanskje mer?) penger som fornøyde akvarister gjør.

Gullfisk trenger mye plass. 200 liter regnes som minimum. Det er synd at de i dyrebutikken bullshittet deg, og synd at du trodde på dem. Håper at du kjøper et større akvarium, og at du kjøper det i en annen dyrebutikk, slik at de ikke tjener på å ha lurt deg.
Inaktiv bruker
Gullfisken KAN bli 39cm og de i dyrebutikkene sier ofte mye rart bare for å selge.
Det står i ALLE akvariebøkene jeg har lest at gullfisk trenger STOR plass og at det å putte dem i for lite akvarium er dyreplageri og frarådes.
Her er en link om Gullfisken, den kan være veldig nyttig å lese.
Ansatte i mange dyrebutikker kan finne på å anbefale deg å ha hvithai i 60 liter.
Ja, det er synd at man ikke kan stole på infoen man får i dyrebutikken, nettopp siden det er der de fleste akvarister starter.
Faktum er at svært mange av artene du finner i dyrebutikken er arter som krever mye mye mer 60liter. Her er sølvhaien et godt eksempel på hvor dårlig informasjon en får i dyrebutikken. Den blir kjempestor, den er en stimfisk og den krever opp mot 700liter eller mer. Men likevell selges den til akvarister med 60liters akvarier.

Gullfisker er også et eksempel på hvor ille feilinformasjonen kan være. Du kan jo tenke deg hvordan livet til en gullfisk er når den blir puttet i en 9liters gullfiskbolle uten filter. Det er en grunn til at mange tror gullfisker bare lever et par år. Faktum er at en lykkelig gullfisk kan bli over 20 år. Og det sier jo litt..

Du får også ganske dårlig info om innkjøring av karet i mange butikker. Som regel blir man rådet til å vente 1 uke, mens det egentlig tar opp mot 4-6 uker før bakteriekulturen i filteret har vokst seg stor og stabil nok. Og uten disse bakteriene så får du ikke en biologisk balanse i karet.

Men gjort er gjort og kjøpt er kjøpt. Jeg tenker at siden du har funnet fram til forumet her, så søker du iallefall informasjon, og du ønsker fiskene dine godt.
Ja, 3 gullfisker på 60 liter har det trangt, selv om de er ganske små, men gullfisker trenger endel "albuerom". Det går jo sikkert bra en periode, men du bør vurdere å enten kjøpe et større akvarie etterhvert, eller omplasser gullfiskene og heller kjøp fisker som egner seg bedre til størrelsen din. Guppyer er jo en slager for nybegynnere. De formerer seg vilt, og mange av dem er flotte å se på.
Det finnes mye mye fint å velge i til 60 liter. Du kan kikke litt i fiskebasen, der står mye god info om forskjellige arter.

Problemet ditt er nok at filteret ikke er innkjørt. Så det er nok sannsynelig at du har amoniakk/snart nitritt i karet ditt. Så du bør fortsette å bytte vann hver dag, men prøv litt mer enn 20% da du vanner ut giftstoffene mest mulig. Det at bare en fisk er blitt påvirket, kan være at den rett og slett er et litt svakere individ. Slik er det med fisk, de er individuelle skapninger.

Har du en lokal akvarieklubb? Hvis du har det så foreslår jeg at du kontakter dem, å spør om noen kanskje kan donere litt filterguffe til deg. Slik kan du kickstarte bakteriekulturen i filteret ditt, og på den måten kanskje holde nivåene på et nivå som ikke tar livet av fiskene dine.
hvis du er heldig, så kanskje noen her på forumet kan donere litt til deg.

Lykke til med fiskene, krysser fingrene for at dette løser seg
Takker for mange og lange svar Skal ta det til etterretning.

Den fisken som ble omtalt i starten av denne tråden virket helt normal igjen i mårrest, så jeg syns det er litt rart. Den har sine perioder hvor den er litt mindre aktiv, men kan absolutt svømme og oppføre seg normalt når den vil.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap