Slørehaler som spiser opp planter

Hei?
Min sønn fikk et 60liters akvarium i julegave, og sand og planter ble kjøpt inn til innkjøring. Senere når vi skulle kjøpe fisker spurte jeg på dyrebutikker etter hvilke fisker vi burde kjøpe med tanke på størrelse på akvarium og med hvordan de går ilag med hverandre(er helt grønn på området). Kjøpte da 6 kardinal tetraer, 6 neontetraer og to slørehaler. Dette mente damen på dyrebutikken ble bra. Fiskene spiser og har det bra, MEN de første plantene er ramponert og oppspist av slørehalene, de herjer sinnsykt med plantene, og nå på slutten måtte vi ta de ut(fant ut senere at de plantene vi ble anbefalt og kjøpte var vanskelig for nybegynnere å ha) for en uke siden var vi og kjøpte nye planter og spurte da etter mer hardføre planter, kjøpte da javabregner og en liten trerot med anubia. Nå har slørehalene revet av halvparten av plantene fra treroten og javabregnene er begynt å bli litt mørke i tuppene. Fikk i tillegg med et for fra dyrebutikken som besto av tørkede planter, hun mente at det skulle hjelpe. Fikk vite nå i ettertid av noen som driver med akvarium at en mulig grunn til at de spiser plantene er at slørehalene krever minimum 200 liters akvarium og at de rett og slett har for liten plass, og at når de blir store nok, så kan det hende de spiser mine andre fisker. Er dette fakta? Kan det være dårlig plass som gjør det? Har prøvd å gi mer og mindre mat i perioder uten merkbar forskjell.
På forhånd takk?
Det er helt vanlig at slørhaler og gullfisker spiser på planter. De burde ha mer plass, men de kommer nok fortsatt til å spise på plantene i et større kar.

Dessverre gir dyrebutikker forferdelige dårlige råd, og mange nybegynnere har fått masse problemer fordi de trodde de fikk gode råd fra dyrebutikken. De er ute etter å tjene mest mulig penger, ikke å gi gode råd, i tillegg så har mange av ungdommene som jobber der lite peiling på fisk.

Om slørhalene vokser, så kommer de etterhvert til å spise opp neontetraene og kardinaltetraene. Det er ikke sikkert at de kommer til å vokse normalt i bare 60 l. Dette kallers ofte å "tilpasse seg størrelsen på akvariet". Det er et veldig smertefullt fenomen som heter stunting, der fisken slutter å vokse, men innvollene fortsetter å vokse. Dette er meget smertefullt for fisken, og ender med at fisken dør.

Vil faktisk anbefale deg å levere slørhalene tilbake til butikken.
takk for svar
har faktisk tenkt på å få gitt bort slørehalene, visste bare ikke at man kunne levere de inn i dyrebutikken

ja har opplevd at stortsett alt vi har blitt fortalt i dyrebutikken om stell av akvarium og fisk er feil, så er jo et lite mirakel at fiskene faktisk lever.

får bare lese meg gjennom forumene her, har mye å lære
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap