Hjelp! (angående sykdom i akvariet)

fyllte akkurat på med litt sand i karet å så at gullfisken vår var veldig rar, la seg på bunnen og var langt fra like aktiv som den bruker å være.. jeg tok den opp av karet, og den var så "slapp" at jeg bare kunne ta den opp i handa mi.. jeg har lagt den i en bolle for seg selv, der jeg har hatt oppi noen dråper av eSHa - OPTIMA, som er det eneste jeg har av "medisiner"..

Jeg synes jeg ser hvite prikker på ryggfinnen og på finnene på siden, så jeg er redd det er det den har fått..

hva kan jeg gjøre? -jeg har jo lest om dette, og temperatur-behandlingen.. men er ikke sikker på at de andre fiskene vi har tåler høyere temperatur, og vi nærmeste dyrebutikk er over en time unna, ergo rekker vi ikke den før mandag.. :/

Inaktiv bruker
Hvor stort er akvariet?
Hvordan er vannverdiene? (Ok holder ikke)
Er det lenge siden du satte det i gang? Har det gått lenge?
Hvilke rengjøring rutiner har du?
Ikke mye respons å få her gitt :p
anyways, har jeg økt gradene på vannet der fisken er nå, er kommet til 29 grader å fisken er piggere, spiser mat å svømmer! men er jeg nødt til å ta denne temperaturbehandlingen i akvariet også? eller kan jeg evt prøve å se hvordan det går? og evt når kan jeg putte gullfisken tilbake??
Inaktiv bruker
Hvitprikk:
Hvitprikk (Ichthyophthirius multifiliis), er den mest vanlige parasitten i akvarier. Denne gjenkjennes ved hvite, små (maks 1mm) prikker på fisken. Dette kommer gjerne først på finnene til fisken, for så å angripe mer kjøttfulle områder.
Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus. Parasitten sprer seg svært raskt, og kan i løpet av kort tid ha infisert alle fiskene i akvariet. Dette er en svekkelsesparasitt, som vil drepe fisken om den ikke drepes.

Parasitten lever i tre stadier, der det er det tredje stadiet vi ser på fisken. Første stadie er parasitten gjemt i grusen, og andre stadie er den frittsvømmende, på jakt etter en vert. Tredje stadie lever den på fisken, for etter ca 48 timer, sprekke og strø ut masse "babyparasitter". Skallet fra den døde parasitten kan bli hengende på fisken noen dager etter at den har sluppet avkommet. Det er kun i andre stadie at parasitten er mulig å drepe.

Behandlingsforslag: Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren. Dette er en behandling som er skånsom, og ikke koster masse penger. Les mer om gjennomføringen av denne nederst i artikkelen. Merk at enkelte arter ikke tåler den høye temperaturen, se på forhånd hvordan temperatur som er oppført som makstemperatur i fiskebasen. Fisk som maksimalt skal ha 26°r;C bør behandles med medisiner. Her anbefaler jeg eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.


Temperaturkuren mot parasitter.

Slik anbefaler jeg at du kjører temperaturkuren i ditt akvarium:
-Bytt vann, kombinert med en slamsuging av bunnen. 40% av vannet bør vekk.
-Få tempen opp til over 32°r;C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Tempen må økes i løpet av maks 12 timer.
-Senk til 28°r;C, observer nøye. Senk gjerne tempen med kaldvann, kombinert med en real slamsuging.


-Om nye parasitter bryter ut, merk deg hvor lang til det tok fra tempen var under 32°r;C, og til utbruddet var synlig.
-Øk tempen igjen til over 32°r;C, hold til alle parasitter er borte i 48-72 timer. Gjenta reduseringen i temp til 28°r;C, med vannbytte og slamsuging.
Øk tempen til over 32°r;C igjen, innenfor kortere tid enn det tok i forrige runde før prikkene brøt ut (tok det 47 timer, øker du tempen når det er gått 43-44 timer).
-Gjenta til parasittene er borte for godt.

MERK: Kuren må ikke benyttes mot annet enn Hvitprikk og Oodinium. De fleste andre sykdommer vil akselerere kraftig, ved økt temperatur, og det er da fare for at du dreper fiskene dine, i stedet for å berge dem!
Gullfisk tåler svært sjeldent en slik varmekur, og dessuten skal varmen økes gradvis.
Jørg1 AKA Spock
Hvor stort er akvariet? Hvordan er vannverdiene? (Ok holder ikke) Er det lenge siden du satte det i gang? Har det gått lenge? Hvilke rengjøring rutiner har du?


det er 120 liter.
Cl2 : 0.8 (jeg har hatt i aquasafe)
ph : ca. 6,8
kh : 6
gh : 4
no2 : 1
no3 : 10

så jeg mener det meste skal være greit, har som sagt hatt i aquasafe.
det er ca 3 uker siden vi startet det opp, kjøpte det nytt da.
bytter ca 30 % vann 1 gang i uka, oftere hvis vannet ikke er klart.
Vilje
Gullfisk tåler svært sjeldent en slik varmekur, og dessuten skal varmen økes gradvis.


jeg har økt gradvis, mulig de ikke tåler det så godt.. men den er i alle fall piggere akkurat nå..
Det er kun i andre stadie at parasitten er mulig å drepe. - vil det si at jeg kan ikke bli kvitt hvitprikken på gullfisken? kan den ikke bli frisk??

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap