Opprydding i akvarie


Sliter litt med mye dårlig planter og litt for lite sand/grus.

Så det jeg lurer på er, tåler fiskene at jeg tapper ut 50% vann, tar ut planter og tilsetter mere sand/grus, samtidig vil jeg rote en del i den gamle sanden og få sugd ut en del skitt som ligger i sanden. Det vil jo bli mye uro og samtidig vil det bli virvlet opp mye gammelt rusk, men vil så gjerne få ryddet skikkelig opp.
Det IKKE bli for myeRUSK!
Noen fisker kan DØ av det!
Det er nok bedre å flytte dem til et annet kar!
Planter kan du ordne med =-)
Ok, takk for svaret, det var vel egentlig det jeg hadde en mistanke om , så da får jeg vel bare avvente så lenge, det ser jo ikke ut som om rusket i sanden plager dem, det er bare meg som plages av det, ser jo pent og ryddig ut i akvariet, rent ser det også ut, men det er jeg som plages, for jeg vet det er der
Hei.Det skal ikke være noe problem.Pass på å slamsug den gamle grusen før du legger på ny Gromsete vann er ikke farlig.
Jeg ville først tatt opp planter så det gromset som er under disse kan suges opp.
Slamsug og gjør det du skal nedi der.Selvsagt så rolig som mulig.
Ny grus og planter og så fyller du opp igjen.Pumpa/filter må vel stoppes så det er en fordel at du gjør dette ganske raskt.Kanskje innen en time ivertfall.Ellers så må du sette pumpa i ei bøtte så det holder sirkulasjon for bakteriene som holder til der.Du kan også tømme litt vann gjennom filter en gang iblandt hvis det tar litt tid.
Dette ser for meg ut som en nesten vanlig rens og vedlikehold som jeg gjør stadig så dette skal nok gå helt fint.
Noen fisk er vel mer ømfintlige enn andre men innbiller meg at det ikke er snakk om noe sånn spesielt.
Må legge til at Akvariefan er 10 år og ikke alle hans råd henger helt på greip.
Sorry Akvariefan
Men det er jo bare å bruke en slamsuger det, og støvsuge forsiktig rundt så du får opp slam og graps, da får du samtidig byttet vann også. Ny sand kan man varsomt tilsette ved å ha i en liten boks, og fordele over bunnen. Planter kan flyttes fosiktig. Da behøver du ikke ta fiskene ut.
Hvor stort er karet og hvor mange fisker? Er du veldig redd for stress og slikt, så kan du fiske fiskene ut og ha dem i en bøtte mens du holder på.

Jeg bruker ofte å la det stå igjen planter i ene enden, eller stable røttene der, så kan fiskene gjemme seg der mens jeg renser andre enden.
Har ett på 180 liter, der er det for tiden bare 13 fisk og 4 av dem er tetra, men det er 4 flotte scalaler der, og det er de jeg er mest bekymret for. I det andre som er 120 liter er det 3 elfenbenciklider og 1 sajica ciklide, de er jeg også bekymret for, har et lite på 50 liter også, der svømmer det for tiden ca 12 tetra og en otto. Jeg har vært litt rask til å forme akvariene i sin tid, og vil gjerne rense ordentlig nå og justere sand og planter,
Du kan bruke metoden jeg beskriver, å samle de i en ende og la dem gjemme seg der, mens du renser andre enden.
Ellers så fanger du dem rolig, og tar akvariet grundig når det ikke er fisk der.
Er lettest å jobbe og få det slik man vil om man tar ut fiskene. Så hvis du skal tilsette mye sand så kan du jo ta jobbem med å fange de. Ta rolig ut røtter, steiner og planter først, så blir det lettere å fange dem. Plantene samler jeg i en balje og så går jeg over en og en plante, og tar bort det som er vissent, og deler de jeg vil dele.

Her er et bilde av 128 literen min. Her har jeg slamsugd og tappet ut halvparten av vannet. dplantene er tatt bort, og fiskene er oppi. så kan jeg begynne å innrede igjen, og fylle opp med vann. to røtter er der enda, en ansictus har gjemt seg på den ene, og den andre er så fiskene skal føle at de har noe å gjemme seg ved.[External Image]
Takk da skal jeg forsøke den metoden, og jeg skal planlegge godt på forhånd denne gangen
P. motoro skal IKKE ha veldig gromsete vann så jeg tenke at det var det samme med de andre artene...
Akvariefan: Ja det er vel en slags rokke du sikter til så da skjønner jeg ditt råd
Jeg må bare beklage hvis jeg var litt stram mot deg,men noen ganger rykker du kanskje litt kjapt ut med råd som du ikke helt har nok bakgrunn for å si.Men må jo da si at du må bare fortsette din iver i denne fine hobbyen.Du har jo også hatt mange gode råd å komme med sålangt så fortsett med det ,men litt mer gjennomtenkt kanskje

Godt forslag fra sessan om å ta halve karet om gangen.180 liter gir deg fin plass til det
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap