- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvordan bli kvitt nitritt?
Hvordan bli kvitt nitritt?
Hei.Sitter å leser i Back To Nature Akvarieguide Av Kjell Fohrman og der står det noe om nitritt som kanskje motsier litt av de råd som blir gitt her på forumet.Skriver dette for å se hva argumentasjonen er eventuelt.Stort sett det rådet som blir gitt her når man har nitritt er bytt vann,bytt vann,bytt vann
Og at å bruke vann fra et annet akvarie ikke har noe for seg?
I boka står det ivertfall som følger så får dere gjerne kommer med synspunkt på dette for det hadde vært greit å vist hva som er best for fiskene.
Sitat:
1. Bytt vann,men bytt med vann fra et gammelt akvarium.Ikke ledningsvann.
2. Tilsett en bakteriekultur.
3. Tilsett litt salt(minsker skadevirkningen av nitritt,men fjerner den ikke).
4. Bytt vann med ledningsvann -å bytte med ledningsvann ken gi en "boomerangeffekt"p.g.a at man da også bytter ut de nyttige bakteriene som sitter på små partikler i vannet.Om du bytter med ledningsvann,bytt bare en liten mengde flere ganger om dagen og kun i kombinasjon med en bakteriekultur. Sitat slutt.
Så ifølge boka da så er det fler ting å foreta seg enn bare å bytte vann eller jeg på jordet her nå Boka er 12 år gammel nå ,men akvariehobbyen er sånn cirka den samme ennå vil jeg tro. Ja takk til synspunkt :-/
Og at å bruke vann fra et annet akvarie ikke har noe for seg?
I boka står det ivertfall som følger så får dere gjerne kommer med synspunkt på dette for det hadde vært greit å vist hva som er best for fiskene.
Sitat:
1. Bytt vann,men bytt med vann fra et gammelt akvarium.Ikke ledningsvann.
2. Tilsett en bakteriekultur.
3. Tilsett litt salt(minsker skadevirkningen av nitritt,men fjerner den ikke).
4. Bytt vann med ledningsvann -å bytte med ledningsvann ken gi en "boomerangeffekt"p.g.a at man da også bytter ut de nyttige bakteriene som sitter på små partikler i vannet.Om du bytter med ledningsvann,bytt bare en liten mengde flere ganger om dagen og kun i kombinasjon med en bakteriekultur. Sitat slutt.
Så ifølge boka da så er det fler ting å foreta seg enn bare å bytte vann eller jeg på jordet her nå Boka er 12 år gammel nå ,men akvariehobbyen er sånn cirka den samme ennå vil jeg tro. Ja takk til synspunkt :-/
Postet 11.03.12 kl 22:31
Det jeg leser er, bytt vann, eller kickstart filteret ditt med filtergugge ( bakteriekultur).
Bruk av salt er jo omdiskutert, men mange bruker det jo i typiske stresssituasjoner.
Hvis man har tilgang til "gammelt" akvarievann, så har man antagelig et filter også som man kan låne filterguffe fra. Og de som ikke har det har jo ikke annet valg enn å bytte vann med springvann.
Ja, å innkjøre karet går saktere når man bytter vann, men man berger forhåpentligvis fiskene i karet.
Bruk av salt er jo omdiskutert, men mange bruker det jo i typiske stresssituasjoner.
Hvis man har tilgang til "gammelt" akvarievann, så har man antagelig et filter også som man kan låne filterguffe fra. Og de som ikke har det har jo ikke annet valg enn å bytte vann med springvann.
Ja, å innkjøre karet går saktere når man bytter vann, men man berger forhåpentligvis fiskene i karet.
Postet 11.03.12 kl 23:30
Postet 11.03.12 kl 23:49
Jeg syns jo det er viktigere å unngå at det kommer nitritt i kar med fisk, enn å gjøre noe med det. De fleste som har flere kar bruker jo filterguffe fra et innkjørt kar for å kickstarte filteret.
Nitritt er jo helst et problem for nybegynnere som har fått råd fra dyrebutikken om å kjøpe noe vidundergreier, og så kan fisk settes i karet etter alt fra 1 dag til 1-2 uker.
Det mest effektive når man HAR fått nitritt er jo å bytte vann, det kommer man ikke utenom. Det enkle er oftest det beste :o)
Nitritt er jo helst et problem for nybegynnere som har fått råd fra dyrebutikken om å kjøpe noe vidundergreier, og så kan fisk settes i karet etter alt fra 1 dag til 1-2 uker.
Det mest effektive når man HAR fått nitritt er jo å bytte vann, det kommer man ikke utenom. Det enkle er oftest det beste :o)
Postet 11.03.12 kl 23:58
Postet 12.03.12 kl 00:06
Endret: 12.03.12 kl 00:09
Nei, nitritt kommer ikke helt plutselig i et innkjørt kar der alt er normalt. Det kan komme av overbelastning av filter, strømstans, grundig vask av filteret, medisinering som dreper filterbakterier m.m.
Det er like viktig å lære seg å ta godt vare på filterbakteriene som å ta vare på fiskene i et akvarium.
Det er like viktig å lære seg å ta godt vare på filterbakteriene som å ta vare på fiskene i et akvarium.
Postet 12.03.12 kl 00:15
Postet 12.03.12 kl 00:24
AbborenHvordan bli kvitt nitritt? 1. Bytt vann,men bytt med vann fra et gammelt akvarium.Ikke ledningsvann. 4. Bytt vann med ledningsvann -å bytte med ledningsvann ken gi en "boomerangeffekt"p.g.a at man da også bytter ut de nyttige bakteriene som sitter på små partikler i vannet.Om du bytter med ledningsvann,bytt bare en liten mengde flere ganger om dagen og kun i kombinasjon med en bakteriekultur.
For meg høres dette ut som tull. Antallet frittsvømmende nitrifikasjonsbakterier i vannet er minimalt, og antallet partikler er jo også minimalt så lenge vannet er noenlunde gjennomsiktig. Det av bakterier som er å snakke om, lever i filteret og til en viss grad i substratet/på diverse overflater.
Abboren2. Tilsett en bakteriekultur.
... fra et ferdig innkjørt filter, ja. Bakteriekulturer som man får kjapt på flaske i akvariebutikken er som oftest veldig lite effektive (eller fullstendig ineffektive).
Abboren3. Tilsett litt salt(minsker skadevirkningen av nitritt,men fjerner den ikke).
Det fungerer sikkert i prinsippet, men da er det etter min mening bedre å skifte mer vann i stedet.
Postet 12.03.12 kl 12:28
Hei.Trist at det er å finne i en etter hva jeg trodde troverdig bok.Eller er det fler veier til Rom? Før du sier det er tull,så vil jeg gjerne høre ditt grunnlag for det du sier. Hvis du påstår at det ikke er noe å hente på "gammelt"vann så har du vel testa dette og ikke bare tar den konklusjonen ved å se på vannet med det blotte øye?
Hva skal man stole på egentlig? Ei annerkjent bok eller din mening?
Prøver bare å provosere til litt diskusjon Så jeg vil gjerne vite hva du baserer dine synspunkt på No hard feelings
Hva skal man stole på egentlig? Ei annerkjent bok eller din mening?
Prøver bare å provosere til litt diskusjon Så jeg vil gjerne vite hva du baserer dine synspunkt på No hard feelings
Postet 12.03.12 kl 16:13
Jeg er verken kjemiker eller biolog, og har ikke gjort et eneste eksperiment for å måle bakterieflora i hele mitt liv. Jeg baserer meg på det jeg har lest mange forskjellige steder gjennom et par tiår som akvarist. Hvis du heller vil basere deg på en enkelt bok (som såvidt jeg forstår fokuserer hovedsaklig på artsbeskrivelser?), står du selvsagt helt fritt til det.
Postet 12.03.12 kl 19:39
Tror det er mange myter som fremstilles som fakta, uten annet grunnlag enn at man har hørt mange andre gjennta dem før. Det har dessverre lett for å bli sånn på diskusjonsforum, det blir noen vedtatte sannheter som gjenntas helt uavhengig av om noen har noen håndfaste bevis. Jeg prøvde å dra igang litt diskusjon om dette for en stund siden, men det ble overraskende dårlig respons. Hvis man vil forholde seg til fakta burde følgende to artikler være interessante:
- [URL=http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=4780&utm_source=PFK_newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=February_10_2012&utm_term=Think_you_know_filter_bacteria?_Dream_on…&utm_content=html]"Filterbakterier" tåler omtrent hva som helst.[/URL]
- Men det finnes uansett knapt bakterier i filterne våre.
Man vil selvsagt være føre var med akvariene sine, men det betyr jo ikke at man skal lukke øynene for ny kunnskap.
- [URL=http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=4780&utm_source=PFK_newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=February_10_2012&utm_term=Think_you_know_filter_bacteria?_Dream_on…&utm_content=html]"Filterbakterier" tåler omtrent hva som helst.[/URL]
- Men det finnes uansett knapt bakterier i filterne våre.
Man vil selvsagt være føre var med akvariene sine, men det betyr jo ikke at man skal lukke øynene for ny kunnskap.
Postet 12.03.12 kl 19:59
Postet 12.03.12 kl 20:15
Endret: 12.03.12 kl 20:17
Hei.Ja jeg velger ivertfall å ta det som står i boka for god fisk.Det ville være rart om det skulle være en bok i denne serien som er så useriøs at den ikke vet hva den snakker om når resten av Back To Nature serien er såpass annerkjent som jeg tror den er.
Spørsmålet har vel aldri vært hvor det er mest mikroorganismer,men om "gammelt"akvarievann i det hele tatt er no vits å bruke.
Spørsmålet har vel aldri vært hvor det er mest mikroorganismer,men om "gammelt"akvarievann i det hele tatt er no vits å bruke.
Postet 12.03.12 kl 22:52