10x3x2 cm illeluktende vann.

Må bare sitere en sak i Back To Nature Akvarieguiden.Et godt eksempel på tilvenning,men at det må gå gradvis og over lang tid.

Sitat:
Iblant hører man om noen som har lykkes med å holde fisk i vigør over lang tid uten å bytte vann.Jeg har et eksempel på dette fra en gang jeg tok frem et lite oppdrettsakvarium som hadde stått ubrukt noen måneder i et ganske kjølig lokale.
Jeg hadde ikke tatt ut grusen før det ble satt bort,og derfor var det litt vann igjen i grusen.
I et hjørne var grusen borte og det fantes en liten dam på 10 x 3 x 2 cm med vann.
Her levde et svært aktivt malawi-yngel på ca 3 cm som hoppet og spratt da jeg fanget den ut av det illeluktende vannet.
Jeg tok fisken over i et akvarium med perfekte vannverdier.Da jeg slapp den ut,døde den momentant.
Grunnen til at den døde var at fisk ofte er svært tilpasningsdyktige,og venner seg til svært dårlige forhold,bare det går langsomt nok.Problemet med et slikt akvarium er at det etterhvert blir svært vanskelig å sette inn nye fisker(som er vant med andre verdier). Sitat slutt.

Utrolig at den lille kunne leve der hehe.
En liten reke og en snegle klarte seg 7-8 timer i en pose med en plante og veldig lite vann. Holdt jeg posen skakt var det kun et hjørne med 1-1,5 cm vann.
Så til selger nr 22 på loak takk for en fint kjøp av en plante med en ekstra plante type i posen + en posthorn snegle + en reke + litt grus + litt vann. Dæven et helt akvarium jo
Plukka ned 96Litern for 2mnd+ og det har stått på boda med ca 1cm vann i og litt sand og ei lita rot. og i går såg eg fleire reker og en drøss med rekeyngel som svirra rundt oppi samt noen sandsnegler som har gjemt seg bort når eg tømte det.
var og komt masse cyclops og planarier i karet.
Nå er rekene redda ut og sakte tilvendt 240Litern og 96Litern er heilt tørrlagt.
Jeg fikk 2stk banjomaller av en person for et par år siden. Disse hadde vært i et kar, hvor eieren hadde flyttet alle fiskene (trodde hun) og tappet av vannet. Det eneste som var igjen var ei lita rot og bløt sand. Karet hadde blitt stående slik i noen dager/uker på et rom, og da hun skulle tømme det helt og fjerne det, var forbauselsen stor da det plutselig dukket opp to fisker i sanden.
Banjomallene graver seg jo ned, men jeg kan ikke forstå at dem levde så lenge i bare bløt sand.
Mener å huske at dem da ble bare lagt direkte over i et annet kar, uten så mye tilvenning, da det var litt vanskelig å med seg en "graut av sand".

Dem lever i hvert fall idag i beste velgående, men nå har dem også vann i karet i tillegg til sand
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap