Silikonering av akvariet!

Forvirret jeg .... var i 2 dyrebutikker for å få råd om å rengjøre området der jeg skal legge på ekstra silikon. Grunnet slik akvariet er bygget og skaden så har vi funnet ut at jeg må legge på ekstra silikon der den allerede er og ca cm ekstra utover glasset og fra topp til bunn. Dette er ikke et standard akvarie og har 8 mm tykk glass og en veldig tykk silikon som binder glassene sammen i hjørnene. Viste bilde av skaden til de i butikken.
Fikk til svar å rengjøre med aseton og kunne bruke neglelakk fjærner i den ene butikken.
i den andre ble jeg rådet å bruke salmiakk. så får jeg eksternt høre at neglelakkfjerner er for sterk og at salmiakk legger igjen en hinne slik at silikon mulig ikke fester seg....
Noen råd ?
Det tryggeste er å bruke aseton til rengjøring av karet.
Når asetonen har fordampa er det 100% reint og silikonen setter seg bedre.

Når det gjelder resten så får du vente på videre svar av dei som kan dette, da eg aldri har gjort dette selv.
Når jeg tetter lekkasjer bruker jeg isopropanol. Hører også noen bruker aceton. Men vil nok ikke anbefale deg å legge silikon på silikon. I mange tilfeller vil dette holde kun en stund, og lekkasjen vil komme tilbake. Bruk kniv og fjern all gammel silikon langs HELE den lengden du har lekkasje og vask med t.ek isopropanol før du legger på ny silikon
LOFFA
Når jeg tetter lekkasjer bruker jeg isopropanol. Hører også noen bruker aceton. Men vil nok ikke anbefale deg å legge silikon på silikon. I mange tilfeller vil dette holde kun en stund, og lekkasjen vil komme tilbake. Bruk kniv og fjern all gammel silikon langs HELE den lengden du har lekkasje og vask med t.ek isopropanol før du legger på ny silikon


Fikk en til å se på dette akvariet og det er ikke en vanlig tynn stripe av silikon som ligger der, men det er 1 cm tykk og ligger som hjørne på akvariet dvs glasset strekker seg ikke helt ut, om dere skjønner, silikonen ER hjøret på akvariet ...
så det TØRR jeg ikke, å fjærne silikon.. Skaden er slik at det kunn lekket når jeg overfylte med vann og det grunnet antagelig noe har skadet akvariet fra utsiden og det så jeg ikke ved kjøp av dette ..... videre har det gjort at øverst så har silikonen sluppet litt av glasset, ser det ut som, likevel har IKKE dette slippet forårsaket lekkasje , det skjedde kun når jeg overfylte med vann der den skaden er, og det var lite som piplet ut, oppdaget jeg grunnet at dette er et møbel akvarie i treverk og skadet treet ..... det var slik jeg oppdaget det, at treet på siden svulmet..

Det er så at jeg allerede har rengjort med salmiakk og hatt bra med silikon over den gamle og 1 cm utover på glasset, vel ikke veldig pent, men ble usikker ang det med at salmiakk legger en hinne på stedet , så vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre. Jeg ønsker nemlig IKKE 200 liter vann på gulvet............. selvsagt..

Videre er det et glass som er til å legge topp glassene på og dette glasset er da med på å binde side glassene sammen etter hva jeg kan se, om det er forståelig :p
galaxy
Fikk til svar å rengjøre med aseton og kunne bruke neglelakk fjærner i den ene butikken. Noen råd ?


Dette er et eksempel på de elendige råd man kan få av uvitende ekspeditører i dyrebutikker. For all del: BRUK IKKE NEGLELAKKFJERNER!!!

Neglelakkfjerner er aceton tilsatt olje (for å skåne neglene mot uttørking). Bruker du dette i forbindelse med silikonering av akvarier, er du garantert at silikonen ikke får feste.

Stephan
Stephan Sandemose
[QUOTE=galaxy]Fikk til svar å rengjøre med aseton og kunne bruke neglelakk fjærner i den ene butikken. Noen råd ?


Dette er et eksempel på de elendige råd man kan få av uvitende ekspeditører i dyrebutikker. For all del: BRUK IKKE NEGLELAKKFJERNER!!!

Neglelakkfjerner er aceton tilsatt olje (for å skåne neglene mot uttørking). Bruker du dette i forbindelse med silikonering av akvarier, er du garantert at silikonen ikke får feste.

Stephan

Stemmer nok var på idag jan holt akvarium og han som jobbet der anbefalte vanlig aseton, med forsiktighet og mener også han nevnte nei til negllakk grunnet oljelag, når du sier det.... ja de burde holde seg unna å gi råd når de ikke vet bedre dette var en voksen mann sentralt i oslo i en butikk som sa det om negllakk ..... irriterende at de gir råd der de ikke kan når konsikvensene kan bli så store ved feilinfo !

men problemet er at jeg nå ikke vet om det blir et lag etter salmiakkbruk ... det visst ikke han på jan holt heller .... jeg var litt for snar med å ta råd for god fisk ...

har selvfølgelig rengjort med vann flere ganger der på området.. og tørket over med tørr klut.
galaxy
men problemet er at jeg nå ikke vet om det blir et lag etter salmiakkbruk ... det visst ikke han på jan holt heller .... jeg var litt for snar med å ta råd for god fisk ... har selvfølgelig rengjort med vann flere ganger der på området.. og tørket over med tørr klut.


Jan Holt er en av de akvarieforretningene man vanligvis kan stole på. Når det gjelder rengjøring av glass før silikonering: "BRUK IKKE SALMIAKK!! I likhet med de fleste rengjøringsstoffer legger salmiakk igjen produktrester. Når du vil ha god heft mellom glass og silikon så er det REN ACETON som gjelder. Ikke white spirit eller rødsprit etc. Bruk kun ACETON, da er du sikret et rent underlag som gir god heft for silikonen.

Stephan
Takk skal du ha for råd om dette.
Takk skal du ha for råd om dette, klokere nå ja.
Inaktiv bruker
Jepp, dette har jeg gjort noen ganger. Skal faktisk resilikonnere et helt helglass akvarium i morgen! ;D Det er KUN Aceton som duger. Har testet diverse.
Krystallsoda: Nope! Salmi: Nei. negllakkfjerner: Holder en stund, men ikke helt bra.
Rødsprit og Whitesprit: Samme effekt som negllakkfjerner. Nei Aceton! Fordamper raskt og etterlater bare en ren overflate. Synd du ikke fikk rett info før nå.
Jørg1 AKA Spock
Har testet diverse. Salmi: Nei.


Hva skjedde når du rengjorde med salmi ?
Inaktiv bruker
galaxy
[QUOTE=Jørg1 AKA Spock] Har testet diverse. Salmi: Nei.


Hva skjedde når du rengjorde med salmi ?
Var vrient å legge silikonen, fikk små luft bobler under. Da den tørket la jeg den i vann for å se, Dag 3 hadde den begynt å løsne litt, der jeg ikke hadde fått skikkelig med salmiakk på satt den som F***! Den løsnet aldri helt, men! ikke noe jeg vil satse på.
Om den skulle løsne så hadde det blitt masse vann utover gulvet.
Jørg1 AKA Spock
[QUOTE=galaxy][QUOTE=Jørg1 AKA Spock] Har testet diverse. Salmi: Nei.


Hva skjedde når du rengjorde med salmi ?
Var vrient å legge silikonen, fikk små luft bobler under. Da den tørket la jeg den i vann for å se, Dag 3 hadde den begynt å løsne litt, der jeg ikke hadde fått skikkelig med salmiakk på satt den som F***! Den løsnet aldri helt, men! ikke noe jeg vil satse på.
Om den skulle løsne så hadde det blitt masse vann utover gulvet.

Men har ganske mye silikon, brukt bortimot nesten hel tube på 90 ml på ett hjørne og i tillegg er dette en støttesilikon ...

Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap