Diskus yngel som ikke går til foreldrene sine etter utklekking.

Jeg fikk noen yngel her for en tid tilbake og det kom til det stadie at de svømte selv men ikke gikk til foreldrene sine. Noen som vet hvorfor og hva kan man gjøre i slike situvasjoner?
Såvidt jeg har forstått, har mange oppdrettsvarianter av discus mistet evnen til å skifte farger på en naturlig måte. De kan derfor ikke signalisere "kom hit" til yngelen. Så jeg tipper det er foreldrenes "feil", ikke yngelens. Vet ikke om de tar fôr? I så fall kan du kanskje prøve å ale dem opp uten foreldrene tilstede?
oki kan vi se at di skifter farge?? ja noen tar for men di ligger mest på bunnen. kan jeg legge dem i en ynglekar med luftetein i en liten stund??
Ja, fargeskiftene er godt synlig for mennesker også, hvis det var det du mente.

Naturlige discus er ikke så ulike disse (men det kan godt hende at dette også er en oppdrettsvariant, jeg har ikke god peiling på disse artene).

De har altså loddrette mørke striper som de kan "skru av og på", og et iriserende ("blå-metallic") mønster som også kan variere i intensitet, og en rødbrun "bakgrunnsfarge" som også kan variere.

Naturlige discus har altså tre (3) forskjellige "lag" av farger som de kan justere individuelt. De har altså en god del forskjellige kombinasjonsmuligheter.

Noen oppdrettsvarianter har evnen til å justere ett eller to av disse "lagene", og enkelte oppdrettsvarianter kan ikke justere noen av dem. Siden disse fiskene kommuniserer en del med fargene, sier det seg selv at slike oppdrettsvarianter ikke er like flinke til å kommunisere seg imellom som naturvariantene er.
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap