Farlowella vittata - egg

Hei!
Mine tre langnesede skjønnheter har vist seg å være to hunner og en hann. Her for ei uke siden hang 16 nydelige egg på glasset, helt borte i hjørnet. Jeg har hivd meg rundt og fått tak i en Easy Breeder -boks¨å ha yngelen i. Men hvordan får jeg dem av glassruta uten å ødelegge dem? Jeg ser jo ryggen, øya og halen deres! De ser ikke akkurat ut til å tåle mye.. Har lest om å bruke barberblad, kan dette funke? Andre forslag?
Gratulerer!

Det går fint å bruke barberblad. Jeg venter gjerne 7-8 dager før jeg tar eggene over i en Easy Breeding boks, da de har lett for å klekke rett etter at de har blitt flyttet. Du holder barberbladet inntil glasset og skyver det forsiktig nedover og under eggklasen. Husk å ha en hov under så du kan fange opp eggene.

Du kan jo lese min [URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1106828-Farlowella-vittata-yngel-)&highlight=farlowlla+vittata]oppdrettstråd[/URL], mulig jeg har forklart det bedre der
Takk for det! Må vel gratulere deg også da, du er jo "moren" deres, hehe..
Jeg har lest den tråden din flere ganger, det er derfra jeg har barberblad-tanken fra. Men jeg gruer meg til å prøve, da jeg ser for meg at jeg massakrerer stakkarene.. 'grøss*.. Eggene er 8 dager i dag, og har blitt store og mørke, eggsekkene ser jeg nesten ikke lengre. Fikk breeding box i posten i dag, så jeg tenkte å prøve å redde dem over i kveld. Henger du de breeding boksene på utsiden? Eller inni? (tenker på tempen..)
Jeg tok mot til meg og skrapte dem av glasset, og umiddelbart etter flyttinga klekket de! For et fantastisk syn! De har fargemønstre som sine foreldre allerede, ser det ut til. Små vidundere!
Plommesekkene deres er ganske små, synes jeg - hvor lenge lot du det gå før du begynte å mate dem?
Yngelen har ganske liten plommesekk og jeg begynner gjerne fôringen etter 2-3 dager. Du ser den blir mindre, og bør starte før den er oppbrukt.

Jeg bruker å fôre mine yngel med JBL NovoFect og Tetra TabiMin. De får også isbergsalat som er forvellet i 2-3 minutter. Salaten bør ikke ligge i boksen for lenge da den råtner relativt fort siden den er "kokt". Jeg tar den ut etter 8-10 timer. Du ser når den begynner å gå i oppløsning, og da bør den taes ut.
En god stund etter fôring bruker jeg alltid å "støvsuge" bunnen for avfall med en luftslange.

Jeg har boksen hengende på utsiden av karet, for jeg har ikke fått somlet meg til å kjøpe doble sugekopper
Takk for hjelp og svar, vil veldig gjerne at de søte små skal klare seg. Ser at en er død nå i dag, kan vel være at det ble litt hardhendt flytting i går, dessverre. Faren har vært og sjekket området mye etter at jeg tok egga - om det blir flere vurderer jeg å la dem henge. Skal fjerne slik at det ikke er mye annet enn cory der i tillegg, da bør de vel være relativt sikre. Men det er mulig at det ikke blir mattilgang nok, selv i et tett beplantet og godt innkjørt akvarium..?
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap