Mangroverot påvirkning på vannkvalitet

Jeg har kjøpt en mangroverot på zoo butikk. Den lå ikke i akvarie men var tørr. Hjemme puttet jeg den i en bøtte for å få bort støv og rusk før jeg putter den i akvariet mitt. Men jeg testet vannet på ph for morro skyld. Bruker dråpetest. Da jeg tok nytt vann i bøtten hadde det ph på omtrent 7, men etter 1 døgn i bøtten så hadde ph synket til 5.5. Har en mangroverot så mye påvirkning på vannet? Riktignok er det ikke like mye vann i en bøtte som akvariet, men der jeg skal ha roten så er det kun 45l akvariet. Jeg ønsker å få mest mulig av effekten på ph bort før jeg putter roten i akvariet. Hvor lenge må jeg ha roten i bøtte for at effekten er borte? Jeg bytter vann i bøtten daglig.
Røtter kan senke ph en god del ja, men det kan hjelpe å koke den...
Da får jeg prøve koking av roten for å se om det hjelper. Er det noe regel på hvor lenge den skal kokes?
Eller du kan buffre vannet med natron, slik at du beholder humussyrene som gjør at vannet blir surere, men som også er flott for fisken. Da vil ikke pH'en synke noe særlig

Hva slag fisk har du i karret? Kanskje den liker det litt surt? Det er mindre sykdommer (bakterier) som trives på den sure siden av pH skalaen enn den basiske, med andre ord, mindre trøbbel med lav pH enn høy pH....

Mvh Glenn
Har Guppy + yngel, Platy, Ansitrus, og Eplesnegle
De fiskene trives med høy ph og gh.

En rot i en liten bøtte med vann vil senke phen mye og fort, rett og slett fordi det er så lite vann at konsentrasjonen blir høy.

har samme fisk som deg i ett karr med helt ny rot,gikk bra det,uten koking
Larseren: Hvor stort er ditt karr da? Mitt er kun på 45l, så det er derfor jeg lurer litt. Er ikke så veldig mye vann å fordele PH på.

Men nå har jeg skiftet vann på roten hver dag i 1 uke, så skal teste PH igjen ikveld. Så tar jeg den i akvariet dersom den testen ser ok ut.
ok,er litt større.ja da kan du sikkert koke den roten...jeg har ikke kasserolle jeg som kan koke en meter lang rot
Da burde du uansett tilsette litt natron i vannet for sneglene dine, og da vil også pH'en holde seg stabil skal du se. Bare fosøk med litt natron i bøtta de, så skal du se den ikke synker stort
finnes jo pH stoff også,husker ikkehva det heter ph+
pH minus og pH pluss er ganske bortkastet om man har bløtt vann. Den vil synke eller stige raskt etter at man har i middelet, men vil etter kort tid gå tilbake til de opprinnelige verdiene om man ikke buffrer vannet.
Da kan du bruke noe som heter ph/kh +
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap