Hva ute i naturen kan en bruke?

Jeg har lyst å putte oppi noe mer i karet , men kunne tenkt meg steiner o.l.
Kan jeg finne steiner ute og putte oppi karet?
Evt hva må jeg gjøre med steinen før den er trygg og legge nedi hos fiskene?
Er det andre ting i naturen en kan bruke?
Kunne f.eks tenkt meg noe jeg kan "stable" slik at mallene får en del huler/grotter å gjemme seg i
Karet er 120 liter ca om det har noe å si
Tips mottas med takk
Hei

Du kan bruke det meste, men pass deg for stener som inneholder kalk, de kan øke ph en del, og det er ikke sikkert du ønsker det... Skiffer er glimrende å lage mallehuler av, og innholder ikke kalk, men noen innholder jern, og i ikke for store mengder er dette bare bra for de grønne plantene dine.

Du bør være forsiktig med å plukke ting fra vann der det er fisk, da du kan ta med deg parrasitter ol. som tropiske fiker ikke takler.

Jeg har plukket planter i vann og bekker med fisk i tidligere, men da har jeg latt en billig fisk eller to gå med disse i noen uker for å se om det skulle bryte ut noe på dem.

Nå kommer det snart masse snadder av levendefor også som du kan plukke i naturen å gi fiskene dine utover våren.
Forresten så legger jeg til at om det er praktisk mulig vil det alltid være lurt å koke det du skal ha i karret, da dreper du det meste av liv som måtte være der.
Takk for svar
Men hvordan vet jeg hvilke steiner som inneholder for mye kalk?
Hvite eller stener som har mye hvitt i seg har ofte kalk i seg, som marmor ol.

Dette kan man også teste ved å helle syre på stenen, om det er kalk i den vil det bruse, om det ikke er det skjer det ikke noe...

Mvh Glenn
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap