Brochis splendens yngel noen erfaringer??

Hei,har akkurat fått ca 50-60 yngel av b.splendens,det er 3 dager siden de første eggene klekte og de siste kom eggene klekte senest idag.Jeg har hørt at disse har veldig liten "niste"med seg ut av egget og at en skal begynne og føre med artemia etter dag 2.Jeg har gitt dem artemia,men det er vanskelig og se om de tar det til seg.Noen som har noe erfaringer med oppdrett på disse.
Mener der ligger en flott artikkel, eller tråd her på AF så dett er bare å søke.
Mvh. Roland Dreinø

Men fin fisk, hvor store er dine voksne ?
Jeg har lest den mange ganger,men tenkte kanskje det var noen her inne som hadde noen erfraringer med de.Men det går ganske bra nå,har fått frem ca.60-70 yngel og forer de med artemia.
Ok. ja men dett er der. Husker ikke navn, men der er èn oppe nord på som har drettet de. Mener ha sae dett var som me vanlige Cor`y er.

Men leg litt inn i denne tråden, så vi andre kan følge med. Har selv håpet å drette de. Når en ser bilder av ungerne, får en lyst å drette de.
Det er sikkert samme fremgangsmåte som med corydoras med ynglene,men disse er det ikke lett og få til og legge egg.Jeg har hatt en gruppe på 26 stk i lang tid nå og har prøvd og få de til og legge egg.Først hadde jeg de i ett selskapskar,der skjedde det ingenting.Så leste jeg at de helst skulle gå i artskar så jeg flytte dem over til en 160L,men der ble de veldig skvettene og urolig og ingen egg.Da flytte jeg de etter en stund over til en 540L og lot de gå der alene.Så en kveld jeg kom og kikket til dem hadde pumpen nesten gått tett og vannet begynte og lukte litt gammelt,men jeg tenkte at jeg skulle ordne det neste dag.Dagen etter var det egg rundt i hele karet,Jeg brukte barberblad og tok ut alle sammen og la de i ett eget kar med luftstein og ett catappa blad for at eggene ikke skulle mugne,men det gjorde de mugnet forde,jeg lot eggene ligge og dagen etter hadde alle eggene klekket.De tok artemia etter 2 dager og nå vokser de fort...Så jeg har ikke egentlig noe fasit til hva som egentlig skal til for og trigge lek på disse,men det kan hende det hjelper med ett kaldtvannsbytte..
Velødig rart. Har lest dette en gang før. Husker ikke om det var Splendens, men det var en Brochis. At de havde lagt egg, etter at pumpen havde nesten stoppet.
Når du skriver lang tid. Er det så måneder eller år? Hvor store er dine voksne, hva forer du de me?
Har selv 20-25 stk + 8 multiradiatus og 4 britskii. Så dette er veldig interessant.
Jeg har hatt de i ca.7mnd og de er nå ca.4-6cm.Jeg forer med malle tabelletter,røde mygglarver,men det virker som de spiser det meste av mat i karet.Du kan jo prøve og senke strømmen og tilsette litt kaldt vann.Og jeg tror det er viktig at de går i ett ganske stort artskar når gruppen er såpass stor som 20-25 stk.
Det var første omgang ikke till mine splendens, de går i 900l sammen me mine Altumscalare.
Men jeg har de 8 multiradiatus gåenne i et 250l alene. Så kanskje jeg skulle prøve noe her.
Ok,hvor store er de?Ser de blir 10cm som voksne.Jeg ser det er gull oppdrett på de du har også så det kan godt hende det er noe av samme fremgangsmåten på de du har.Jeg var inne og kikket på profilen din i håp om og se på noen av karene dine:Ser du skriver at du har en del store ciklider,b.la geophagus.Åssen geophagus har du?
De er vel 8-10cm. Har ikke hatt de sålænge. Kjøpte de hos Dahls i Moss.
Men de største Splendens, er vel nesten like store, de har jeg hatt flere år. Syntes de vokser veldig sakte?
Skulle gjerne hatt litt flere britskii. Men har i hvertfall 1 par. Ptøvde å sette dem opp till lek i en 84l, men dett var for smått. Så nu går de i en 550l sammen me noen Manacapuruscalare, L 201 og 1,2 Ivanacare adoketa.

Sorry, har ikke oppdatert profilen min på flere år.
Har vel mest scalare nu? + litt annet småt.
Har hatt en del Geophagus, Heros, Uaru og andre større SydAmerikanere
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap