- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Alger på sverdplantene
Alger på sverdplantene
Sliter enda med litt algevekst, spesielt på de store sverdplantene mine, og litt på akvarieglasset. Irriterer meg grønn over at de ikke blir borte så her må det gjøres ett eller annet! (Vannverdier og alt er ok)
Søkte litt kjapt og fant frem samme info som jeg har blitt fortalt tidligere da jeg var å hentet sverdplantene for ett par mnd siden, nemlig at en bør gjødsle MER for å få bort algene:
Ble den gang anbefalt å bruke Happy Life`s vanlige flytende gjødsel. Selv har jeg veldig dårlig erfaring med plantegjødsel da jeg testet med Tetra bunnlagsnæring en tid tilbake, noe som resulterte i at jeg måtte ta ned hele karet, kaste all sand, skrubbe det rent i flere dager grunnet helt sykt med alger, og alle plantene måtte hives da de var gjengrodd av all slags algedrit!
Kom gjerne med synspunkter om temaet, veldig aktuelt tema her i huset, og sikkert for veldig mange andre som lurer og.
Søkte litt kjapt og fant frem samme info som jeg har blitt fortalt tidligere da jeg var å hentet sverdplantene for ett par mnd siden, nemlig at en bør gjødsle MER for å få bort algene:
forumbrukerDet er veldig mange som tror at hvis man gjødsler for mye, blir det mye alger. Dette er feil. Ved å tilsette et kar med alger mer gjødsel, vil algene forsvinne. Fordi når du gjødsler får plantene mer næring, vokser mer og dermed utkonkurerer det algene om næringsstoffene i vannet. Algene tar opp hovedsakelig nitrat og fosfat mens plantene tar ALLE stoffene i gjødselen. Så ved å gjødsle mer, forvinner algene, og dette har jeg testet ut i en 25 liter med mye skjeggalger.
Ble den gang anbefalt å bruke Happy Life`s vanlige flytende gjødsel. Selv har jeg veldig dårlig erfaring med plantegjødsel da jeg testet med Tetra bunnlagsnæring en tid tilbake, noe som resulterte i at jeg måtte ta ned hele karet, kaste all sand, skrubbe det rent i flere dager grunnet helt sykt med alger, og alle plantene måtte hives da de var gjengrodd av all slags algedrit!
Kom gjerne med synspunkter om temaet, veldig aktuelt tema her i huset, og sikkert for veldig mange andre som lurer og.
Postet 16.03.12 kl 05:11
Legger ved ett par tilleggspørsmål mens jeg venter på alge-eksperene
* UV-lys. Vil det hjelpe på algevekst i karet? Leser meg til at det ikke hjelper på annet en flytealger, men om det (i tillegg til filteret) er med å ta bort overskuddsnæringen i vannet må da vel det ha god effekt på de algene som vokser på blader/røtter/glass og?
* Bildet jeg har lagt ved er av den ene nylige lukede sverdplanten min. Ikke mange bladene igjen nå som jeg tok bort alle som var stygge og misfargede av algevekst. Men det har vokst opp en lang tykk stilk fra planten!! Aldri sett lignende før, og det begynner nå å komme masse utskudd fra den. Hva i alle dager er dette for noe?!
* UV-lys. Vil det hjelpe på algevekst i karet? Leser meg til at det ikke hjelper på annet en flytealger, men om det (i tillegg til filteret) er med å ta bort overskuddsnæringen i vannet må da vel det ha god effekt på de algene som vokser på blader/røtter/glass og?
* Bildet jeg har lagt ved er av den ene nylige lukede sverdplanten min. Ikke mange bladene igjen nå som jeg tok bort alle som var stygge og misfargede av algevekst. Men det har vokst opp en lang tykk stilk fra planten!! Aldri sett lignende før, og det begynner nå å komme masse utskudd fra den. Hva i alle dager er dette for noe?!
Postet 19.03.12 kl 06:48
Postet 19.03.12 kl 10:59
Postet 19.03.12 kl 11:04
Jarle F"Utveksten" er nye planter. Du kan klippe de av og plante de slik at nye sverdplanter vokser opp.
Da jeg luket den dro jeg av mange fine store avleggere nede ved roten som var iferd med å skille seg fra moderplanten så det har jeg gjort, men så for meg at denne tykke stilken var noe annet, ala blomsterskudd eller noe i den dur. Lar den vokse litt til å ser ann jeg da
Postet 19.03.12 kl 11:10
glennsterHei. Jeg også slet med alger,når jeg startet en 900L for ett år siden. Kjøpte meg ett uvc filter,og det hjalp. 2-3dager og mesteparten av alger ble borte. Så det funker. Hvis du er intresert ,så skal jeg selge mitt uvc filter.ble brukt bare noen mnd,så det er så godt som nytt.
Takk for svar. Skal undersøke det litt nærmere. Blir det aktuelt med kjøp kontakter jeg deg
Postet 19.03.12 kl 12:25