Brittis våte verden (side 4)

De nye coryene tar seg veldig bra ut!

[External Image]

[External Image]
Å, så fine bilder!
Metae er en ordentlig søt cory, de er så lubne og gode i fasongen
Enkle å drette er de også, her hos meg går alt helt av seg selv, det dukker bare plutselig opp en haug med småttinger som er mini-kopier av sine foreldre.
Gratulerer med godt valg av nye cory
Tusen takk!
Åh, så fint å høre! Krysser fingrene for at de vil være så enkle hos meg også! De får jo sin egen 60 liter i slutten av måneden. Da kan jeg skjemme de litt bort. Mange småttinger av disse hadde vært stas!
Den ene Metaen fant jeg sittene alene oppå pumpa mi for 4 dager siden. Han hadde mista store deler av halen, og var ikke i god form. Jeg satte opp ett lite plastkar, fylte med sand, litt planter og en luftestein og starta medisinering. Det så dårlig ut, han ville ikke spise og lå skjevt.
Men litt etter litt kom han seg, og i dag slurpa han i seg røde mygglarver og barta rundt på velkjent coryvis. Halen er også på vei ut igjen. Så det ser veldig lovende ut. Vet ikke helt hva det kom av, men han var den eneste i hele karet som så skral ut, så kanskje reisen fra Molde ble litt tung for han? Liker ikke at jeg ikke vet årsaken, så følger nøye med på resten av beboerne også.
Ellers skjer det ikke så mye nå før reolen kommer hit. Alt er på pause, og jeg tør ikke gå innom en akvariebutikk for å se på fisker engang ennå. Reolen har ikke kommet ennå, og jeg har ikke plass til flere i 126literen, uansett hvor kort tid det er igjen.

For en fantastisk fin tråd du har! Jeg må nok følge deg videre, dette var så hyggelig å lese. Jeg blir så glad når jeg ser noen som er like "tussete" som meg, og får et forhold til hver enkelt fisk

Jeg har så lyst til å få se bilder av karene dine..? Jeg ser at det er i Trondheim jeg skulle vært... og fått truffet både Sissimor og deg

Åh, nå ble jeg glad her Nina3! Så fint å høre!
Så klart får jeg ett forhold til de søte små babyene mine
Jeg skal få tatt bilde i helga av de nåværende karene mine! De ser ikke så bra ut i påvente av at jeg skal få reolen nå da, så det er nok litt salig kaos
Sissimor er nå i hvert fall kjempehyggelig, og snill! så ja, du skulle absolutt vært her

Beklager for at jeg har vært treg til å svare her, vært veldig opptatt med jobb og diverse denne uka.
Søndag er satt av som fast vannbyttedag, så i dag skifta vi vann i alle akvariene. Blir glad når samboeren frivillig hjelper til med bøttebæring.
Alle fiskene fikk røde mygglarver etter vannbyttene, og ancistrusene og rekene fikk squash, mens ottoene fikk agurk. Ottoene ser ut til å like agurken bedre enn squashen, så da får de vel få det de liker best til søndagsmiddag.

Men uff og uff, flotteste kampfisken min har tatt kvelden. Den ble begravd utenfor her, vi syntes så godt om han at vi ikke bare kunne kaste han.. Så han har sin egen gravsten og alt.
Uff. Han hadde jo blitt så nydelig! Vannverdiene var fine, og han så ikke noe syk ut.. Noen ganger er ikke hobbyen like gøy.
Har heldigvis mye artig å se framover til da. Reol og auksjon!
Bilder hadde jeg jo lovd... en uke forsinka. Beklager! Mine kar er ikke akkurat flotte designmessige. Jeg stapper ting nedi og håper det ordner seg. Nå har jeg vært lat i det siste siden jeg vet reolen kommer, og da skal jo alt forandre seg.

Første bilde ut er 126literen. Her har jeg for tiden en god miks av fisk. Senket vannstand pga lekkasje. Rotete som fy, med en velta rot som skapte en real javabregnejungel. Det er maaange kirsebærreker her (takk Sissimor!), og 12 gule eplesnegler.
[External Image]

Neste her er en 20 liter med mine to kuler. Jeg følger nøye med på de kulene. De er heldigvis vennlige mot hverandre, enn så lenge. Jeg sitter rett atmed de når jeg leser på skolearbeid, så. De har dårlig plass for øyeblikket (de skal jo ha det dobbelte når de er 2!). Men neste fredag kommer reolen, så da godtok jeg denne midlertidige løsningen.
[External Image]

Her er 60literen kulene brukte å ha. Men nå er det et sommerfugllekspar som går der. Forrige kull gikk ikke så bra, siden jeg ikke hadde mat til de. Går sammen med ottoer. Flotte planter fra Sissimor står her. Den i midten vokste ordentlig når den kom hit. Aner ikke hvilken det er, men den er flott.
[External Image]

Min nye 15liter som jeg kjøpte av Valtam her på forumet. Sakurareker og små blå eplesnegler er beboere. Jeg hadde akkurat skifa vann her når jeg tok bilde, så vannet er grumsete, og derfor er det bare et utsnittsbilde her.
[External Image]

Og her poserte min paleatus så fint, så da måtte jeg bare ta med bildet. Fra 126literen.
[External Image]
Og det plastkaret i 126literen på det første bildet var ifra da jeg fanga opp kirsebærreker. De første rekene jeg har latt forlate redet. Snufs! Bytta de i røde posthornsnegler. Men jeg vet jo hvem som tok over de søte små røde, og de blir nok tatt godt vare på!
Veldig morsomt å lese tråden din! Gjorde du noe spesielt for å få yngel på sommerfugl ciklidene? Gleder meg til å lese videre når du får reolen din .
Tusen takk Frode!
Noe spesielt? Nja. De lekte én uke etter jeg fikk de i selskapskaret. Kjøpte den siste hannen som var på dyrebutikken og en tilfeldig hunne. Etter det har de prøvd ett par ganger, men ingenting har skjedd.
Så ordna jeg ett eget akvarie til de, ga de et vannbytte og røde mygglarver. Dagen etterpå passa de egg. Så jeg har nok vært veldig heldig her.
Og takk! Gleder meg til å legge ut om prosjekt reol selv! Den kommer den 28. Gleder meg noe vilt!
Sommerfuglene er jo litt ømfintlige, så de trenger kanskje litt ro. Har du tenkt på åssen fisker du skal ha i reolen? Åssen ligger prisen på noe slikt forresten?
Jeg vet jeg skal ha maaange coryer! Det er egentlig den eneste planen. Har mange coryer jeg har lyst på så. Hvem som skal få gå med de vet jeg ikke helt ennå.
Samboeren skal få sitt eget kar i reolen også, der han skal få bestemme hva han vil ha (med litt hjelp fra meg sånn at han får fisker som passer i 60l osv;P). Jeg gir 3500kr for min reol. Han som selger ville orginalt ha 4500 for den. Må innrømme at jeg ikke aner noe om normale priser for sånt, men jeg synes nå det var billig. Da er det inkludert pumper, kolber og lys også.

Det som er sikkert er at jeg må finne på en enklere måte å få skifte vann på nå. Har en 10liters bøtte for øyeblikket liksom.. Reolen skal ikke stå langt unna kjøkkenet, og da tenker jeg det må gå an å få tak i en lang slange som jeg kan koble på vasken der.. da er fyllinga av vannet tenkt ut, men tømminga må jeg vel tenke litt mer på, spesielt på de karene som jeg ikke kan utnytte hevertprinsippet i. Karene øverst i reolen kan jo tømmes ved hjelp av det. Tenketenke.
Må si jeg kjenner meg igjen med 10 liters bøtta. Står med den selv. En hage slange fra kjøkkenet er dog mulig. Brukte det selv når jeg fylte kara mine. Men jeg finner det litt komplisert å justere både trykk og riktig teperatur med den.

Tror kanskje det kan være lurt å ha en stenge ventil på tuppen av slangen for å ungå søl.(det har ikke jeg).
Når det gjelder overgang fra kjøkkenbatteriet til slangen så kan man skru på en overgang der. Spørr i din lokale rørøeggerbutikk.
Ved tømming så vet jeg at det finnes en type slange mann kan trykke igang hevert prinsipet ved å klemme på slangen. Det kan ivertfall gjøre saken litt enklere.
Ellers så er jo litermål en løsning hehe.


3500 kr for en reol hørtes da ikke så galt ut. Skal prøve å overtale kjerringa når man for litt mere plass om noen år
Lykke til med overtaling etter hvert Selv så var samboeren min forbausene enkel å overtale til å anskaffe en reol. Tror faktisk han begynner å like dette akvariestyret mitt litt ;P Takk for litt konstruktiv tilbakemelding angående vannbytter. Jeg får skrive om løsninga jeg ender opp med, sånn etter hvert :P

Ellers... se hva som kom inn døra mi i dag!
Nå blir det en travel helg, gitt. Må vaske reol + kar, sørge for at reolen står beint, og sikkert! Så kjøpe sand (gruer meg til å bære 17kgs sandposer hjem.. hvorfor har jeg ikke bil?!;P), sette opp reolen, ordne en løsning for kabelkaos.. så etter hvert får jeg kanskje tid til å fylle vann i også?
Gleder meg!
Reolen skal stå i gangen, sånn at det blir det første man ser når man kommer inn døra.
[External Image]
Stua mi er full av akvarier. Noe jeg ikke har noe imot i hvert fall
[External Image]
[External Image]
Plussmedlem
Ser jo svært bra ut! Og svarte reoler er jo det fineste...

Gratulerer, her kan de bli plass til mye fin Corydoras og oppvekstkar for de
Åh, dette kommer jo til å bli helt fantastisk
Jeg gleder meg til fortsettelsen! God helg
Lite liv!
Diverse helserelaterte ting har gjort at energien til å gjøre noe som helst har vært helt borte, så det har gått litt tregt her hjemme. Må ta det sånn litt etter litt.
Fikk vaska hele reolen og alle karene, samt satt opp ett akvarie før jeg dro på storauksjonen. Det var ikke så mye spennende der egentlig. Jeg burde ha tat med reker for å selge åpenbart, fordi det var det eneste det faktisk ble en saklig budrunde på.
Kom hjem med palettciklide (noe jeg har tenkt lenge på at jeg vil ha), og flotte endlers med lokasjon! Endlersene kom ifra Sissimor, og det var 1 flott han, 2 hunner og 2 yngel. Har tatt vare på lappen der det står lokasjonen, men har ikke klart å memorisere den ennå
Har i dag også fått satt opp enda et akvarie i reolen, og der skal endlersen flytte inn i. De har gått i en plastboks fram til nå, så de blir nok glade for å få 60liter for seg selv i kveld. Får nok sette inn litt reker og ett par ancistrusbeibier etter hvert også.
Palettene flytta inn i 60literen jeg hadde satt opp allerede. Det er 1 stor (usikker på kjønn ennå), og to små. Det skal bare være ett par oppi der tilslutt, siden det er sånn akkurat at det går å ha de oppi en 60liter. For øyeblikket har den store paletten flytta inn i kokosnøtthula jeg la oppi til den. Den er så søt når den stikker hodet ut igjennom åpningen.
Åh, så heldig du er som har fått deg reol! Kjenner at jeg ikke er det spøtt misunnelig.. hehe.
Gratulerer kjempemasse, gleder meg til bilder etterhvert som karene fylles
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap