Fore rovfisk med rumpetroll

hej er det noen som har prøvd å fore rov fisker med rumpetroll
Jeg mener det ikke er lov å bruke rompetroll som levendefor i Norge. Det er heller ikke lov å fange dem.
Mvjnz
Jeg mener det ikke er lov å bruke rompetroll som levendefor i Norge. Det er heller ikke lov å fange dem.

Helt riktig, det er forbudt ved lov i Norge å drepe rumpetroll, da de er larvene til frosk og padde. Begge disse er totalfredet, sammen med alle de andre amfibiene og reptilene vi har i Norge.
Jeg prøvde det for flere år siden (før jeg visste om noen regler) og det resulterte i død fisk. Rævtrollene er sikkert fulle i ekle bakterier osm fiskene ikke tåler.
Selvfølgelig er det ikke lovt til å fôre med levende rumpetroll.

Dette fordi som tidligere nemt, det er selvfølgelig ikke lovt til å fange ville dyr etter eget godtbefinnende. Alt vilt er fredet i Norge året rundt. Det gjelder også dets egg, reir og hi. Vilt er alle pattedyr, fugler, amfibier og krypdyr.

Myndighetene kan åpne for perioder med jakt, felling av arter som gjør skade, og innsamling eller felling til vitenskapelige eller andre særlige formål.

Det er gitt en åpning på at det er lovt å samle inn egg og larver (rumpetroll) av vanlig frosk (Rana temporaria) for forsknings-, undervisnings- og opplysningsformål. Levende egg, rumpetroll eller utviklet frosk skal deretter settes ut på samme sted som de ble samlet inn.

Det er selvfølgelig ikke lovt å fôre med levende dyr. Dette fremkommer av dyrevelferdsloven, § 14. Særskilte forbud

Det er forbudt å:
a) utøve vold mot dyr,
b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand,
c) ha seksuell omgang med eller foreta seksuelle handlinger med dyr, og
d) bruke levende dyr som fôr eller agn.
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2014
Reklame for plussmedlemskap