Vannverdier, hjelp!

Hei,
jeg har nettopp kjøpt meg akvarium (100l) og er en uke inn i innkjøringsperioden. Planter og røtter er på plass Testet vannet for første gang i dag, Ph lå på 7,5 og ingen utslag på nitritt (noe det vel heller ikke skal være ennå?)

Dette er det første akvariet jeg har, og har skjønt såpass at det må stå og godgjøre seg 4-6uker før fisken får komme i det. Spørsmålet mitt er som følger, når det blir utslag på nitritt om en uke eller to, skal jeg bytte 30% av vannet da, eller skal bakteriene i filteret få kontroll på situasjonen selv? Og når skal jeg evt da det første vannbyttet? Ble litt forvirret når jeg leste dette i en artikkel:

Sitat "I et nytt akvarium tar det derimot opptil 4-6 uker før bakteriene er mange nok til at de får kontroll på situasjonen, derfor er det viktig at man ikke har mye fisk i akvariet i starten, men gir bakteriene tid og fred til å bli mange og flinke. Først må de bakteriene som gjør ammoniakk til nitritt vokse. Derfor vil ammoniakk-nivået øke den første uken, men deretter sakte gå nedover når de første bakteriene har etablert seg. Når nitritten tar over, utvikles bakteriene som tar seg av disse, og det tar flere uker før disse har kontroll på situasjonen."

Og holder det at jeg tester Ph og Nitritt selv, også leverer vannprøver til dyrebutikken innimellom, eller må jeg skaffe meg ett komplett test-sett?

Takker og bukker for alle som kan hjelpe meg!
Nitritten vil komme etterhvert ja, og du bør ikke ta vannbytte før nitritten blir bort igjen av seg selv. Det kan være fint å ha test for ammoniakk også, siden den kommer før nitritten. Det er ganske spennende å følge med på hva som skjer egentlig

Artikkelen om fiskeløs innkjøring inneholder mye nyttig info...
Takk takk, greit å ha det avklart Vurderte salmi, men har en kampfisk oppi der, og det liker han vel ikke. Er vel også altfor tidlig å ha fisk oppi etter en uke, men han har det uansett bedre enn 10-literen han hadde fra før. Utrolig hvordan dyrebutikkene kan selge så små kar, og forsikre om at fisken får det bra i de!
Å, så du har en fisk der? Da må du bytte vann om du måler nitritt ja! Og når det blir ammoniakk også, så kjøp test for det.

Fisken har det helt klart bedre oppi der, men innkjøringen vil da ta litt lengre tid, siden du må bytte vann for dennes skyld.
Oki Da vet jeg hva jeg skal handle imorgo!

Hvor lang tid tar det med innkjøringen da da? Og hvordan vet jeg når alt er klart så jeg kan kjøpe inn en fisk eller to til?
Når nitritten forsvinner og ikke dukker opp igjen, er karet klart for flere fisk.

Sett helst ikke inn masse fisk på en gang, for da kan det bli for mye for filteret, og da risikerer du å få en ny 4-6-ukersperiode med ammoniakk og nitritt (skjønt mindre mengder enn første gang).
Målte verdiene i dag, (8 dager etter oppstart) Ph var 7,5 Gh 6 og Kh 3. Ikke utslag på nitritt ennå Blir noen lange uker å vente på å kunne få litt fisk oppi
Inaktiv bruker
Nitritten kommer ikke før etter at det har gådt ca 14 dager. ;P
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap