Gjennomsiktige planter i oppstart

Inaktiv bruker
Er i full gang med oppstart av akvariet. Har satt inn en del planter, deriblant gulrotgress. Av gjødsel har jeg jbl baller. Problemet er at så og si samtlige planter vissner. Har allerede kastet planter for noen hundrelapper. Har tilsatt salmi.
Har enda ikke hatt noen vannbytter og nitrit verdiene er skyhøye.
What to do know?
la de være til karet er ferdig med salmi og hele den innkjøringsfasen. Du kan sikkert lukte bort det styggeste men om jeg husker rett så tar plantene opp næringen i visne blader og slikt så du kan sikkert la de være?

Vil tro det er helt normalt at plantene sliter i starten, men med vanlig planter som har røtter i bunnlaget eller en knoll og slikt, vil vel alltids kunne gro nye skudd etterhvert som de kommer seg.

Selv plagdes jeg mye med 54literen min, selv om jeg kickstartet den med filterguffe. Gikk ukesvis og månedvis før plantene samarbeidet, og nå er det rimelig inngrodd.

Noen ganger er det nok at man flytter og dytter i plantene så kan de uffe seg en stund og bli stygge, men de kommer seg som regel igjen med litt tålmodighet
Hei hvor lenge er lyset på i karet?
Og vilken type lysrør har du?
Som regel er 10 timer ok.
Og det er mange som ikke tar vekk steinullen som er rundt røttene da dem kjøper planter i butikk! Dem bare fjerner plastkrukka.
Har du fjernet dette?
Vannverdier? De fleste planter liker ikke pH over 7, De fleste planter liker heller ikke kH på under 4... Så kommer temperaturen, jo kaldere jo bedre somregel for plantene, men de gror til gjenngjeld saktere. Hva slags bunnsubstrat har du? Har du noe algevekst? Har du plantet gultorgresset eller har du det som fluteplante? Bryter pumpene dine overflaten?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap