Flytting av akvarium over 10 timer, mulig?

Hei! Skal flytte over lengre avstand og lurer på om det er mulig og flytte akvariet (250l) uten at bakteri kulturen dør? Noen som har erfaringer med dette og hvordan det kan gjøres uten at fiskene blir skadelidende? Regner med at det vil ta ca 10 timer fra akvariumet er klart til avreise fra det er ferdig oppsatt igjen.. :/ Tusen takk for alle svar!

Mvh
Inaktiv bruker
Det kan bli vanskelig å holde liv i bakteriene. Hvis du klarer og holde liv i bakteriene med å bruke en 12v -230v transformator i bilen så kan det gå greit.
Er ganske lite dyktig på slikt så har noen spørsmål.. :P En transformator er da noe jeg kan koble til sigarett tenneren i bilen for og holde pumpa gående? Hvor mange watt tror du jeg trenger for og holde pumpen (bakteriene) i live? Alle fisk må pakkes en og en med rikelig med luft, gjerne i en isopor kasse jeg kan få kjøpt på en dyrebutikk, riktig? Tusen takk for svar!
Du har helt rett ang inverteren. Men hvor mange watt du trenger, det tørr jeg ikke å svare på. Hvilken pumpe har du? Mener det er 14W eller noe på den utvendige Eheim'n her. Men når du finner ut hvor mange watt du trenger, så dobler du det på inverteren.

Inverter er den riktige betegnelsen på omformeren du trenger.
Vekselretter er en annen betegnelse. Noen bruker også spenningsomformer, men det er mere upresist.


Regner med at den billigeste her gjør susen og litt til [url="http://www.clasohlson.no/product/category.aspx?category=batterier%2fladere:vekselrettere&id=164109839&_path=251882;85177594;88597215;164109839&collapse=true"]inverter[/url]
Jeg ville ikke stresset alt for mye med det var jeg deg. Bare tenkt på kjøkkenbenken, den er ikke fri for bakterier uansett hva du gjør med den med mindre du desinfiserer den da.

Du vil nok redusere bakteriekulturen din, men det vil hente seg fort opp igjen. Kjør gjerne med så høy temp fiskene dine orker i noen dager, så formerer baktereiene seg som bare det igjen og alt er som før.

Tøm av litt av vannet i pumpen så det er plass til litt luft, så er du good to go
Jeg har klart å holde livet i bakteriekulturen i to døgn. Det var ikke med vilje da jeg glemte å sette i kontakten før jeg dro på ferie etter "rensing" av pumpa.
De overlevde fordi det ikke var vann i pumpa, men svampene var fuktige. Hadde det vært vann i den, ville de nok ha død av oksygenmangel.
Pumpa må selvfølgelig stå på et varmt sted i bilen, så bakteriene ikke dør av kulde.
Tilfeldig bekjentskap
© per gunnar stenersæter
Reklame for plussmedlemskap