Kjøp av corydoras

Når jeg sist drev med akvarium, så ble det sagt at man bør ikke pakke flere Cory i samme posen, da de kan forgifte hverandre. Noe jeg også fikk smertelig erfare selv.
Så hvordan gjør dere det når dere kjøper Cory fra butikk? Tar dere alle i en pose, eller krever dere å få de i en og en pose? Og må dere betale ekstra per pose?

Var å skulle kjøpe meg Cory i dag, og jeg spurte om det ikke var mulig at hun kunne pakke de en og en. Nei, det kunne hun ikke, med mindre at jeg betalte 10-20 kroner PER pose.
jeg har fått delt dem opp i ca 3 pr pose
og det har alltid gått fint
2-3 per pose har gått greit her også. Men hun ville ha 10 i samme posen, og samme butikken la 30 i samme pose en gang tidligere, og når jeg kom hjem var 20 av de døde :-/
huff,,, da hadde jeg gått til en annen butikk med de ordene at heldevis så har dere konkurenter .-)
Plussmedlem
mej
2-3 per pose har gått greit her også. Men hun ville ha 10 i samme posen, og samme butikken la 30 i samme pose en gang tidligere, og når jeg kom hjem var 20 av de døde :-/


30 i samme pose!? Noe så ekstremt! Jeg skjønner bare ikke hva ansatte på zoobutikker rundtom tenker...!

Corydoras bør pakkes veldig få i per pose, ja. Litt etter hvor langt man skal kjøre med fiskene.
Utrolig dårlig service i zoobutikken du var i, selv skulle jeg vurdert å bare gått rett ut av butikken hvis den ansatte svarte "nei" til noe sånt
Hvor mange i hver pose avhenger av forskjellige faktorer.
- Hvor store er posene.
- hvor store er fisken.
- hvor lenge skal fisken bli i posen.
- hvordan er de blitt pakket.
- hvilken cory.


De to første faktorene må du som kjøper vurdere i butikken.Hvor lenge de vil bli værende i posen er det også bare du som kjenner til.

Pakkingen er viktig siden coryene utsondrer gift fra kjærtler under finnene på siden når de er stresset.Fisken må stresses slik at de er tomme for gift før de puttes i posene.
Ser du at vannet i posene inneholder "melkeaktig" stoffer etter at fisken er pakket så be butikken skifte 100% vann. Helst fra et annet kar dersom de bare stresset fisken i karet hvor gruppa gikk.

I utgangpunktet har alle coryene mulighet til å utsondre gift, men noen er værre enn andre. godt kjent er sterbaiene som værstinger, men gossei og adolfoi er ikke langt etter.

Dersom butikken har gjort unna stressingen riktig, vil en vanlig liten butikkpose fint gå til en gruppe med "salgs store" sterbaier på 4-6 stk.

Men som siste "råd" vil jeg nok si at dersom en butikk ansatt ikke hadde fulgt mine pakke innstrukser ville jeg handlet et annet sted(for de som har anledning til det) eller bedt om å snakke med sjefen.Det skal uansett ikke bli en ekstra kostnad for kunden.
Jan Gundersen
Hvor mange i hver pose avhenger av forskjellige faktorer. - Hvor store er posene. - hvor store er fisken. - hvor lenge skal fisken bli i posen. - hvordan er de blitt pakket. - hvilken cory. De to første faktorene må du som kjøper vurdere i butikken.Hvor lenge de vil bli værende i posen er det også bare du som kjenner til. Pakkingen er viktig siden coryene utsondrer gift fra kjærtler under finnene på siden når de er stresset.Fisken må stresses slik at de er tomme for gift før de puttes i posene. Ser du at vannet i posene inneholder "melkeaktig" stoffer etter at fisken er pakket så be butikken skifte 100% vann. Helst fra et annet kar dersom de bare stresset fisken i karet hvor gruppa gikk. I utgangpunktet har alle coryene mulighet til å utsondre gift, men noen er værre enn andre. godt kjent er sterbaiene som værstinger, men gossei og adolfoi er ikke langt etter. Dersom butikken har gjort unna stressingen riktig, vil en vanlig liten butikkpose fint gå til en gruppe med "salgs store" sterbaier på 4-6 stk. Men som siste "råd" vil jeg nok si at dersom en butikk ansatt ikke hadde fulgt mine pakke innstrukser ville jeg handlet et annet sted(for de som har anledning til det) eller bedt om å snakke med sjefen.Det skal uansett ikke bli en ekstra kostnad for kunden.


Posen var veldig liten og jeg sa fra om at jeg hadde noen timers kjøring hjem. Og dette med stressing av Cory før de blir plukket opp har verken jeg og iallefall ikke hun jenta i butikken hørt om. For der plukker de opp fiskene og legger de i posen, ingenting mer med det liksom.
Men ja, jeg tok med meg de fiskene jeg allerede hadde fått pakket, som var 10 Tetra, betalte og gikk. Om det blir så jeg faktisk må handle der en gang til, så skal jeg passe på så jeg snakker med sjefen der. Problemet er vel at når det er bare en lokalbutikk, så er ikke kundeservice lengre viktig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap