Mulig tuberkulose?

Jeg er redd fisken har fått utbrudd av tub. Så for noen dager siden at to av dvergguramiene hadde sår,men regna med at de hadde krangla litt.Satt dem karantene. den ene døde etter et døgn ,den andre etter to. Har lest litt rundt og da begynte jeg å bli redd det var tub eller den sykdommen som er spesielt på dvergguramier. Har syntes neontetraene har tidvis svømt litt rart, litt hakkete på en måte og kampfiskhunnen har vært ganske stor rundt magen.hun har jo vært glupsk også da
Bytta mye vann igår kveld og da pleier dem jo å svømme mye rundt etterpå,men holdt seg bare nede på bunnen da. Det kan jo ha vært sjokk med så mye nytt vann.(ca 70%) Har hvertfall satt dem i karantene også. de to gjenværende dvergguramiene var også litt rare etter vannbyttet,men er vanlige igjen nå.
Jeg har rutine på å bytte ca 30 % en gang i uka.karet er 120l. Den vanlige pumpa har gått i stykker og jeg venter på en bestilt del så det står en mindre pumpe der nå. Det tok noen dager før jeg oppdaget at den hadde sluttet å virke så er det mulig det var nok til at sykdommen brøt ut?
lurer på hva jeg bør gjøre videre nå. når kan jeg våre sikker på om det er tub eller ikke?
den ene dvergguramien hadde litt mørker finner da den var død.(se bilde) ingen fargeforandringer på de andre.
takk for alle svar ,ønsker ikke avlive noen unødvendig,men heller ikke plage noen unødigvendig lenge
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap