Senke microsiemens (konduktivitet)

Hei

Jeg har lest litt rundt på nettet da discusene mine ser ut til å slite med å formere seg for tiden... Vannet holder ca 7.7 pH i krana og har en gH på ca 2 og en kH på >1 (eller ikke målbar). Jeg har forsøkt å måle microsiemens med ett multimeter, og uten at jeg klarer å få nøyaktige nok verdier til å si noe om hva konduktiviteten er, har jeg registrert i en bøtte med springvann at den synker når jeg tilsetter natron (kH) og måler i ohm.

Mitt spm. er da følgene: Vil konduktiviteten bli lavere om kH og gH er lik? da dette er negative og positive ioner? Eller er det bare tilfeldig at konduktiviteten går ned når jeg tilsetter natron?

Bare så det er sagt, jeg har ikke discusen til lek i pH 7.7...
For å svar meg selv litt fant jeg ut at det jeg måler med multimeteret mitt ikke er vannets ledningsevne, men vannets motstand til å lede strøm. Dvs. at jo høyere motstand jeg finner jo lavere er ledningsevnen (litt flaut for en ingeniørstudent). Med andre ord økte jeg ledningsevnen da jeg tilsatte natron siden jeg fikk mindre motstand i ohm.

Men, jeg sitter fortsatt igjen med spm. mitt. Kan jeg senke konduktiviteten på andre måter enn med omvendt osmose (det regner jo ikke stort om dagen, så det er ikke noe alternativ)?

Du er nok rimelig avhengig av reversert osmose skal du redusere kunduktiviteten i forhold til et du har i kranvannet. Regnvann er et alternativ. Prøv å filtrere over torv og se om dette ikke hjelper på. Om ikke annet så får du redusert pH.
Det er gøy å svare seg selv, for da kommer svarene fort
Regner med at humussyre kan være med på å senke konduktiviteten da denne binder de fleste metaller om jeg ikke husker feil?

Jeg lurte litt på det med natron da discusene mine klarte å få fram yngel når jeg hadde justert kH til rundt 3-4, men de døde ut veldig fort etter de kom over på foreldrene. Jeg tenker da at det eneste jeg hadde har gjort annerledes etter dette er å kun lufte vannet og ikke tilsette noe natron. Dette gikk over tid, slik at vannet ikke gikk fra 3-4 kH til 1 eller mindre da jeg lufter i en full 530 og tar vann over fra denne til en 120liter bb kar der discusene går. Etterhvert som jeg fylte 530 med nytt vann tilførte jeg ikke mer natron.
Tilfeldig bekjentskap
© Berit Larsen
Reklame for plussmedlemskap