Hva er dette?

Jeg har en syk diskus som jeg ikke vet hva diagnosen er. Kan noen hjelpe meg? Jeg trodde at dette var sopp, da det startet som en hvit aktig kul øverst. Idag ser jeg at det er kommet en til og at de er blitt mer som sår eller et bitte lite krater om man kan si det. Jeg vet ikke hva dette er og nå søker jeg hjelp.
Jeg har skiftet vann hver dag i det siste, men de har ikke hjulpet, og salt er ikke aktuelt da det er cory i samme kar.

Så, hva er dette?
Inaktiv bruker
Les om hullsyke, skal hvist være vanlig på discus.
Hvordan kureres hullsyken da?fikk ikke noe skikkelig svar på det via sykdomslisten. Regner med at noen har prøvd og lyktes med kurering av hullsyke. Takk for svar
Inaktiv bruker

Hullsyke / Hull-i-hodet-syke:
Hullsyke forårsakes av tarmflagantellene hexamita og Spironucles og er mest vanlig på ciklider, spesielt på diskus. Hullsyken kjennetegnes ved at fisken får kraterformede huller i øye og nakkeregionen, som det gjerne kan sive melkeaktig veske fra. Svekket allmenntilstand er svært vanlig. Det er en del stridigheter om hvorvidt denne sykdommen skyldes disse flagantellene, eller ren mangel på mineraler og vitaminer. Det er da mest sannsynlig at det er mangel på vitamin D, fosfor og kalsium.
Bilder og beskrivelser av fisk der det påstås at det er kostrelatert, har disse hullene i forbindelse med "neseborene". På grunn av dette er det grunn til å tro at hullsyke kan komme av begge deler.
Hullsyke forårsaket av mangel på vitaminer og mineraler kan kureres ved forbedret kost, og gode vannbytter. Tilfør gjerne flytende vitaminer som eSHa Minaroll i vannet.

Hullsyke forårsaket av tarmflaganteller kan forsøksvis medisineres med blant annet eSHa Hexamita.
Da må jeg haste bestille varene. Håper de kommer fort. Takk for svar!
Noen som kan si meg mer om denne sykdommen? Jeg vet ikke om det er hullsyke da det ikke er krater i øye regionen. Den har ett eller annet i nakkeregionen, men det ser mer ut som et lite område der huden er borte og det henger en hvit tråd. Lurer på om dette er hud som er oppløst. Bikker mellom sopp eller hullsyke. Hva mener dere som har erfaringer med dette? Sto ikke så mye om sopp her, så jeg trenger hjelp
Hull i hodet som IKKE er kostrelatert tar ganske raskt livet av fisken, 2-3 dager vil jeg si. Det er svært vanskelig med de bildene å avgjøre hva det er, men hull i hodet var ikke det første jeg tenkte på da jeg så bildene i alle fall. Du er sikker på at den ikke har hatt ett ublidt møte med noe av innredningen?

De gangene jeg har sett hull i hodet, har det startet i hoderegionen, gjerne på oversiden av øynene og neseborene. Jeg skal ikke si det ikke er det, men synes de rett og slett virker for store til å være det.

Men, jeg har desverre ingen bedre forslag til deg da...

Hva har du av temperatur i karret da?
Temp ligger på 28 grader. Den har hatt dette i mer enn 2-3 dager,vil si det er 4-5. Det har kommet en til og på denne tiden. Jeg har nå begynt på en esha 2000 kur,bare for å prøve det. Diskusen har hatt litt nedsatt almenn tilstand og har ikke vært mye opptatt av mat. Har også litt kraftigere buk enn den som spiser normalt.

Prøver esha 2000 kur og ser om det går over, eller så vet jeg ikke hva jeg gjør som neste steg.
Noen mener hull i hodet kan kureres med høy temp i vannet. En plass mellom 33 og 37C skal kunne redde fisken. Jeg har for å være ærlig aldri brukt medisin mot dette, men heller satt tempen til 35C i en uke. Om det er dette som har kurert fisken eller om det er endring i kosthold vet jeg ikke, da jeg har gjort begge deller samtidig. Men, appetitten kommer i allefall i de fleste tilfeller, slik at fisken får i seg næring.

Må jo da også legge til at om dette skulle være noe bakteriellt, vil det å slå opp tempen være nesten det samme som å slå den ihjel, da bakterier formerer seg raskere og raskere jo varmere det blir, og fiskens imunforsvar klarer ikke å holde følge.
Hva du tror om jeg kjører esha 2000 kuren ut,, og om ikke det funker så skrur jeg opp tempen til over 30. Hvordan går det evt med coryene og ancistrus, tåler de det?
Coryene og ancistrusene tåler fint en kort periode med så varmt vann. Når jeg har gjort det har jeg i ettertid mistet en og annen dvergcichlide, men om dette kan skyldes på varmen er jeg usikker på, da de spiste og oppførte seg normalt under varmekuren.

Men, det er nok lurt siden du ikke vet hva dette er å kjøre bakterie hemmende middel (esha) først, for som sagt er fiskene døde om det skulle vise seg å være noe bakterielt og du skrur opp varmen.

Du får også en annen fordel når du eventuellt skrur opp varmen. Selv om det esha påstår at den ikke påvirker filterbakterier, gjør den det. Så med ekstra varme vil du raskere bygge opp filterbakteriene dine også.
Så du anbefaler at jeg tar ferdig esha kuren før jeg skrur opp varmen? Jeg ser ingen bedring nå å jeg er på dag 2, men det skal jo tar over 3 dager, så jeg tenker jeg skrur opp varmen imorgen.
Ja, kjør den ferdig, men om det kun er denne fisken som har symptomer ville jeg om du har mulighet til det, sette den i ett BB-kar og behandle kun denne fisken, da rissikerer du jo ingen av de andre, som tilsynelatene er friske.
Ja, det hadde vært det beste, men nå er alle kar i bruk. Men jeg prøver å kjøre den kuren ferdig så får jeg gå over på varmekuren. Fisken er hvertfall ikke blitt verre siden jeg startet med esha kuren, så jeg håper dette går riktig vei.
Hjertlig takk for god hjelp så langt
Den lever fortsatt. Den harv2 stk åpne sår på kroppen, også er magen veldig stor og rund. Den spiser ikke, gjemmer seg bort og ser ikke helt pigg ut. Noen som utifra dette kan fortelle meg hva som feiler den?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap