Apistogrammet (side 10)

Han ligner litt på min faktisk. Samme svarte streken bak gjellene. Mener dog det er en litt annen vinkel på den sorte streken i øyet.
Nei haru sett... I 250 litern nederst til høyre i Apistogramma agazissii-karet er det fortsatt et par med Apistogramma panduro-yngel fra den gang de bodde i stua. Store kar vokser de opp i gitt!

Hua er Apistogramma agazissii, og hun er helt klart sjefen i karet. I ruta rundt fisken ser du speilbilde av linsa... linselus?
Truls O. Bjørhei
Han ligner litt på min faktisk. Samme svarte streken bak gjellene. Mener dog det er en litt annen vinkel på den sorte streken i øyet.


Legg gjerne ut bilde på tråden din Truls

S
Skal forsøke
om det fortsatt er liv i gutten i morgen. Har byttet 70% vann i dag for å se om han kvikner til igjen, men innrømmer fravær av optimisme. I motsatt tilfelle kan jeg jo se om jeg får til et par bilder av damene som insisterer på å leve fra alle mennene sine...
For sikkerhets skyld Truls... bildet på innlegg 180 er ei hue. Er det denne du er i ferd med å miste?
Mener det er en hanne
den jeg hadde... Den har falt fra i natt og amanoene har allerede forsynt seg såpass grovt at det er umulig å se. Dette karret er såpass tett beplantet at jeg sjelden ser alle 3 samtidig så inntil jeg har sett de to gjenværende er jeg faktisk ikke 100% sikker på hvilken som er borte.

Men fargemønsteret jeg refererte til var det definitivt hannen min som hadde. Hunnene hadde ikke den sorte tverrstripen.
Truls O. Bjørhei
Men fargemønsteret jeg refererte til var det definitivt hannen min som hadde. Hunnene hadde ikke den sorte tverrstripen. :)


Jeg ble usikker på hvilket bilde du refererte til, men da forstod jeg deg rett... Trist og leit med din nye panduro! Når det gjelder mine har det vært trøbbel lenge, men det har vært på atferdsfronten. Helt fram til nå...
Blei det noe Dafnier og cyclops på deg i går Simen?
Igår ble det dafnier og cyclops på fiskene. I forrigår ble det på meg he he he. Har fòret med det i dag også. Tøft å få litt liv i karene
S i m e n
Deretter bar det avgårde til henting av en ny [I]Apistogramma panduro[/I]-hann. Ap. panduro-hunnen trenger litt avlastning fra en rimelig hissig kar, og da ikke det hjalp med hverken vm i gjemmeplasser eller å ta tiden til hjelp - må det hardere skyts til. Her er oppskriften... 1. Begge hanner står nå i hvert sitt minikar, med eikeblader i. 2. Ominnredning etter beste evne (den store rota er det ikke mulig å flytte på). Mange røtter inn, og noen ekstra planter inn. 3. Hunnen får 2 dager alene i karet for å bli kjent med gjemmeplasser mm. 4. Den opprinnelige hannen er nå uten revir å forsvare. Begge settes tilbake til et nytt sted, med blanke ark - og nye områder å erobre. ![/I]


Da ble hannene puttet oppi, og forventet resultat var: En skikkelig thriller!!!
Resultat: Hannene flyr rett til bunnen, og finner hverandre hos hunnen. De blåser seg opp, og deretter drar alle tre rundt på oppdagelsesferd!?!! Dette fortsetter i ca 10 minutter, før hannene fortsetter hver for seg. Hunnen går fra hann til hann... Nykommeren, en diger branne, er fra samme sted som det opprinnelige paret (se innlegg 39 fra Tom C).
Kl.21.30 kommer jeg hjem etter et par timer med "utenomakvaristisk" aktivitet. Det bærer selvfølgelig rett ned i kjellern for å se på det nye oscar-manuset som utspilles i kjellern. Apistogramma panduro-hunnen smeller inn i siden på den nye hannen hvert 20. sekund. Drakten hennes er knallgul! Bølla orienterer seg tydlig i flyteplantene og rundt ellers på høyresiden i karet. For en herlig utvikling...

... and the Oscar goes to... Tom C!!!
Er vel å regne som en god start på helgen dette her...
S i m e n
... and the Oscar goes to... [I]Tom C!!![/I]


Dette strider mot all fornuft og det lille jeg har lært så langt i akva-verden. Èn hann pr 2-3 hunner, fordel trykket/stresset på flere hunner.

Her handler om å stimulere andre deler av "hjernen" til en opphengt hann, som skal kvitte seg med en hunne som opptar plass i reviret til en mulig "gytevillig" hunne som er på gjennomreise. Agressiviteten var i det meste laget, så her handlet det om å gi Bølla andre tanker i hodet! Jeg kan vel si det med 100% sikkerhet nå... han har andre ting i hue nå gitt he he he. Revirhevding, sikkerhet, muskelmåling... for et herlig eventyr . Det er nettopp slike opplevelser som gjør at jeg har falt for Apistogramma.
Lars Jamne
Er vel å regne som en god start på helgen dette her...


Detta er heeelt rått Lars
Den opprinnelige Apistogramma panduro-hannen "Bølla" går fortsatt til angrep på hunnen når de krysser vei... Hunnen gjør noen krumspring innom den nye hannen, som så går til angrep sammen med hunnen. Bølla finner det best å forsvinne øverst til høyre...
Likevel er Bølla ofte ute i bunnen blant den nye innredningen. Overdreven bruk av røtter (som heller ikke kan sees bak den digre rota), og ikke minst en etterhvert solid dose flyteplanter - drar han fortsatt ut i et usikkert land...
Apistogramma baenschi... Herr og fru!
Apistogramma agazissii...
Det virker som om dafner og cyclops har vekket apisto-instinktet i gutten! Nå har han endelig skjønt hvem som er sjefen i karet he he he. Fargene har kommet seg skikkelig på to dager, og nå er det hua som må svømme forsiktig i krokene

Levendefor er alltid en vinner hos ciklider uansett størrelse. Selv nyklekket artemia er populært blandt voksne apistoer, er ikke bare yngel det fungerer på til tross for sin lille størrelse.

Prøv også frysetørket Blackworms fra www.ta-aquaculture.co.uk - det har fungert bra hos mine apistoer. Veldig kraftig for som er greit å feite dem opp på og gjøre dem klare til lek.
Blackworms må sjekkes ut ja... viktig med variert kost, så det får nok bli det også etterhvert. I dag går det på frossen artemia/sorte mygglarver og litt rødt discusfor for variasjonens skyld. I sommer blir det nok flere "damturer" med guttungen. Han er allerede en dreven "hov-mester" på trepigget stingsild. Så nå får alle små damkryp der ute se opp he he he.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap