Apistogrammet (side 12)

Grattis med Apistogramma Iznogood! Da skal jeg følge dem framover på tråden din . Håper du legger ut bilder av fisk og kar framover...
Sand og apistogramma...
Det er oppe og vedtatt at Apistogramma går i habitat med fin sand. Når jeg var å hentet den siste Apistogramma panduro-hannen, fikk jeg med meg en artig liten sak - en liten pose med sand fra Rio Itaya! Bildene er tatt av sand fra jula/biltema øverst og sanden fra Rio Itaya nederst... for en forskjell!!! Rio Itaya-sanden er som pudder/mel i forhold til den andre he he he. Tenk på det, neste gang dere skal i gang med et nytt Apisto-kar
Er det
den groveste eller fineste sanden til Biltema du har sammenlignet med der?

Den er fin mener jeg... Helt sykt!
Damn
Da er det fint ja... Mener å ha hørt at man skal være litt forsiktig med den fineste Biltema-sanden i forhold til at planter kan finne den å være litt tettpakket. Og det du viser frem er jo mel i forhold...
Ja, det er helt rått! Men nå er det jo ikke planter i Apistogramma-habitat heller da. Ikke det jeg har sett på siden til Tom C i allefall. Her er det reiseskildringer mm fra hans Apistogramma-turer fra Peru. Usikker på hvordan det er i de andre landene... Stort sett er det sand, løv og røtter så langt jeg har sett... Noe planter fra land som går litt ut i vannet eller lager skygger fra oven. Usikker på om jeg har sett en form for type "java-mose" også...
Det er noe som er ekstra rått med det naturlige biotopen... Sjekk dette karet, dette karet eller dette karet... Synes man kan få det utrulig fint med et slike kar også. Men enig at et flott plantekar også er suverent!
S i m e n
Det er noe som er ekstra rått med det naturlige biotopen... Sjekk dette [URLBLOCK1], dette [URLBLOCK2] eller dette [URLBLOCK3]... Synes man kan få det utrulig fint med et slike kar også. Men enig at et flott plantekar også er suverent!


Se/les innlegg nr.10 i denne tråden Truls!
Ooo
Kanskje jeg bør fjerne en echinodurus og kjøpe meg noen blader... Jeg innrømmer vel at jeg synes planter er penere, men det var dette med å tilrettelegge for at Knerten og Dundra skal ha det så naturlig som mulig oppi der da.
Tenker de har det veldig bra uansett! Om det er ekstra grønt eller ikke, så når alt kommer til alt handler det om riktige vannverdier og muligheten til å gjemme seg "when it's going get tough"... Men litt sand og blader setter de nok umåtelig pris på.
Har sitti å rydda i bilde-filene på pc'n. Synes det var utrolig morsomt å se bildene fra 325litern igjen. Her snakker vi kodak-moments!!!
Thanx! Det var artig å se hvordan det monogame paret (Ap. panduro) samarbeidet mot den polygame hannen (Ap. agazissii). Fra å ha nesten totalt herredømme i 325litern, tok panduroene sakte med sikkert over 80% av karet. Dette fungerte greit nok til Ap.agazissii-hunnen la egg og fikk yngel... Da skulle hun ha hannen vekk, for at han ikke skulle dra oppmerksomhet mot hulen. Han ble da jaga ut av sitt rivir, inn til panduroene... Et himla liv!

Og selvfølgelig skulle de blåse seg opp hele tia, strutte med fjæra og virke kjempeskumle he he he. Jeg vet ikke helt jeg...
Løsningen?
Overlevde han det da? Han skal normalt være vesentlig større enn panduroen men størrelse er kanskje ikke alt i en slik sammenheng? Jeg har en agazissii i et selskapskarr og han må da være over 10cm med god margin...
Han overlevde fint, men jeg kunne se på den store ryggfinnen at han hadde vært i kamp. Så gikk alt tilbake til normalen. Etter flyttingen ned i akvarierommet, tok han over herredømme igjen...
Måtte gjøre om på beholdningen da panduro-hannen gikk helt bananas mot hua i kjellern. Nå lever han i beste velgående med hua ca 300 meter unna her.
Så var det torv-filtrering part two!

Etter å ha tøysa med strømpebukser og to snus-liknende torvfilter, er nå jakten trappa opp. Jeg holder meg på den alternative arenaen, og tester ut putevar-trikset jeg fikk tips om. Det måtte en tur til jysk for å finne noe som virket lovende... Putevaret har blitt skylt og vridd opp i vann x-antall ganger før bruk.

1.
Opp med glidelåsen, inn med to store skiferbiter og bøtt på med torv.
2.
Dra igjen glidelåsen med en hageslangestuss på innsiden, og strips fast. Kobl opp andre enden av slangen til filterpumpa.
3.
Fyll opp karet med vann, og start filteret.

Se så fint puta flyter! Så blir det å måle ph'n imorra etter jobb...
Målte ph'n 5 i ettermiddag. Eller mindre, så jeg må kjøpe ny test med større måleområde. Kan ikke hvile på torvputa til jysk, så jeg kjørte et raskt vannskifte på alle karene. Regner med den samme torven holder et vannbytte til. Alt fungerer bra, og det går forholdsvis kjapt. Ingen kaffedoktor, men et mildt brunskjær.

Skal sjekke ut et annet pumpesystem fra vannbytte-karet til de andre karene med tiden. Det fungerer greit med powerhead, men nysgjerrig på en litt mer fastinstallasjon som gjør det enda et hakk vassere...

S
Siste kar klart til innflytning er den siste 160litern i "midten på toppen" av akvarieveggen. Verdiene er stabile og frie for snusk. Men uten et solid lag med flyteplanter til gjemmeplasser og skyggelegging, velger jeg å kjøre inn et par-fire ekstra solide røtter i en overgangfase. Det betyr en ny tur inn til askavazoo.no. Det blir vel foreløpig det karet som ligger nærmest et biotop-kar (selv om jeg ikke regner med det gror eik i jungær'n he he he). Ble virkelig inspirert av innlegg nr.10 i denne tråden om eikeblader, eller blader generelt - fra 2007!

Karet øverst til venstre har vært klart en stund, men det byttes ut pga høyde/innredningen mm. Akvarier skal hentes i helga, så bytte går kjapt - og ferdig innkjørt filter venter på ledig kar
Til lørdag drar jeg til Oslo for å hente to 160-litere som står klare. I dag fikk jeg to stk maxi-jet powerheads i posten, som jeg fikk innspill på som stillegående. For enkelhetens skyld kjøpte jeg med filterpatron til begge i denna omgangen. En tredje 160liter kommer på besøk med selgeren, når jeg har kommet litt mer i orden... Dvs jeg har bestemt meg for å rive det lille hjørnerommet bak "sofa-kroken" for å få bedre plass til... litt flere liter. Har ikke gitt opp håpet om å få plass til en sofa...

Og så et par bilder fra Apistogramma panduro karet. Hua er nå dronningen av karet, mens den store hannen har parkert Bølla til de grader. Bølla er fortsatt hissig på hua hvis han kommer ut, men når den store hannen kommer - kjører han opp farta og går som et prosjektil opp imellom flyteplantene. Flaks jeg har dekkglass!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Bernt René Voss Grimm
Reklame for plussmedlemskap