Apistogrammet (side 13)

Osloturen er over. Èn 160-liter ble med hjem, den andre finner veien hjem selv senere. Turen gikk innom Liertoppen på veien hjem. Der oppdaget jeg tilfeldigvis zoo-butikken TAM, og tusla innom. Skal si at jeg sitter igjen med et vannvittig inntrykk av karet ved inngangen. Passe stort, ca like stort som akvarierommet mitt tilsammen - og ikke èn Apistogramma...

Ellers så er 160litern vaska ned og bært inn. Sand og røtter er står klart, og ferdig innkjørt filter er klar til ny jobb. Blir nok et bytte med dette karet og 200litern øverst til venstre på akvarieveggen i morra...

Er litt engstelig for Apistogramma agazissii-hunnen. Etter å ha jaga hannen et par dager, er nå hannen sjef igjen. Ser ut som hun er svakt innholet i mageregionen. Blir spennende å følge framover. (Bilde 1 av hannen...)

Ellers så sitter jeg og humrer av Apistogramma baenschi. De tasser rundt som vanlig i karet. Hvis en av dem skulle komme litt brått på den andre - legger den seg umiddelbart over på siden og vogger svakt fram og tilbake. (bilde 2)

Apistogramma panduro er helt klart karet der det er mest action om dagen. Oppdaget utgraving i ettermiddag. Det ser ut som hua og den nye hannen har finni ut av det... (bilde 3)
Mens det nye Apistogramma panduro-paret patruljerer sitt revir og har henvist Bølla i skammerskroken, lever hans to yngel i beste velgående i etasjen under i Apistogramma agazissii-karet. Her er noen (så der) bilder av den minste av de to ynglene... noen forslag på kjønn enda?
Som regel er hulen tilgjenglig for en Apisto-hunne... slik at hun kommer inn og ut. Men skal si det er fart i Apistogramma panduro-karet. Så her kom hun faktisk ikke inn i hulen!?!! Underer meg om "intrigenivået" gjør at hun har laget seg en ekstra sikkerhet ved åpningen sin...
En vet aldri hva Apistogramma slekten finner på Simen. Det er hva som er veldig gøy med disse. Nå som de 3 siste gruppene vokser seg fra unger til ungdom, kommer både farger, form og aderd mer frem. Jeg ser endringer nær dag til dag og er så stolt over mine venner i kjellern

Agassiziiene begynner å bli flotte, med utrolig nydelige halefinner. Enestående!

Venter bare på at schwarzkehlene skal legge egg igjen. I pantalone hula er jeg overbevist på at det minimum er en yngel. Farge på hua og adferd kan ikke leses så feil fra en som meg.....

En liten tur i kjellern nå før senga.....
LOFFA
En vet aldri hva Apistogramma slekten finner på Simen. Det er hva som er veldig gøy med disse.


Det er i hvertfall hovedregelen Leif he he he!!! Under vannskifte idag, stimet Apistogramma agazissii-paret rundt i hjørnet - som om de skulle få mat. Sammen med Apistogramma panduro-yngelen!?!! Vi snakker om super-nærkontakt, uten aggresjon eller angrep fra Ap. agaz'... FOR EN ART, BLIR ALDRI KJEDELIG
Siste oversiktsbilde av akvarieveggen...

Har ikke fått bytta kar øverst til venstre som planlagt nei...
Er nok mest fornøyd med innredningen i karet øverst til høyre må jeg si. Igjengrodd jungel, men behovet i det karet gjorde at jeg måtte guffe litt på der. Det betyr litt mindre planter på de andre karene. Flyteplanter av den rette sorten er virkelig fantastisk, og når det får stå ifred over tid - blir det heeelt konge! Jeg føler nok jeg ligger et år etter for å få det på plass slik jeg vil.
Bildene viser litt ulike stadier av flyteplantene og deres røtter som etterhvert gjør det virkelig eventyrlig! Jeg bruker 2 typer av gulerotgress - som også kan benyttes ved å plante dem i bunnsubstratet. Men helt overlegent når røttene får litt lengde som du ser i midten på bilde nr.2. Bilde nr.1 viser planten helt i startfasen.
Flyteplanter
liten kjepphest der: Eichhornia crassipes.
Den blir ganske stor og er riktig herlig. Det negative med den er at den råtner om det blir for tett, slik at den kun lever i karr uten deksel eller hvor deksel er i god avstand fra vannflaten.
Dårlige bilder andre flyteplanter rundt på begge bilder, gir deg et urettferdig synsfelt og oversikt Truls. Ceratopteris cornuta + Ceratopteris thalictroides på bilde 1. På bilde nr.2 er det C. cornuta og en annen flyteplante trøkt rundt som jeg ikke har navnet på akkurat nå...

På tide å vaske glassa! Herr og fru Apistogramma agazissii bryr seg nok less...
Her er et bilde av en innflytningsklar 160liter...
Truls O. Bjørhei
Veldig flotte saker! :)


Og enda bedre... nå skal flere Apistoer i hus
Glitrende reol med tilsvarende kar. Har også gulrotgress med røtter som iherdig leter etter bunnen i karene, samt andre flyteplanter. De vokser som besatt og en gang i mellom, når det blir for tykt lag og for mørkt, må jeg luke bortimot en bøtte.
Spennende med nye Apistogramma.
Dette er flott Simen og du har blitt en "konge" på å sette opp flotte kar. Er nå gått over i feriemodus her og skal etterhvert sørover noen dager. Blir nok ikke før i slutten av neste uke, men vi får se. Formen i dag har vært elendig så ble liggende lenge i dag.

Har ennå ikke vært i kjellern, men skal ned en tur etterhvert. Vannbytter venter jeg med til i morgen. Ha fortsatt en fin fin ettermiddag
Takk for innlegg gutter! Gleder meg til fortsettelsen, og jeg setter pris på dere titter innom. Nå blir det bål, strand og fanging av 3-pigget stingsild med guttungen...

S
Å'kei... hva skjer her'a! Herlige fjes på nykommerne i påsan på sin tilvendingsrunde. Om ca 10.min skal de nysgjerrige Apistoene komme ut i sitt nye hjem. 5 stk Apistogramma rositae kan glede seg til å bli sluppet ut. I karet går det nemlig en gjeng med daphnier (sansynligvis) som tydeligvis også har formert seg... Håper de blir like vakre som Sigmund sine skjønnheter

Min Apistogramma nr.5 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gratulerer med flott fisk. Og så rett ut i matfatet! God planlegging.

Nå skjønner jeg at du nærmer deg fullt sett, dvs. Apistogramma i alle kar. Da er det at tanken kommer snikende - hva nå? Hvor skal jeg gjøre av den syvende arten?
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap