Apistogrammet (side 14)

Tusen takk Sigmund! Jeg har planene klare, og godt forberedt. Tanken har allerede dukket opp; Hva gjør jeg med den syvende arten. Med tiden ryker den ene veggen jeg satte opp, i tilfelle jeg skulle muligens kanskje... sannsynligvis utvider litt til

Øverst til venstre i reolen står det en 200liter som desverre er for høy der. Det betyr at den byttes ut med en 160liter som står å venter i rommet på utsiden. Straks jobben er unnagjort, står det nyyyydelige Apistogramma sp. "Black-chin" (A198) å venter på meg. Gleder meg som en unge!

Åhhhh... for en nytelse å følge mine nye Apistogramma rositae's første nysgjerrige svømmetak i 160litern! Hver gang jeg kommer tilbake til rommet er de ikke å se. Når jeg står stille i et minutt, ser jeg fjesa komme fram bak røtter - for å titte på den rare skapningen som står å glor... er helt i ekstase nå

Og mens jeg står å nyter mine nye trofèer, ser jeg plutselig Apistogramma panduro-hunnen er ute med yngelen sin... Når den digre hannen svømmer forbi, legger hun seg breiflat for hannen - som heldigvis svømmer videre forbi. En mer sindig mann en Bølla... heldigvis.

For en dag, for en hobby, og jeg håper på flere høydepunkter i kveld... England må bare slå Italia først! Har vokst opp med tippekamper fra England, og som bunnteksten sier; "you'll never walk alone" er jo en hymne fra en fantastisk historisk klubb i England... så da legger jeg fra meg medgangsfan-greia- og håper underdog-laget har dagen sin i dag.

Enig med du
pils og fotball nu. Panduroene har lagt seg efter en amorøs dag.
Ei'men! Sitter å nyter match og en sak fra Loffas rike he he he. Og trur du ikke jeg måtte ned i pausen for å se på de nye fiskane gitt
S i m e n
Ei'men! Sitter å nyter match og en sak fra Loffas rike he he he. Og trur du ikke jeg måtte ned i pausen for å se på de nye fiskane gitt :)



Grattis Trulseman!!!
Hva er det du nå nyter i fra mitt rike da Simen? Har vært nede flere ganger å sett på pantalone ynglene. Egentlig kan jeg ikke tro mine egne auer, men jaggu er dem der likevel. Grattis med nye apistoer Simen, nå tar du meg snart igjen.....

Rositae er også på min ønskeliste, så vi får se om de også når Hof med tid og stunder. Dukker vel kanskje opp noen på auksjon etter ferien om ikke annet, håper jeg da
Takk
men usikker på om de har vært amorøse nok til å ha lagt egg ennu, men veldig lovende oppførsel for tiden så vi håper det beste inntil videre.

Faktisk Norrlands Guld for min del i dag. Ble igjen 24 kasser efter gårsdagen med diverse sorter øl så jeg kommer ikke til å være fullstendig edru før i september.
Ingen ting er bedre enn en Apisto-observasjon mens ting rider ut Truls . Selv er det gourmet stout som skal "bække åpp" England i en nervepirrende kamp! Du er trygg med hensyn til antallet Leif! 11 blir nok max tilslutt... hvis veggene forsvinner og reoler kommer opp mm. Apistogramma rositae skal du få, hvis jeg lykkes med slikt - og ingen annen er å få.
Fikk 5 ungfisk som skal gro seg til, så jeg får en periode med spennende observasjon rundt oppvekst, utvikling og kjærlighetsintriger. Er riiiiiimelig fornøyd gitt he he he
Endelig skulle jeg få inn flere Apistogramma i mitt habitat! Det gjorde en ellers så trist EM-dag til en kænon aften... Apistogramma rositae var faktisk en drøm sammen med Apistogramma panduro i min utvidelsesstart. Så detta er virkelig en stor dag i mitt akvarie-virke! Det ble jo ikke mindre interessant av å se på Sigmunds (530) fantastiske eksemplarer. Bilder får komme etterhvert, nå skal de få ro og fred...
Apistogramma rositae-karet er jeg skikkelig fornøyd med! Innredning og fisk kommer bare til å bli mer og mer spennende... det er bare en nytelse å gå ned trappa he he he. Røttene er såvidt begynt søken etter bunnen, og det første bilde av Apistogramma rositae er knipset. Heeeeelt passe!

Lystoppen er desverre noe defekt og helt på jordet med målene... må byttes ut. Dvs jeg snart har 3stk 160litere som jeg må få ordna lys til. Så nå blir det VM i lysprosjekt etterhvert.
Dagen har gått, foring av fisk er unnagjort... fortsatt ingen Apistogramma agazissii-hunne å se. Hannen tar seg en runde i ny og ne, uten å jage eller å bli jaget...
Speil speil på veggen der. Si meg hvem som vakrest er...
Har prøvd å få til et greit bilde av Apistogramma panduro-hannen. Han har virkelig blitt flott. Men å posere, det slitern med! Ikke noe feil med hverken fotografen, utstyret eller glasset her nei
Du vinner
Definitivt stiligere hanne der enn Knerten. Han mangler så markerte trekk og flekker. Mer lysende mykblå. Men halve størrelsen av damen så jeg håper han holder på å bli tenåringsfar og vokser opp til å bli en fiske-Clooney.
Han er ca 2,5 gang større en hua. En skikkelig biff av en kar! Etter yngelen kom, har jeg knapt sett bølla som holdt på å ta livet av hua... Denna karen tøyser ikke med patruljeringsrunden nei...
Familiebilde av Apistogramma panduro... yngelen koser seg på catappa-bladet rundt mor, mens far sjekker området på baksiden. Han er ikke ønsket i den innerste kretsen (bilde1)

Og endelig fikk jeg se Apistogramma agazissii-hua! Matfar er småfornøyd... Bildet nr.2 tatt tidligere.

Og så har jeg et bilde (nr.3) av den selvutnevnte sjefen i Apistogramma rositae-karet. Med 5 voksne ungdom, blir det en ny erfaring for meg. Får jeg oppleve halvparten av det jeg gjorde i 325litern, så blir det en smashing hit he he he
Den usminkede sannheten om Apistogramma baenschi... bilde 1&2 er av den samme hua med 5 minutters mellomrom. Linselusa på bilde nr.3 er alltid klar for et knips!
Fine bilder du har Simen

Hva slags kamera bruker du, og evt hva er innstillingene du har?
Jeg har et Canon eos 1000D, hvis det var det det het - med orginalt "universal-linse". Bruker blitz og har iso'n på 800. Lærte det etterhvert. Mange bilder blir vraket, da det er mørkt og dunkelt under flyteplantene...
Apistogramma rositae-karet har fått nytt lys. Må bare gjøre reint dekkglasset for silikon og kutte det til. Nykommerne ser forøvrig ut til å trives.

Det blir desverre ingen flere bilder av Apistogramma baenschi-hunnen. Fant henne flytende i vannskorpa i på morgenen idag...
Aida
Var det din eneste dame av baenschi?
Ja, det var bare et par i karet. Så nå er hannen alene i karet. Mulig en yngel er igjen, men ser den nesten aldri... så det hadde jo vært moro om den hadde dukket opp igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap