- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Apistogrammet (side 18)
Apistogrammet (side 18)
Apistogramma allpahuayo er det første karet jeg kommer til å legge litt mer tilrette for få fram noen yngler. Kjøpte en liten boks med avskallede artemia-egg som er ypperlig til yngel. Så blir det å få tak i en hov med riktige masker... det er jo en flott jakttid i div pytter og vann rundt omkring. Dette bør gi disse små nurkene en god start.
Ellers leste jeg at det var den eneste Apistogrammaen som kunne skifte kjønn. Jeg har lest en gjenfortelling om dette, uten å vite om dette riktig stemmer... Mener de skulle starte å forske nærmere på dette også...
Ellers leste jeg at det var den eneste Apistogrammaen som kunne skifte kjønn. Jeg har lest en gjenfortelling om dette, uten å vite om dette riktig stemmer... Mener de skulle starte å forske nærmere på dette også...
Postet 25.07.12 kl 00:01
Endret: 25.07.12 kl 00:01
Din nye fisk, Apistogramma allpahuayo (Tidligere kalt Apistogramma sp. "Black-chin"), ble fanget 21. oktober 2010, i en liten bekk som renner ut i Rio Pintoyacu, en nordlig tilførselselv til Rio Nanay, i det nordlige Peru.
Rio Pintoyacu er her markert med gult:
Først en dagsreise opp Rio Nanay:
Så overnatte på elvebredden:
Så motstrøms opp Rio Pintoyacu i mange timer:
til vi stoppet i en liten landsby kalt Monte Calvario:
Så inn i jungelen, hvor vi etter hvert fant en liten bekk:
pH: 5,14 Konduktivitet: 86 mikroSiemens/cm Temperatur: 28,3 grader C
(Dette var på slutten av tørketiden)
Der fanget vi bl.a disse:
som så slik ut da de kom hjem i et kar hos meg: Apistogramma allpahuayo
Vi fanget mye annen fisk her også, bl.a. disse tilsynelatende uanselige tetraene:
som viste seg å se slik ut etter å ha reist til Norge! :
I følge landsbybeboerne hadde noen fanget "småfisk" der kun en gang tidligere, på midten av 90 tallet. Så gratulerer med en fisk som er ganske unik i dag, med hensyn på lokasjon, Simen!
(Du får bare slette innlegget om du synes det ble for langt)
Rio Pintoyacu er her markert med gult:
Først en dagsreise opp Rio Nanay:
Så overnatte på elvebredden:
Så motstrøms opp Rio Pintoyacu i mange timer:
til vi stoppet i en liten landsby kalt Monte Calvario:
Så inn i jungelen, hvor vi etter hvert fant en liten bekk:
pH: 5,14 Konduktivitet: 86 mikroSiemens/cm Temperatur: 28,3 grader C
(Dette var på slutten av tørketiden)
Der fanget vi bl.a disse:
som så slik ut da de kom hjem i et kar hos meg: Apistogramma allpahuayo
Vi fanget mye annen fisk her også, bl.a. disse tilsynelatende uanselige tetraene:
som viste seg å se slik ut etter å ha reist til Norge! :
I følge landsbybeboerne hadde noen fanget "småfisk" der kun en gang tidligere, på midten av 90 tallet. Så gratulerer med en fisk som er ganske unik i dag, med hensyn på lokasjon, Simen!
(Du får bare slette innlegget om du synes det ble for langt)
Postet 25.07.12 kl 20:14
Tror nok Simen er MER enn fornøyd med dette innlegget TomC. Det er nettopp slike innlegg som dette som gjør det veldig spesielt, og knytter en enda nærmere nettopp de fiskene en har. Dette gjør det etter min mening både spennende, intrerssant og inspirerende.
Ser ut som jeg har en bytte handel på gang Simen. Ut med en del yngler/ungfisk av eget oppdrett og powerhead/pumper i bytte. Hadde vært fint å fått opp iallaefall 222L som har stått lenge nå. Har ikke vært noe fisk på vei inn, så har vel ikke hatt inspirasjonen til hastverket antar jeg. Men nå ser det ut til at byttet gir meg inspirasjon.
Gratulerer enda en gang med en ny apisto i hus. Den var jaggu flott, og bildet TomC la inn viser jo bare en enormt flott apisto med vakre farger.
Har planer om å etterfylle karene nå med eikeblader jeg tidligere fikk av TomC. etter div slamsuginger er det uttynnet enormt. Så det er på tide 8 -)
Skal prøve å ta noen nye bilder til tråden samtidig
Ser ut som jeg har en bytte handel på gang Simen. Ut med en del yngler/ungfisk av eget oppdrett og powerhead/pumper i bytte. Hadde vært fint å fått opp iallaefall 222L som har stått lenge nå. Har ikke vært noe fisk på vei inn, så har vel ikke hatt inspirasjonen til hastverket antar jeg. Men nå ser det ut til at byttet gir meg inspirasjon.
Gratulerer enda en gang med en ny apisto i hus. Den var jaggu flott, og bildet TomC la inn viser jo bare en enormt flott apisto med vakre farger.
Har planer om å etterfylle karene nå med eikeblader jeg tidligere fikk av TomC. etter div slamsuginger er det uttynnet enormt. Så det er på tide 8 -)
Skal prøve å ta noen nye bilder til tråden samtidig
Postet 25.07.12 kl 20:48
Postet 25.07.12 kl 21:41
Damn...
Dinner and a show som det heter. Tror ikke jeg har sett mer imponerende service før! Kudos til Tom C!
Postet 25.07.12 kl 22:39
Heeeeeelt nydelig Tom! Slike innlegg kan kopieres og gjentas daglig
Og takk for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen, ja TomC er en magiker he he he! Jeg svever i skye... jeg har det som fisken i vannet he he he. Gleder meg meg stort over den nye Apistogrammaen og nyter også synes av de andre... fantastisk å komme ned å ta et overblikk. Ingen favoritter, bare mange spesielle fisker
Og takk for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen, ja TomC er en magiker he he he! Jeg svever i skye... jeg har det som fisken i vannet he he he. Gleder meg meg stort over den nye Apistogrammaen og nyter også synes av de andre... fantastisk å komme ned å ta et overblikk. Ingen favoritter, bare mange spesielle fisker
Postet 26.07.12 kl 15:10
En kveld med verktøy i hende. En ny reol til to nye kar er satt opp og malt, den er så å si ferdig. Her flytter jeg 200litern som står øverst til venstre på akvarieveggen. En 160liter står klar til å ta over plassen. Så har det blitt sparkling av vegg som skal klargjøres til noen flere kar senere regner jeg med... Morgendagen skal bli meget våt i følge værprognosen. Så da blir det å jobbe mer på akvarierommet.
Ellers så har de nye powerheadsene fra webzoo kommet. Jeg skal prøve ut 2 stk
Eheim Compact+ 300 pumpehoder. Så får jeg se om de gjør jobben...
Ellers så har de nye powerheadsene fra webzoo kommet. Jeg skal prøve ut 2 stk
Eheim Compact+ 300 pumpehoder. Så får jeg se om de gjør jobben...
Postet 28.07.12 kl 00:14
Skal disse powerheadene være et tillegg eller skal du bruke disse single i karet med HMF filter? Synes det virker så lite med justerbart fra 150 til 300L timen. Dette gjør meg usikker på hva jeg skal ha i 222L, Simen.
Har veldig lyst å fyre opp det karet nå og få det opp å stå. Hva må til av power i det karet? Trodde jeg måtte ha en justerbar 500-1500L/t
Har veldig lyst å fyre opp det karet nå og få det opp å stå. Hva må til av power i det karet? Trodde jeg måtte ha en justerbar 500-1500L/t
Postet 28.07.12 kl 09:55
Jeg har hatt Boyu 1200 og 1400 l/t, disse er nå forbeholdt vannbytter. Så bestilte jeg 2 stk minijet 606 med pumpekapasitet fra 310-570 l/t. Deretter kjøpte jeg en newjet 400 med kapasitet fra 120-400l/t. Endelig var jeg fornøyd. Denne driver en blåfilterkloss, og gir passe strøm i vannet - bruker den på minste hastighet.
Så da var det bare å teste Eheim sine powerheads... men tok selvfølgelig en liten variant som ikke kan lages til et diy-filter med blåfilterkloss. Så da skal disse inn bak hjørnefilterene som minijetene står. De pumper 310liter i timen nå, og det synes jeg er alt for mye. Så det blir det å bestille 2 til... Jeg tror rett og slett jeg tar to stk newjet til. Da vet jeg at tilbehøret er slikt jeg skal ha.
Lars Jamne er rå på disse tingene her. Mener han kommenterte et sted at det hold lenge med 100l/t i et hjørnefilter til vår fisk. De trenger jo ikke rare greiene.
Så da var det bare å teste Eheim sine powerheads... men tok selvfølgelig en liten variant som ikke kan lages til et diy-filter med blåfilterkloss. Så da skal disse inn bak hjørnefilterene som minijetene står. De pumper 310liter i timen nå, og det synes jeg er alt for mye. Så det blir det å bestille 2 til... Jeg tror rett og slett jeg tar to stk newjet til. Da vet jeg at tilbehøret er slikt jeg skal ha.
Lars Jamne er rå på disse tingene her. Mener han kommenterte et sted at det hold lenge med 100l/t i et hjørnefilter til vår fisk. De trenger jo ikke rare greiene.
Postet 28.07.12 kl 10:57
Endret: 28.07.12 kl 10:58
Postet 28.07.12 kl 11:08
Motstand
En semieffektiv måte å strupe dem på er å sette utløpet rett mot noe (vegg, rot etc). Da vil du ikke strupe selve effekten på hva den gir ut, men effekten på vannbevegelsen om ikke annet.
Postet 28.07.12 kl 11:31
Postet 28.07.12 kl 12:34
S i m e nJa, det er en god semi Truls! Men i lengden, vil dette bare gi alger og gris der strømmen står på. Så jeg tok liksågodt å bestilte to powerheads med en gang. Det ble to stk newjet 400 som jeg har fra før. Den lagde liten lyd, har ønsket trøkk og... så slipper jeg noen overraskelser...
Prisen på disse 400 og hvor bestiller du dem, Simen?
Postet 28.07.12 kl 14:20
Aquarium system Newjet 400... Men jeg har bare prøvd èn av denne. Men min erfaring er desverre slik at 1 av 2 duger med det meste av det jeg har, så det blir spennende å se he he he
Ellers så har du større muligheter til justeringer med denne fra Eheim - Eheim Compact+ 1000 pumpehode. Den har jeg hørt er solid... Men usikker på hvordan jeg skal feste rør og greier til denne, så nå hopper jeg på en kjent variant...
Ellers så har du større muligheter til justeringer med denne fra Eheim - Eheim Compact+ 1000 pumpehode. Den har jeg hørt er solid... Men usikker på hvordan jeg skal feste rør og greier til denne, så nå hopper jeg på en kjent variant...
Postet 28.07.12 kl 15:15
Eheim Compact serien passer best hvis du bare skal a den bak et HMF filter og kobler en slange til utblåset. Tror du må opp på 2000 og 3000 modellene for å kunne koble på slange på innsuget.
Hele denne serien holder hva de lover mht kraft og løftehøyde. Bruker selv de større modellene i reolene våres med sump og den løfter fint fra sump til øverste kar (225 cm over bakken) og det er ikke mye kraft som forsvinner så her er det nesten 3000 l/t. Disse skal jo brukes til malle oppdrett. Til apistoer så trengs jo bare en liten andel av denne kraften hvis du vil at fiskene virkelig skal trives. Det beste synes jeg er å bruke disse store luftfilter klossene du får på eBay. Krystallrent vann og stillestående vann - perfekt til både reker og apistoer.
Hele denne serien holder hva de lover mht kraft og løftehøyde. Bruker selv de større modellene i reolene våres med sump og den løfter fint fra sump til øverste kar (225 cm over bakken) og det er ikke mye kraft som forsvinner så her er det nesten 3000 l/t. Disse skal jo brukes til malle oppdrett. Til apistoer så trengs jo bare en liten andel av denne kraften hvis du vil at fiskene virkelig skal trives. Det beste synes jeg er å bruke disse store luftfilter klossene du får på eBay. Krystallrent vann og stillestående vann - perfekt til både reker og apistoer.
Postet 28.07.12 kl 15:27
Dagens økt har bestått av litt snekring og rydding. Så har jeg vasket/fylt byttevannskaret og byttet torv. Det betyr vannbytte i morra. Satser på å bytte en powerheads da.
Da er det klart til å sette inn 200litern i den nye reolen... når det skulle passe. Jeg venter med å sette opp "stativet" til karet som skal stå over, da jeg får litt bedre arbeidsplass ved å vente. Bak den nye reolen har ikke all sparklen tørket, så det får det jobbes litt senere. Og så mangler det litt gipsing på veggen og en en elektrisk vifte, så jeg får mulighet til å suge ut litt fuktighet ved behov.
Noen oversiktsbilder litt underveis og etter rødding + siste bilde fra Ap.allpahuayo-karet... flyteplantene begynner å komme seg!
Da er det klart til å sette inn 200litern i den nye reolen... når det skulle passe. Jeg venter med å sette opp "stativet" til karet som skal stå over, da jeg får litt bedre arbeidsplass ved å vente. Bak den nye reolen har ikke all sparklen tørket, så det får det jobbes litt senere. Og så mangler det litt gipsing på veggen og en en elektrisk vifte, så jeg får mulighet til å suge ut litt fuktighet ved behov.
Noen oversiktsbilder litt underveis og etter rødding + siste bilde fra Ap.allpahuayo-karet... flyteplantene begynner å komme seg!
Postet 28.07.12 kl 15:38
Lars JamneEheim Compact serien passer best hvis du bare skal a den bak et HMF filter og kobler en slange til utblåset. Tror du må opp på 2000 og 3000 modellene for å kunne koble på slange på innsuget. Hele denne serien holder hva de lover mht kraft og løftehøyde. Bruker selv de større modellene i reolene våres med sump og den løfter fint fra sump til øverste kar (225 cm over bakken) og det er ikke mye kraft som forsvinner så her er det nesten 3000 l/t. Disse skal jo brukes til malle oppdrett. Til apistoer så trengs jo bare en liten andel av denne kraften hvis du vil at fiskene virkelig skal trives. Det beste synes jeg er å bruke disse store luftfilter klossene du får på eBay. Krystallrent vann og stillestående vann - perfekt til både reker og apistoer.
Har luktet litt på det, men her har jeg 0 erfaring! Hvilke luftpumper må man ha da? Sleng gjerne inn noen linker .
Postet 28.07.12 kl 15:43
Postet 28.07.12 kl 15:50
Endret: 28.07.12 kl 15:51
CathyEr like fasinert av kjelleren din enda jeg :) Mange fisker har du per akvarium? Og har du 1 art per tank?
Sånn ca. 2, 3, 3, 5, 5 & 7 stk i artskar + litt yngler her og der. Hadde to arter, to par, i 325litern min tidligere. Det var supermorsomt, så det kan nok hende med rett kar med tiden at jeg har lyst til å gjenskape det øyeblikket
Postet 28.07.12 kl 17:06
S i m e nHar luktet litt på det, men her har jeg 0 erfaring! Hvilke luftpumper må man ha da? Sleng gjerne inn noen linker :).
I karene hjemme bruker jeg luftpumper fra Schego (250 l/t og 350 l/t utgavene) da jeg har funnet ut at dette er både de mest driftsikre og stillegående over lengre tid, Eheim sin er kjempebra i begynnelsen men så faller de fra litt etter litt og mister helt effekten plutselig.
Oppe i akvariekjelleren vår bruker vi mix av HiBlow 100 og nå har vi akkurat satt inn to stk Aqua Medic luftpumper... Sistnevnte virker å være rimelig stillegående i forhold til kraften sin og kunne nok vært brukt i en slik kjeller som din og driver lett 15-20 kar med skikkelig trøkk i luftpumpene.
Av luftfilter så foretrekker jeg disse varientene #1, #2 og #3.
Postet 28.07.12 kl 19:31