Apistogrammet (side 2)

Flott med sluk i akvarierommet! Jeg har ikke det selv, men har stor glede av at kjelerstua med akvarier ligger vegg i vegg med vaskerommet!

Om du satser på enklest mulig vannbytter, kan du legge inn overløp i karene med 32 mm avløpsrør koblet til gråvannsledningen. Da lønner det seg (det gjør det vel også om du bruker hevert for å tappe vann) å legge inn et grenrør med vannlås under vasken, så nær gulvet som mulig, slik at det er lett å skifte på også de nederste karene i reoler. Da slipper du vann utenfor slukristen, med mindre du får festet slangen til risten eller får den ned i sluket på noe vis.

Fint med bilder, det er sånt som kan gi oss andre ideer.
Jeg har lest meg opp på halvautomatiske vannbytter mm. Har finni ut at jeg har nok med å få rommet igang, før jeg skal se nærmere på detta vannbyttegreiene puh . Så her blir jeg glad for alle innspill!

Planen sålangt er å kjøre hevertprinsippet rett i sluk på gulvet, da vasken står lengst unna akvarieveggen. Så har jeg tenkt å kjøre et til to akvarium som det nye vannet fylles opp i, tempereres/luftes&ph-justering med torv. Derifra skal jeg prøve ut en powerhead på 1400 l/t for å dytte vannet i de andre karene. Denne løsningen krever jo "oppkobling" av ledninger hver gang, men blir et hav unna dagens praksis... 20 meter til nærmeste spring, og vannet ut vinduet som er 4 meter unna.
Takk for innlegg Sigmund! Nå skal jeg kose meg å lese litt om overløp mm
Hadde arbeidslysten og tålmodigheten vært der, hadde jeg nok lagt ned et rør til på akvarieveggsiden for å være litt framtidsrettet. Men da blir jeg aldri ferdig he he he.
Det er nok noe jeg sansynligvis vil angre på. Blir nok en snubleperiode framover jeg kommer til å elske En liten periode...

Som en midlertidig greie, tenkte jeg å lage et par slanger med en festeanordning til karet - som går som en omvendt U. Lengden på den omvendte U delen nede i karet, skal være ca i 30% dyble. På den måten skal rett mengde tappes uten at jeg må drive konstant overvåking.

Så blir det mere rydding og støp ikveld. Men først litt handling

A hard day's night er over... Startet å rydde rommet. Dro å kjøpte inn feil type betongstøp, men time is precious. Så det fikk duge . Deretter var det å støpe ferdig gulv + litt annet småtteri. Så ble det å gå amok med akrylen for å tette litt sprekker her og der. I morgen ettermiddag blir det støvsuging av vegger/tak/gulv. Så er det klart til å begynne å male... Trudde aldri at maling skulle høres så gøy ut!!!!!!!!!
"That's one small step for a man, one giant leap for mankind"...

Bilde nr.1: Da er vasken på plass, med utløp til sluk under gulv.
Bilde nr.2: Tak/vegger er malt. Akvarievegg er grå/svart + 60cm fram på begge sider.
Bilde nr.3: Betongveggen og gulvet står igjen å male.



"Houston, we have a problem"...

Jeg (dvs min Svigerfar som hjelper meg å virkeliggjøre drømmen!) skal nå tygge litt på hyllesystemet for den "2 etg's reolen". Har tenkt på å ha første etg på ca 50 cm høyde. I den forbindelse lurer jeg på om en panellist (varmeovn) med ca 150cm bredde - kan settes på veggen under akvariene? Eller er det like greit å sette ovnen på en annen vegg? Håper noen kan dele sine tanker/erfaringer med meg...

Simen

Her går det fremover Simen Dette blir bra.
Og nu... var murveggen mala!

Nå blir det påskete aktiviteter med venner og egen ynge

Vel, jeg trodde aldri det skulle bli lett å få tak i Apistogramma panduro. Men noen ganger hender det at skjebnen gliser til èn! Dette leksparet ble de fanget ved Rio Tahuayo, ca en halvannen times gange inn i jungelen fra Horeizonte i Peru. På bildet nr.1 (publisert etter avtale med eier) ser dere habitatet der Apistoene ble fanget. Normalt er vannet lysebrunt, men pga styrtregn rett i forkant var vannet blitt grumsete. Vannet i bekken hadde en ph på 4.88 og temperaturen lå på 25.2 °c. Apistogrammene ble fanget 02.10.2011, og fant videre veien hjem til mitt kar den 26.02.2012. Min største opplevelse som akvarist var utvilsomt da jeg hentet disse. Det var ikke så værst å sleppe de løs i sitt nye hjem heller he he he. På bildet nr.2 ser dere hunnen som er blant de vakreste hunn-apistoene etter min smak. På bildet nr.3 har vi sjefen sjæl.
Gratulerer Simen,

Fin apistpo det der. Spennende når man får vite hvor fisken man har ble fanget.

Hilsen
RHD
Takk RDH!

Ja, jeg synes det er skikkelig moro med det bilde , og helt enig i at det er artig å vite hvor fisken er fanget. Det gir galskapen en ekstra dimensjon he he he

S
Da er det siste karet til 1.etg på akva-veggen kjøpt og henta; 110l x 50d x 45h.
Trodde det var på 40cm i høyden, men det er problemfritt. Nå blir det lik bredde/høyde på alle kara i 1.etg gitt - 110x45.
Skjønner du er stolt Simen nå som du har fått panduroer i hus. Husker hvor stolt jeg var. Desverre har jeg bare hannen igjen etter huas bortgang. Synes hannen din virker litt blass i fargene, men mulig blitzen skal ha skylden for det. Tror jeg har funnet ut av bilde problemet mitt og legger ut bilder av hannen min her hos deg. Kos deg med flott fisk

Det siste bildet er av bitaeniata hannen fra rio tigre
LOFFA
Skjønner du er stolt Simen nå som du har fått panduroer i hus. Husker hvor stolt jeg var. Desverre har jeg bare hannen igjen etter huas bortgang. Synes hannen din virker litt blass i fargene, men mulig blitzen skal ha skylden for det. Tror jeg har funnet ut av bilde problemet mitt og legger ut bilder av hannen min her hos deg. Kos deg med flott fisk Det siste bildet er av bitaeniata hannen fra rio tigre


Kjempebra at bildeopplegget ditt er fikset. Har ikke tilgang på FB selv. Utrolig flott bitaeniata!

Min panduro har muligens blitt et snev mørkere siden jeg tok bildet for ca 3 uker siden. Men bakparten er mer mørk/svart enn blå slik din er. Når den ypper på agazissiien, ser det ut som om den får en mørkstripete rygg i tillegg - ordentlig festlig. Så jeg tror ikke det er blitzen som spiller oss et puss. Men jeg elsker han som en sønn

Håper virkelig at du kommer over ei hue snart! Skulle noe vokse fram av disse, skal du selvfølgelig få av meg.

Simen
LOFFA
...men mulig blitzen skal ha skylden for det.


Jeg tar forøvrig bildet med en canon EOS 1000D, og kjører bilder uten blitz... Trenger nok opplesning og en bedre zoom for å leve ut "fotografisten" i meg.
S i m e n
..... det er artig å vite hvor fisken er fanget. Det gir galskapen en ekstra dimensjon..

Klart det er gøy å ha fisk som er født og har tilbragt hele sin ungdom i Amaonas!

For å fange akkurat disse Apistogramma panduro som du har, Simen, måtte "fiskeren" reise mange timer oppover Rio Amazonas:

[External Image]

Helt til stedet der Rio Tahuayo renner ut i Rio Amazonas:

[External Image]

Så reise en stund oppover Rio Tahuayo, og gå av båten ikke så langt fra Horizonte:

[External Image]

Gjestfriheten er uendelig stor, så han fikk husvære hos en familie med 5 barn og 50 ender & høner, i dette huset, mens han var der:

[External Image]

Ute i jungelen så fisken slik ut, etter at den var flyttet rett fra håven og over i fotokaret:

[External Image]

Var det noen som sa de var bleike?
Flotte bilder som alltid Tom
He he he... Tusen takk Tom! Det var skikkelige flotte bilder. Jeg har kosa meg glugg ihjel med alle bilder fra turene dine på apisto-sites.com. Hyggelig å ha litt magi på tråden min også

Ja da kan dere jo gjette hvem fiskeren er... Tusen takk Tom! For litersyken også!!
Ville ikke vært foruten
S i m e n
He he he... Tusen takk Tom! Det var skikkelige flotte bilder. Jeg har kosa meg glugg ihjel med alle bilder fra turene dine på [URLBLOCK1]. Hyggelig å ha litt magi på tråden min også :D Ja da kan dere jo gjette hvem fiskeren er... Tusen takk Tom! For litersyken også!! Ville ikke vært foruten :D


Linken skal selvfølgelig være tomc.no!
Bilde nr.1: 100 liter vannbytte, the old fashion way. Ph på 6...

Bilde nr.2: Karet 09.03.2012.

Bilde nr.3: Karet 09.03.2012.

Synes lyset blir fanget opp i overkant på bildet, enn det som er tilfelle i virkeligheten... Prøvde å skru av en lysrør, men samme resultat. Kom på at det også går å redigere, men ikke på denna maskinen.

Hadde gjerne innredet med større røtter og javamose... og mer nedgroing. Men detta karet går over til vannbyttekar!
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap