Apistogrammet (side 37)

Thanx Leif! Mye moro på rommet om dagen. Satser på noen rolige juledager for å få unna litt jobb der.

Bilde nr.1 :Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form (San Pablo de Loreto)

Bilde nr.2: Apistogramma baenschi-hanne (Rio Huallaga)
Knall tøft det første bildet der Simen. Et sjeldent blink skudd der. Ja jeg håper også på noen rolige jule dager når den tid kommer. Har et håp om å få gjort ferdig apistogramma foredraget mitt. Ble spurt i klubben på torsdag om jeg ville holde foredraget på februar eller mars møte. Fikk vel ikke annet en abstinenser og angstanfall, samt prestasjons angst.

Jeg får komme tilbake til dette når jeg er ferdig på januar møtet sa jeg, så får vi se om jeg rekker å bli ferdig til februar.

Fikk flyttet den tredje hua som knertet ut noen egg i alacrina karet. Er fortsatt 2 huer med yngler i karet. Hua fikk et ny startet kar i yngelreolen, som er på noen og 70 liter tror jeg. Hun fant fort tilbake til hula og eggene sine.

Ser også ut til at det er ting på gang i huascar karet. Den ene hua jager alle di andre huene og det er vel et tegn på at hun vil ha hannen alene. Ikke enkelt for han som har 4 huer å velge i. Ser også antydning til noe utgraving under den ene rota i karet.

Ha fortsatt god helg
Blir spennende å høre om foredraget Leif! Det er også en flott læreprosess, så det får du mye igjen for. Litt nærver er topp også! Folk betaler dyre dommer for å bli nærvøse. Her får du det nesten gratis he he he. Leita etter Apisto-artikkelen din idag... venter i spenning

Ja det er et artig bilde. Spesielt når størrelsesforholdet kommer fram synes jeg. Dette er den desidert største hannen jeg har. Likevel så jeg hua jaga litt på hannen når har kom i nærheten av en rot... Skal bli spennende å se om det kan bety noe. God helg til deg og!

[External Image]
I dag fikk jeg en artig opplevelse da jeg tok det klassiske overblikket for å se om det skjedde noe av interesse på akvarie-rommet. Midterst på toppen på "akvarie-veggen" står 160-litern der jeg har den herlige Apistogramma rositae fra Rio Santiago-vassdraget. Og joda; skrekk og gru... den ene gul/oransje hua og alfa-hannen var ikke å se. Ikkje bra! Etter nærmere ettersyn, oppdaget jeg dem innimellom røttene til noen flyteplanter. Det så ut som om de gned seg inntill hverandre, buk mot buk, hvorav hunnen etterhvert forsvant ned mellom en åpning langs to mangroverøtter. Hannen ble igjen og så ut til å vibrere/vifte og gni seg forsiktig inntil den ene mangrove-rota. Gikk vel fem minutter før det gikk tilbake til normalen!?!! Aldri sett noe sånt før... noen andre?

Målet er helt klart å få en ny generasjon med denne herlige fisken! Den overrasker meg stadig med artige/underlige-hendelser... Oh yeah he he he! Siste bilde er av hannen.
Full fart i karet med Apistogramma rositae (Rio Santiago-vassdraget). Det har blitt stillingskrig mellom de flotte huene på hver sin side i karet. Alt tyder på dem begge har lagt egg, og beredskapen er på topp. De må stadig sjekke hvor den andre er, og når de treffes... ja da går det slikt. Bildene er av de oppblåste huene som advarer naboen, og hannen som patruljerer karet for de to andre innbyggerne.
Plussmedlem
Flotte bilder, fisker og akvarier... du, hva heter den flyteplanten med lange røtter som du har i de øverste akvariene i reolen? Er det den jeg tenker på, tro...?
Thanx Anders! Måtte en tur tilbake på tråden min å sjekke ut... Har to typer gulerot-gress i de øverste karene. Fant svaret på innlegg 248 & 250!

S
Klarer ikke å se mange yngel igjen... noen sted!
Snakk om ei dårlig natt...

Siste jeg så hos Ap. baenschi, var hunnen som hadde yngelen i nærheten av innsuget til den utvendige pumpen... det bor også ungdom der, som vi vet er et sjansespill for sine yngre søsken.

I Ap. panduro-karet (Rio Tahuayo) ser det også ut til at ungdommene er i ferd med å ha knekt yngel-kullet. Kunne nå telle 5 yngler... Mulig det er mange flere, uten at jeg har kunnet telle dem. Dette er kar for fisk, ikke titter...

I karet til Ap. sp. "Papagei" (Rio Ampiyacu), så jeg kun 4-5 yngler i dag. Mulig de andre ynglene var litt lengre bak i karet, da hua gikk fram og tilbake... Jaggu hadde hun litt småkamp med sin hanne hver gang hun gikk bort!?!! Han dultet borti henne og små-bet henne i siden, mens hun svarte direkte med finneklask og tydelig beskjed - "I am the queen"! La inn noen ymse bilder av ymse kvalitet... Skal si jeg ble ivrig med kamera he he he

Kort fortalt betyr det at yngel-karene som settes opp i løpet av jula, blir nok til andre innbyggere enn foreldre og yngel for å si det sånn. Har et mål om å forevige Apistogramma rositae (Rio Santiago-vassdraget) og Apistogramma allpahuayo (Rio Pintoyacu) i første omgang. Deretter resten
Og et par bilder av herr og fru Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form, VF (San Pablo de Loreto)...

[External Image]

[External Image]
Ap. sp. "Papagei" (Rio Ampiyacu); Legger ut et par bilder til av hua som er tøffere enn toget. Når det gjaldt yngler, ser jeg flere rundt om kring... Har aldri sett slik spredning av forholdsvis "ny" yngel før. Uten fiender i karet, uten far???, er det jo forsovit bare å rote rundt. Det skal sies at det så langt jeg vet, hua's første kull
Flotte bilder av vakker og spennende fisk Simen!

Når det gjelder yngel som er borte vekk - finner ikke alltid foreldrene heller jeg. Utrolig, for hr A. barlowi er ingen bitteliten sak...
Ja det er virkelig spennende å følge disse rakkerne Linda ! Når de voksne forsvinner hos meg er det enten gode eller dårlige nyheter. De gode, er at hua er en eminent egg- og yngelvokter - og sørger for å holde den ofte så flotte og litt mer fargerike herremannen unna "hjemmet". Hannens blikkfang og skjønnheten trekker til seg uønsket oppmerksomhet fra rovfisk, så dette finner hun seg ikke i! Har sett det spesielt hos Apistogramma agassizii hos meg...
Apistogramma allpahuayo (Rio Pintoyacu)... Bortsett fra ei gul hue på venstresiden i karet, oppholder nå de andre Apistoene seg konsekvent på høyresiden. Til og med alfa-hannen legger seg på siden, og fordufter ved første mulighet når han kommer for nær midten. Dette virker meget lovende med tanke på en evt ny mulighet til en ny generasjon.

Ja, og så ingen vindusvask, ingen klare bilder... Alfa-hann x 2 og forhåpentligvis den eggvoktende hua!
Det ser ut som hunnen av Apistogramma allpahuayo har noe blått i ryggfinnen, har ho det eller er det kun bildet? Har ikke sett det før!

Pål
Så det ikke før du nevnte det Pål! De to første taggene mener jeg er svarte, for så å gå over i litt rødt på tuppene bakover av det jeg har lagt merke til. Men det er jo nyanser. Her må jeg rett og slett inn å titte litt senere. Legger ut et par bilder til fra samme fisk (de to siste) og en annen innbygger tatt tidligere...

Jeg mener å huske at dette er en unik lokasjon for denne arten også. Dette må jeg evt sjekke ut med TomC. More to come...

Den første taggen er hel-sort, og tagg nr.2 er sort på tuppen.
De neste taggene er røde på tuppen...
Under tagg nr.2 til nr.3 er det en blå-aktig farge...

Det er det jeg klarte å se nå med lommelykt Pål. Ser det ikke stemte med bildene... Du skjønner at Jon Blund var innom denne doble 160liters-reolen nylig 8)
apisto-sites.no ser vi Apistogramma allpahuayo med A-nr.199. På det første bildet som vises av Ap. allpahuayo, har den blitt merket med A-198 i underkant. Dette skal være den varianten jeg har svømmende rundt i mine tanker nå. Denne ble fanget i Rio Pintoyacu i okt-2010 som Ap. sp. "Black-chin". Tidligere i år ble den artsbestemt som Apistogramma allpahuayo. Artsbeskrivelsen ligger forøvrig også som link i linken til apisto-sites.no. Det kan jo være at det er A-199 du har sett Pål, og at det blåskjæret i front på ryggfinnen kan være særegent ved A-198? Det må nok en TomC eller Mike Wise til, for å greie ut om dette her...

S
Stilig var det iallefall Har ikke sett det på noen apisto-huer tidligere, men så er jeg langtfra noen ekspert!
Men kanskje det er artsspesifikt, og kan brukes til å skille huer? Ser på nederste bildet i siste innlegget at det også er blått der!

Tøft
Pål
Julestria...
Ingenting er som når du oppdager at putevaret fullt av torv har gått hull på... Jippi!
Da var julestria i boks he he he. Vannskifte ble gjennomført på en meget tungvint måte, men det herlige sure vannet ble utnyttet til karene det var tenkt til... Ja, så ble det å få vaska bort sølet, og handle nye putevar

Ha en julestri-fri jul og et vått nytt år... la literne strømme på. Take care!

S
Da har poppet opp yngel hos Apistogramma cf. huascar (Rio Galvez, Paujil) og Apistogramma rositae (Rio Santiago-vassdraget). Det lå i kortene etter oppførselen å dømme, ingen bombe. Yngelkaret er ikke klart for å omplassere de andre innbyggerne enda, men det nærmer seg... Skal det bli noe futt i yngelen der, så må onklene ut. Plutselig er det yngler i 5 kar, og mistanken om yngler på gang i det 6 er høyt tilstedeværende...

To "grumsete" bilder av nr.1: Ap. cf. huascar og nr.2: Ap. rositae...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap