Apistogrammet (side 48)

Cathy
Utrolig fine bilder.. som vanlig :) Så forresten på sia til Lars, men ut ifra profilen hans her så står den ikke oppført. Finnes det en liste over hvilke og evt hvor man kan få tak i apistoer?


Jeg roter rundt på hjemmesider til akvarie-butikker her og der. Thomas på Askakvazoo la ut en bestillingsliste over Apistogramma på tråden min for noen dager siden... Jeg skal sladre på tråden din når jeg kommer over noe
Denne lista over forskjellige importører, er fin til å finne fisker.

RHD

Cathy
Utrolig fine bilder.. som vanlig :) Så forresten på sia til Lars, men ut ifra profilen hans her så står den ikke oppført. Finnes det en liste over hvilke og evt hvor man kan få tak i apistoer?



Det gjør vel ikke det. Jeg mener å ha lest et sted at det finnes ca 250 arter og lokasjoner av apistogramma. Tror Tom C har ca 35 eller i nærheten av det. Hva som en får tak i er vel styrt av mye. Kontakt nett og hva en er villig til å betale er noen, samt om en vet om noen snille "onkler" =)

Noen finnes det mye av og enkle å skaffe, noen andre arter er det kun få av og litt værre å skaffe. En hver butikk (antar jeg) har en fiske liste hvor det står hva dem KAN skaffe

En annen ting er om du vil ha oppdrettsvarianter eller vf fisk, evnt F1-F2
Har sett veldig mange nettsider, men de fleste har 3-4 av de samme artene som regel.

Fart66, har den lista og selv om dyrebutikken sier dem skaffer fisker fra f.eks imazoo så sier dem at alt tas ikke inn.

Loffa, ja det er vel en haug som ikke finnes i de private hjem, men det hadde vært fint med en liste over hva som kan fåes tak i og hvor. VF er vel det beste å skaffe eller?
"har den lista og selv om dyrebutikken sier dem skaffer fisker fra f.eks imazoo så sier
dem at alt tas ikke inn."

Det har jeg har jeg ikke hatt problem med. Noen ganger må man bestille et vist antall, om det er en fisk som er "dyr" eller liten etterspørsel etter. Så det er jo opp til dyrebutikken om de vil "gjøre kunden fornøyd" eller ikke


Hilsen
RHD
Ja det er sant
Har opplevd noen ganger at dyrebutikker er litt vrange med å bestille f.eks 10 fisker og nå er det jo bare snakk om 2, kanskje 3. Blir vel til å finne noen som er lettere å tak i tenker jeg.
Fikk en fortvilet PM fra ei som har fulgt meg og mine apistoer en stund her i forige uke. Hun hadde tatt kontakt med butikken om apistogramma. Dette var en mindre by nordpå. Hun fikk beskjed at dem måtte ta inn et så stort antall at det ikke lønnte seg.

Cathy, faktisk TROR jeg at det finnes flere apisto arter i de private hjem, enn hva butikkene kan skaffe deg. tenk deg alle artene som blir ny oppdaget av Mike Wise, Tom C og Heiko Bleher for å bare nevne et par. DISSE finner du ikke i noen butikker, det er jeg trygg på.

Tror heller ikke brorparten av apistoene Tom C har gitt bort er å finne i butikker, så tror, ja tror du tar feil akkurat på det punktet.

Jeg foretrekker VF kontra oppdrett Cathy. Forøvrig har jeg kun en art som ikke er av viltform, mine egen oppdrettede macmasteri =)
Fikk en fortvilet PM fra ei som har fulgt meg og mine apistoer en stund her i forige uke. Hun hadde tatt kontakt med butikken om apistogramma. Dette var en mindre by nordpå. Hun fikk beskjed at dem måtte ta inn et så stort antall at det ikke lønnte seg.

Cathy, faktisk TROR jeg at det finnes flere apisto arter i de private hjem, enn hva butikkene kan skaffe deg. tenk deg alle artene som blir ny oppdaget av Mike Wise, Tom C og Heiko Bleher for å bare nevne et par. DISSE finner du ikke i noen butikker, det er jeg trygg på.

Tror heller ikke brorparten av apistoene Tom C har gitt bort er å finne i butikker, så tror, ja tror du tar feil akkurat på det punktet.

Jeg foretrekker VF kontra oppdrett Cathy. Forøvrig har jeg kun en art som ikke er av viltform, mine egen oppdrettede macmasteri =)
Formulerte meg kanskje litt feil da jeg mente det ikke finnes så mange i private hjem. Det jeg mente er av alle apisto artene som finnes in the wild så er det vel bare en brøkdel som finnes rundt om i private hjem.
Nå er ikke jeg ute etter en super sjelden en, er altfor newbie til det og tørr rett og slett ikke å ta på meg det ansvaret, men kunne kanskje tenke meg en som heller ikke finnes overalt.
Cathy
Formulerte meg kanskje litt feil da jeg mente det ikke finnes så mange i private hjem. Det jeg mente er av alle apisto artene som finnes in the wild så er det vel bare en brøkdel som finnes rundt om i private hjem. Nå er ikke jeg ute etter en super sjelden en, er altfor newbie til det og tørr rett og slett ikke å ta på meg det ansvaret, men kunne kanskje tenke meg en som heller ikke finnes overalt.



Kanskje prøve deg først med en som er enkel. cacatuoides, macmasteri eller agassizii? Har du et kar ledig og klart til det?
Ikke helt enda, fortiden bor fiskene fra 190l i det karet da jeg skal silikonere ene bakgrunnen på filtret som datt av. Tømte karet idag og håper at det er tørt nok til imorgen så jeg kan begynne på det. Så det tar nok minst 1 uke før alt er klart tenker jeg.
Så må jeg senke ph'n og sånt i karet først.
Cathy... Avhengig av hvilken ph du skal legge deg på, og feks om noen flyteplanter kommer inn... Da haru' Nannostomus og Otocinclus som vil trives i Apistogramma-selskap, og samtidig gi Apistogrammaene litt sunn stimuli. Da mener jeg du kan gå for flere typer Apistos, og ikke tenke tradisjonelt easy-Apistoz... I forhold til bunnmålene (?) ville jeg kanskje gått for en "monogam" art. Så what about:

Apistogramma rositae, en super-spennende art som er pene til tusan. Denne ville jeg anbefale av 100 hensyn he he he! Den er jo også tilgjengelig, kanskje ikke umiddelbart, men etterhvert. Da får du sannsynligvis med lokasjon også. Ikke den arten som florerer rundt heller. Her er jeg sikker på at flere vil hjelpe deg .

Kos deg videre med det spennende søket! Det er en kjempespennende periode . Jeg skal sladre med alt jeg kommer over på tråden din

S
Cathy
Ikke helt enda, fortiden bor fiskene fra 190l i det karet da jeg skal silikonere ene bakgrunnen på filtret som datt av. Tømte karet idag og håper at det er tørt nok til imorgen så jeg kan begynne på det. Så det tar nok minst 1 uke før alt er klart tenker jeg. Så må jeg senke ph'n og sånt i karet først.



Tenkte om du ville... kunne du hente trioen (trodde det var 2+2) jeg har her med egen oppdrettet macmasteri. Antar det er billigere for deg med bensin enn å kjøpe disse i butikk? Om du vil er dem dine helt gratis =)
Skal bruke Steins Eikebark ekstrakt til å regulere ph'n med, samt røtter og catappablader. Bunnmålene er jo ikke allverden, men 65cm x 35cm. Så jeg må finne en apisto art som vil trives med det og kan ha ph'n såpass høy at ottoene kan trives der også. Smykketetraene trives med ganske lav ph så de er det ingen problem med.

Kan jo sette opp en ny liste om apistoene som jeg liker og hvis dere apisto gutter kan evt stryke lista over hva som er umulig å finne eller ikke passer hos meg og mine erfaringer så hadde det vært knall.
Apistogramma diplotaenia
Apistogramma eremnopyge
Apistogramma juruensis
Apistogramma erythrura
Apistogramma macmasteri
Apistogramma panduro
Apistogramma rositae
Apistogramma trifasciata
Apistogramma velifera
Apistogramma cacatuoides

Og Loffa, om du vil at jeg ikke skal skrive dette i posten din så hyl ut så kan jeg slenge den over til meg. Tenkte bare det var greit å lime den her siden du er så flink med denne arten og vet så masse.
Her har du bilde av hannen, Cathy

Litt dårlige bilder, men....
LOFFA
[QUOTE=Cathy]Ikke helt enda, fortiden bor fiskene fra 190l i det karet da jeg skal silikonere ene bakgrunnen på filtret som datt av. Tømte karet idag og håper at det er tørt nok til imorgen så jeg kan begynne på det. Så det tar nok minst 1 uke før alt er klart tenker jeg. Så må jeg senke ph'n og sånt i karet først.



Tenkte om du ville... kunne du hente trioen (trodde det var 2+2) jeg har her med egen oppdrettet macmasteri. Antar det er billigere for deg med bensin enn å kjøpe disse i butikk? Om du vil er dem dine helt gratis =)

Høres helt topp ut og den er nydelig, men om jeg skal ha noen fisker av deg så må du jo selvfølgelig ha noe for dem.
Har forresten en dobbel så stor halv kokosnøtt (iforhold til de andre jeg har) den er 13cm innvendig mål og er helt rund om du har lyst på. Jeg syns den blir for stor til mine akvarium. Har aldri brukt den.

Hva skal du forresten gjøre med den hua som har genfeil? Hadde jeg hatt ett tomt kar så skulle jeg tatt den. Stakkars liten.
Nei Cathy jeg skal ikke ha noe for macmasteriene. Har gitt bort mye siste tiden og med glede sjenker jeg deg disse om du vil ha dem. Hannen er just stunning og har vokst seg enormt flott.

Du får bare si i fra om du vil ha dem. Om jeg ikke hører noe fra Tom C på noen dager, vil den nå litt mer kjente hua bli avlivet. Liker ikke at hybrider eller fisk som har feil er i omløp, iallefall ikke her hos meg.
Ei nydelig liste Cathy! Har lest at 65x35 er såpass lite mål at Apistogramma vil anse hele karet som sitt revir. Ingen andre er velkommen her... Hvis ei hue feks ikke er leksvillig, ønsker hannen å jage henne vekk for å gi plass til neste hue som streifer forbi... Skulle det bli yngler, kan det være at hua meget vel vil ha hannen vekk - da han tiltrekker uønsket oppmerksomhet. Trur rett og slett jeg hadde satset på kombinasjonen Nannostomus/Otocinclus, og en liten dæsj corydoras eller maller... uoffisielt selvsagt

LOFFA
Nei Cathy jeg skal ikke ha noe for macmasteriene. Har gitt bort mye siste tiden og med glede sjenker jeg deg disse om du vil ha dem. Hannen er just stunning og har vokst seg enormt flott. Du får bare si i fra om du vil ha dem. Om jeg ikke hører noe fra Tom C på noen dager, vil den nå litt mer kjente hua bli avlivet. Liker ikke at hybrider eller fisk som har feil er i omløp, iallefall ikke her hos meg.


Og jeg som trudde at du hadde oppdaget en ny art (Apistogramma sp. "Loffalone") i et svakt øyeblikk... snakk om påskenøtter
Påskekrim'n hadde visning kl.14.00 i Apistogramma rositae-karet. To huer, hvert sitt kull og en sterk trang til å forsvare både yngel og revir. Slikt blir det bråk av. Hannen blir stående å se på... ikke rart foreløpig. Han har jo aksjer i begge bedriftene

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap