Apistogrammet (side 5)

Apistogramma rubrolineata på bilde nr.1

Apistogramma Baenschi på bilde nr.2


Det er de eneste bildene jeg har fått i delvis fokus så langt. Bilde nr.1 gjør ikke Apistoen rett, den er mer spennende i fargespillet enn det som kom fram i dette bilde. Nå gleder jeg meg til å se på all den spennende atferden framover
LOFFA
Etterhvert som apistoene yngler har du kanskje behov for yngelkar? Skulle tro det var plass til noen helt i bunn? Hva er avstand mellom støttene i bunn? Skal jeg gjette ca 65cm?....


Heisan Leif! Posta akkurat to bilder av de nye fiskene. Oppdaget plutselig meldingen som lå der etterpå. Mener det er plass til noen småkar i bunnen, men det får nok ligge til jeg har stabla de andre 6 til live... Hadde nok evt vurdert å utvide naboveggen istedet - til flere slag med Apisto he he he. Med skikkelig mange gjemmeplasser og igjengrodde jungelfakter, trur jeg de gror seg til uansett. Det har jeg tenkt å sjekke ut
Da er karet som skal stå øverst til venstre ferdig lima, og skal stå til tørk til i morra. Deilig å få unna! Så kan det hende at jeg får tiden til å gjøre noe med det til søndagen...
Søndag og sol! Hva passer bedre enn å bruke det til det våte element...

200litern er nå på plass øverst til venstre i reolen. Hmf-filteret er på plass, og sand vasket og dytta oppi. Nå blir det å bygge ned 325litern i tv-stua, for å fylle opp og fordele de siste rester i karene nede. Må kjøpe flere røtter hos askakvazoo.no og få de to "Aquarium System Micro-Jet MN 606" jeg bestilte fra webzoo.no før det er klart til normal drift. Det er forsovit klart til å putte fisker i det ene, men ønsker å ha det riktige tekniske utstyret klart først. Har to powerheads, eheim på 1000l/t øverst til høyre og Boyu 1400l/t øverst til venstre. Synes de lager for mye strøm og lyd til mitt bruk. Så da er det bare å vente... å vente... å vente...

Ellers er alt som normalt. Det tar like lang tid å snakke (skrive) om det, som å gjøre det he he he. Så får det bli en liten foto-session i etterkant. Mye sexy å ta bilde av nå! Som feks denne karen...
En supermann-etappe unnagjort. 325litern er nå klar til vannskiftesystem, og det siste klare karet er satt opp. Mangler ditt og datt, men det tyngste er unnagjort!

Bilde nr.1: Akvarieveggen
Bilde nr.2: "Vannskifteveggen"
Bilde nr.3: Den kommende reolv... sofakroken
Overgang fra ph-senkende middel til torvfiltrering...
Da er første tank med byttevann fylt, og ph er nå på 6. Har benyttet ph minus fra jbl, og går over til torvfiltrering når de rette innkjøpene er unnagjort. Blir ikke denne uken. Mens jeg justerte ph'n kom jeg på TomC's plutselige ph-fall da han justerte ph'en med et ph-senkende middel i torvfiltrert vann. Jeg skal jo gå fra ph-senkende middel til torv... Det blir en thriller av en overgang. Noen som har erfaring med dette?

S
Utrolig herlig fremgang du har Simen, kjempe bra

Ettersom jeg har så lav pH som jeg har, så har jeg ikke prøvd meg på torv... enda. Jeg har en pose med tiur torv her som jeg tenkte jeg skulle teste ut, men er litt usikker. Vil ikke utsette mine Apistogramma for noenting jeg ikke har kontroll eller kunnskap om.

Dette vil nok senke pH hos meg enda mer, noe jeg er usikker på om vil være heldig. Men det er nok noen her inne som har en del erfaring med dette så det er å håpe at det dukker opp svar.

Mulig det finnes artikkler her om det?

En ny arbeidsuke står for dør, Simen, så jeg får finne senga
Plussmedlem
Så flott akvarierommet blir! Flink du
Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Er veldig fornøyd med utviklingen, og at det værste nå er unnagjort. Har fortsatt ei "to do-list", men det er kos innimellom. Bortsett fra liming av kar nr.6, som jeg aldri har gjort før.

Testa forøvrig det første vannbytte med det nye systemet i dag, og det var lettvint og kjapt!

S
Titter en kjapp tur innom med et bilde jeg, Simen 8- )
Nijsseni hua med nylagte egg
Festlig bilde Leif! Elsker slike kodak-moments
Apistogramma baenschi-hunnen holder seg endelig nok i ro, så en ivrig fotograf får foreviget henne i Apisto-bunaden. Hun tar stadige runder i karet, før hun returnerer til sin hule...
S i m e n
Da er første tank med byttevann fylt, og ph er nå på 6. Har benyttet ph minus fra jbl, og går over til torvfiltrering når de rette innkjøpene er unnagjort. Blir ikke denne uken. Mens jeg justerte ph'n kom jeg på TomC's plutselige ph-fall da han justerte ph'en med et ph-senkende middel i torvfiltrert vann. Jeg skal jo gå fra ph-senkende middel til torv... Det blir en thriller av en overgang. Noen som har erfaring med dette? S


Simen, hva er pH i utgangspunktet hos deg? Jeg har brukt Steins eikeekstrakt til senking av pH, men den er ikke å få tak i lenger. Kanskje JBL produkt er noe for meg. Har brukt Tiur torv og fått pH ned i 4,5 hvilket er flott og mer enn nødvending får en del av karene, men vannet ser ut som kaffedoktor, om noen fortsatt vet hvordan det ser ut (Legg en tiøre, om du fortsatt har den mynten! på bunnen av en kaffekopp, fyll kaffe til du ikke ser mynten lenger, fyll på med god, blang sprit til nynten igjen synes, rør i sukker etter smak..)

Hørte også om Tom C.´s erfaring med torvfiltrert vann og ph senkende middel. Kan det ha noe å gjøre med at vannets opprinnelige bufferkapasitet fjernes ved torvfiltrering, slik at det skal svært lite syre til for å oppnå (!) en kraftig senking av pH?
Hei Sigmund, hyggelig å høre fra deg igjen!

JBL ph-minus koster skjorta her i Larvik. I Larvik ligger ph'n mellom 7,5-8. Jeg brukte 40ml for å få ca 300 liter ned i ph 6. Flaska er på 100ml, og jeg gav 79 kr for den. det blir ca 60 kr hver 14.dag for meg. Vannet blir alt annet enn en kaffedoktor he he he. Blankt og gjennomsiktig.

Fant flaska på aquamanias.no for 45 kr flaska. Noget mer hyggelig, men hadde litt mer bestilt derfra tidligere - så det ble 180spenn for frakt 8/ for egentlig nada. Det gadd jeg ikke mer.

Så da blir det torvfiltrering for meg framover... Vet ikke om andre produkter som er på markedet rett og slett

Simen

Dere kan jo alltids hente vann her med perfekt pH 530 og Simen 8- )
Kan vel trygt si at at jeg er heldig med vannet hva angår Apistogramma. Tom C kaller meg heldig grisen! Hyggelig å høre fra deg igjen 530. Om jeg ikke leste feil har du, evnt har du hatt A. luelingi? Om jeg har riktig hukommelse 530, kunne du legge igjen noen linjer i tråden min om dine erfaringer med disse og gjerne noen bilder om du har det?

Jeg beundrer arbeidet du har lagt ned i reolen din Simen. Det ser hel maks ut og er vel litt misunnelig, hehe. Har selv begynt på utvidelsen av reolen min i dag, og water må brukes flittig. Det skiller 3,5 cm på takhøye på ca 3,30m som veggen er.

Skal legge ut noen bilder når jeg finner det andre kameraet. Vraket det siste i går. Får finne veien innom deg å beundre mesterverket ditt når jeg skal nedover mot di trakter.

Har sikkert flere fellesnevnere enn Liverpool, Apistogramma og øl ; -=)
Tilstandsbilder fra kjellern...

S
Ny runde til Sandefjord og ny favn med ved fra askakvazoo.com he he he...
Det endte opp med det karet jeg synes ble mest gjennomført (øverst til høyre).
Karet øverst til venstre... skulle holdt meg til mangrove-røtter. Men det er uansett for nakent for Apistoer, med for få gjemmeplasser. Det for komme etterhvert.

Men det viktigste nå: Karet øverst til venstre er klart til nye Apistoer!!! Verdier er topp, stabile og Apisto-vennelige

S
Mine Apistogramma baenschi synes jeg er en utrolig flotte. Spesielt synes jeg de har truffet godt med kallenavnet er Inka-dvergciklide. Hannen ser jo ut som en skikkelig indianer når det strutter med fjæra. Og hunnen med sitt mønster, synes jeg også er litt unik blant Apistogramma-hunnen.

Når det gjelder dette paret, er de hentet fra England - og har betegnelsen F1. Jeg ble fortalt at så langt de vet, kommer alle Apistogramma baenschiene fra Rio Huallaga. Gleder meg til å observere dem framover.
Er enig med deg Simen at baenschi paret ditt er utrolig vakkert. Har du oppservert tendenser til leik enda, eller om hua sirkulerer rundt ei spesiell hule? (om du har flere).

Finnes det flere huler i karet, er det ikke bestandig at alle kull legges i samme hula. Bitaeniata karet mitt har 3 huler, 1 i kjeramikk og 2 kokkoshuler.

Første kullet ankom i kokkosnøtthula i høyre kant og det andre i kjeramikk hula som ligger omtrent midt i karet. Dette er vel i utgangspunktet en mallehule. Flere apistoer jeg har hatt, hvor jeg har hatt slike huler, har det vært populært å legge eggene sine i.

Prøver å ha minimum to huler i kar med par, og gjerne fler. Akkurat nå har jeg vel så mange kokkosnøtt huler i alle variasjoner at jeg kan dekke behovet for hele Vestfold fylke.

Har grei tilgang til billige nøtter via mor til en kollega på jobb. Skulle du trenge noen, er det bare å si i fra. Har mange som bare ligger her
Takker og bukker Leif! Tok av med litt diy tidligere selv, så har noen til liggende ja
Jeg har kun en coco'-hule i karet til paret til Apistogramma baenschi. Hun fyker gjerne ei runde eller to før hun går tilbake i området rundt nøtta. Men jeg trur vel ikke det skjer noe enda. Hun hadde hatt litt dårlig vekst tidligere, så jeg tenker bare på å få henne i trivsel og vekst så langt. Så får bonuset evt komme som et smell.

Håper det går bra med dine nykommere. Tre på en dag
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap