Apistogrammet (side 6)

Da tikket det en melding inn fra Posten... Mine to mine to mini-jet ankommet!!! Det betyr at jeg kan koble ned de midlertidige løsningene for å holde de gode bakteriene i live. Da blir det litt akvariemontasjeingeniøreringsetablering i toppen av reolveggen i dag...
Hei du. Ble litt oppslukt her jeg nå, så jeg så gjennom hele tråden din. Hvor er det du kjøper røtter, planter og fisk? Synes du hadde mange flotte røtter i karene.

Man får veldig lyst til å bygge seg et akvarie rom selv, når man ser på bildene her. Men det får jeg nok vente noen år med enda.
Hei N-Broen!

Hyggelig at du titter innom! Jeg kjøper mine røtter mm hos askakvazoo.com. Her er det god service og enda bedre priser. Han holder til på Østerøya i sandefjord. Kom over butikken her på forumet. Dro innom der på en søndagstur, da jeg oppdaget at de hadde søndagsåpent. Har hatt flere turer dit siden, og har jaggumei planlagt en tur til gitt

Simen
Hallais Simen

Opptur i går med nye apistoer, god fremdrift med reolen og masse glede i kropp og sinn. I dag er det et helvete som mange ganger før på de to årene jeg har hatt huset her i Hof. Jeg er STRØMLØS. Skrekk og gru. Skagerak sa det var et tre som hadde blåst over linja og at strømmen ville være tilbake i løpet av dagen!!!!

I LØPET AV DAGEN!!!!! Tja det er bekymrings fult når en har fått 3 nye grupper sjelden Apistogramma i hus samtidig som det nå er en del yngel her. Noen bare få dager gamle.

Aggregat hadde vært greit i slike tilfeller, men med det skjøtelednings helvete som er i reolene er nok ikke det bare bare. Jeg håper strømmen er tilbake før fisk faller fra her. Noen timer klarer dem seg nok, men ynglene er noe mer sjøre av seg
Ere mulig Leif??? Det er mitt værste scenario, og har tenkt på det mange ganger... Burde vel gå fint noen lange timer, men usikker på hvor smertegrensa går. Vet noen frakter fisker i 12 timer uten problemer? Jeg har evt kar til å avlaste marerittet ditt hvis det skulle drar ut i lang tid...

S
Dramatikk i Apistogramma panduro-karet. Hannen ble i går så aggressiv mot hunnen, så jeg måtte tilslutt gripe inn. Det hadde endt med dødsfall. Usikker på hva jeg skulle gjøre der og da endte opp med at jeg tok ut Apistogramma aggazissii-paret, slik at hunnen fikk flere gjemmeplasser. Når hun ble jaget inn i Agazissiis område, ble hun jaget der også - med panduro-hannen fortsatt i jag! 3 mot 1 er dårlig odds. Flyttet av Ap.ag. fungerte godt den timen jeg var hjemme i etterkant. Panduro-hannen roet seg betraktlig også. Tok en inspeksjon i karet med lommelykt til morgenen, og fant herr og fru. Kommer til å følge utviklingen med haukeblikk. Mulig det må andre tiltak til. Fikk et par tips til jeg kan benytte meg av...

Systemene slik det skal være i 2.etg i reolen, er nå på plass etter jeg fikk mini-jetene igår. Men ble overrasket av støynivået. I negativ forstand. Hadde håpet på litt mindre lyd, selv om alt er relativt. Langt bedre enn det som var der fra før var det iallefall.

S
Til tider kan det gå hardt utover parforhold, Simen. Akkurat som hos mennesker er det temperatur og utblåsinger. En årsak kan være at hannen kunne tenke seg en "hyrdestund" men at hua ikke er klar eller har lyst der og da. Dette kan utvikle seg til noe uro, men som oftest går dette over. (ikke det at jeg banker kjærringa om jeg ikke får mitt stell...)

Så ille har jeg aldri opplevd mine par eller trioer, slik du beskriver det. Men hva vet jeg, jeg er ikke forran karene 24/7. Jo nå husker jeg faktisk et tilfelle, hva angår det andre baenschi paret jeg hadde. Der var det faktisk motsatt, at hua tok kort prosess på hannen. Han ble mest sannsynlig bitt i munn, og fikk et stort sår, til en liten munn å være. Dette resulterte i at han ikke fikk i seg mat og døde.

Dette er tidligere omtalt i tråden min.

Mest kjedelig er dette når det skjer med skjelden Apistogramma. Apistogramma som kanskje ikke er å oppdrive. En blir sittende igjen med en fisk en ikke får drettet på.

Dette beviser jo noe av hvorfor jeg for kort tid siden ga bort noen single apistoer. En kan ikke ha artskar med en fisk....

Håper ting roer seg og de "finner tilbake til hverandre"
De oppfører seg uventet noen ganger. Jeg har et par Apistogramma sp. Nadelstreifen, dvs. jeg har mange ungfisk og noen voksne også. Dette paret har jeg tidligere fått ett kull på. Da og nå oppførte de seg snodig. Hunnen ble flyttet fra et kar med tre generasjoner over til et eget kar. En ukes tid etter flyttet jeg en enslig hann fra en tidligere "levering" over til hunnen. Hun kjeppjaget ham rundt hele karet og i flere dager lå han og trykket under en haug eikeblader mens hunnen patruljerte i hele karet med rimelig sterk gulfarge. Etter noen uker fant de ut av det og nå er det ca 20 stk på 15 - 20 mm i dette karet.

Hannen tok jeg ut for en god stund siden fordi han begynte å jage både hunn og yngel. Etterhvert satte jeg hunnen også i et eget kar og for rundt tre uker siden flyttet jeg hannen inn til hunnen igjen, ikke uten baktanker . Samme sak, først jaget hun ham rundt og nå har han et par uker ligget klemt ned mellom sideveggen og en rot, farget nesten helt sort slik at man ikke ser stripemønsteret. Hun er av og til borte hos ham, men oftest i nærheten av kokosnøtthula, om hun ikke er ute på patrulje. Han virker ikke avmagret så åpenbart er han fremme og spiser når jeg ikke ser det. Tenker at jeg skal sette en hann fra den andre gruppen sammen med dem og se om litt konkurranse er det som mangler.

Blir aldri kjedelig med Apistogramma nei Leif og Sigmund! Atferdsmessig så har du gjerne sett alt etter noen mnd med fisk. Men disse herlige skapningene overrasker meg stadig!
Det hører med historien at jeg måtte fjerne Apisto-hannen fra karet også. Dagen i dag startet desverre på samme måte. Men jeg har heldigvis fått noen tips av TomC, så da har jeg litt mere greie på hva jeg skal gjøre videre. Planen for en reunion med mine Apistogramma panduro er to dager unna. De skal flytte opp i 2.etg i karet til høyre. Jeg starter med hunnen i dag, for så å la hannen få sin introduksjon på tirsdag. Litt mer spenning enn jeg håpet på om dagen. Men etter å ha sett Loffas krisedag i går, måtte det jo skje noe i Larvik også he he he. Legger ved et bilde av sinnataggen...

Nei det er aldri kjedelig eller forutsigbart med Apistogramma Simen. Jeg liker ofte å sammenligne disse med mennesker. Uannsett hvor godt du kjenner et menneske kommer det opp ting som overrasker. Rolige mennesker som plutselig ender i slosskamp, avbalanserte mennesker som plutselig mister beherskelsen sin, egoister som plutselig sammarbeider og slik kan en fortsette. Jeg vil tørre å påstå at ingenting er forutsigbart når det kommer til levende vesner.

Bare se på hunder som har vært som kosepuser i 15 år og som plutselig biter en unge og slike saker. Men dette gjør det også spennende i våre kar.

Sikkert et artig syn å se meg ligge på betonggulvet i kjellern med lykt i ene hånden (om det er mørkt kar) og lupe i andre hånden, men det er FAKTISK en egen verden i hvert Apistogramma kar her. Ingen av mine 8 apistokar eller yngelkar har samme framferd og oppførsel hos fiskene. Dette er en av tingene som gjør APISTOGRAMMA så utrolig spennende og i en viss grad utfordrende. Vi opplever en spennende verden, Simen
Apistogramma baenschi med sitt første kull! Var en tur nedi karet for å ta ut et innvendig filter og flytte ei rot. Jeg kunne ikke se hannen, og måtte se litt rundt. Hannen var ikke å se, men rundt hunnen oppdaget jeg yngel. De beitet rundt på roten/javamosen, før mor tok dem i munnen og flyttet dem under rota. Hun måtte gå flere runder for å få med alle... Et hyggelig øyeblikk 8)
Takker Truls! Det ble dagens høydepunkt he he he
S i m e n
[I]Apistogramma baenschi [/I]med sitt første kull! Var en tur nedi karet for å ta ut et innvendig filter og flytte ei rot. Jeg kunne ikke se hannen, og måtte se litt rundt. Hannen var ikke å se, men rundt hunnen oppdaget jeg yngel. De beitet rundt på roten/javamosen, før mor tok dem i munnen og flyttet dem under rota. Hun måtte gå flere runder for å få med alle... Et hyggelig øyeblikk 8)



Dette var virkelig hyggelig å lese Simen, så gratulerer. Har du ikke sett utgraving av hula der hua har hatt eggene sine?

Egg her i dag også. Bitaeniataene har lagt sitt tredje kull med egg, og 128L er satt opp i kveld. Grattis med dagen Simen
Jeg har fått med meg utgravingen av hula Leif, men hua er ikke det minste gul og atferdsmessig har jeg vært litt usikker. Så det ble en overraskelse. Jeg har hula litt diskret til også, så det er så å si håpløst å se noe der. Har vært nede en tur og kjørt vannbytter idag, og det måtte være bortimot 35-40 yngel! Men siden det er første gang for disse Apistoene så langt jeg vet, regner jeg ikke med at det blir 40 ungdommer... Gleder meg til å sitte å glo litt i kara kveld!
Her er 222litern øverst til høyre i reolveggen. Apistogramma panduro-hunnen ser ut til å stortrives i karet. Er vel det karet jeg er mest fornøyd med innredningsmessig også. (Selv om blåfilteret trenger noen nye fargenyanser, og hageslangen fra powerheadn stikker lovlig langt ut foreløpig
Det spøker i karet...
... og jeg ble fryktelig redd. Etter å ha vokst opp på 80-tallet, kjenner jeg igjen skummel bakgrunnsmusikk når jeg hører den! Red moor rota jeg kjøpte ga meg en stoooor overraskelse når jeg tittet i karet. 1cm tykt lag med guffe rundt hele rota, gav den et tåkeaktig look. Mon tro om Freddie Krueger eller Jason kommer svømmende forbi...

Måtte selvfølgelig søke det opp, og det er naturlig og forbigående... men synes ikke redmoor hører hjemme i et apisto-kar 8/
Panduro
Har du hatt noe hell med oppdrett der? Jeg har en trio gående i min tettgrodde 70-liter og har hatt sterk adferdsendring (for ikke å snakke om farge) på hannen der så er betinget optimist.
Jada, mine Apistogramma panduro var flotte foreldre i 325literen, og rakk et kull. Hvilken kjønnsfordeling har du i 70litern din Truls? Det skal være 5 yngel igjen i et kar nede hvis de har overlevd. Tømming av 325litern oppe og flytting ned har gitt meg litt hodebry... Men satser på at det kommer seg igjen.

S
Lite karr
Så har 2 hunner på 1 hann. Han har veldig tydelig bestemt seg for hvilken han vil ha. Den andre bør holde seg langt unna.

Vi får krysse fingrene for dine 5 gjenlevende.

Forøvrig veldig inspirerende tråd om fantastiske fisker. Gråter over tanken på at jeg ikke har kjeller hver gang jeg leser her... Samt at jeg er utpreget teoretiker og ikke hadde klart å bygge noe så flott selvsagt.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen, AquaZoo
Reklame for plussmedlemskap