Apistogrammet (side 65)

Takk for titten

Er det spes pjuk lukt da man klekker Artemia?
Artemia-lukt har jeg aldri opplevd som noe slitsomt her Cathy, ikke noe mer enn et velholdt akvarie... Så det har ikke skremt meg fra å fortsette med klekkinga.

Hyggelig at du kom innom på en titt. Hadde jeg visst det tidligere, kunne du fått servert en duft artemia
Apistogramma panduro er som nevnt tidligere en monogam art. Mitt lekspar har nå et kull, og de har voktet det svært så godt. Hua er selvsagt i umiddelbar nærhet av yngelen, mens hannen har jaget det som har dukket opp av artsfrender i synsfeltet. Men ei mindre og knallgul hue i andre enden av karet, nekter å la seg herse med av hannen. Hu danser og viser seg fram ved hver sjanse hu får. Og hannen virker å la seg sjarmere av den lille frua. Under ei arbeidsøkt, oppdager jeg fullt slagsmål mellom leksparet. Mens jeg sto å måpte, ble det 7 sammenstøt - før de ebbet ut i trusler og stillingskrig. Fikk fomla fram mobilen, og knipsa litt bilder av hendelsen. Et par av dem går an å vise fram. Det siste bilde er av den lille hua.
Hvis lekshua skal vokte yngelen alene, uten hjelp av hannen - så blir det interessant...
Skal ikke si veldig høyt at jeg misunner deg panduroene for det vet du jo =)
Ble er tur på auksjonen i dag på Kløfta. 5 lys armaturer, 4 kolber, 5 nannostomus eques og 5 beckfordi, samt en gruppe på til sammen 15 cory var det jeg hadde med meg hjem. Tja noe mindre enn vanlig kanskje, men ingen andre enn meg hadde med apistoer.

I går flyttet jeg de tre baenschiene som er igjen av ynglene jeg fikk av deg Simen, fra 128L til den ledige 160L i dobbel 160L reolen. Heldig med den siden det er en grei fordeling med 1+2 =) Må jo vise frem den nye T skjorta mi med FB gruppe navnet på =)

Ellers er det ikke veldig mye nytt
I A. atahualpa's rike ble det også søt musikk tilslutt. Hua har gått fra sin gule drakt til sin rødbrune bunad. Nydelig! Jeg oppdaget tilfeldigvis noen røde egg i ei hule i ei rot. Regna med de var spist opp, siden jeg ikke så dem i går. I dag dukket de opp i ei ny hule på ei rot i motsatt ende av akvariet... Hmmm

Bilde er tatt tidligere
Det var et solid utbytte fra auksjonen Leif! Trenger bare litt tid til oppforing og litt generell flaks, så skal nok en gang svømme A. panduro i dine habitater igjen
En kveld med vannskifter og klargjøring av øverste kar i reolen på bildet. Her er det nå klart for innrykk av Apistogramma paulmuelleri i morgen. Gleder meg stort til å se denne arten på nærmere hold. Har avtalt å hente dem i morra på "www.villmark-fritid.no" i Larvik. Passe fornøyd nå
Da et par Apistogramma paulmuelleri ankommet sitt nye hjem

Det er ikke lenge siden den fikk sitt nye artsnavn, etter tidligere å ha blitt kalt Apistogramma sp. "Masken" eller før dette Apistogramma sp. "Apache". På det 6. innlegget på nyhetssiden til tomc.no , ligger info om denne endringen samt link til arten på deres side.

Tusen takk til "Villmark" for super service og artig Apistogramma-prat. Og ikke minst for å ha tatt inn VF-Apisto! Og til deg RHD som drøftet arten i tråden, og til TomC for tipset! Jeg har etterspurt denne arten ved flere anledninger tidligere, så dette kaller jeg griseflaks... YEAH!! Som jeg nevnte igår ligger Apache-territoriet på toppen av reolen. De er nå gått fra "plastjolla" til trygt farvann, og jakter på nyklekt artemia innimellom inspeksjonsrundene
Gratulerer med Apistogramma paulmuelleri hvor mange fikk du tak i?

Gleder meg til bilder av denne fantasitske apistogrammaen.

Jeg kjøpte kun et par, men vurderer å kjøpe 2 til hvis de fortsatt er tilgjengelig. De er heller ikke så store enda, så jeg gleder meg til de vokser i prakt . Skal prøve å få tatt et par bilder når de blir litt mer husvarme. Akkurat nå er de sky, i et mørkt og dunkelt eikeløvhav rundt redmore-røtter. Hannen jager litt på hua i tillegg, så da blir det kun noen små glimt av hua. Har brukt lommelykt så langt... Da kommer dessverre kamera litt til kort her. Blir det noen A. paulmuelleri å finne i dine habitater framover?
tar ofte litt tid før de blir husvarme. Men med det reservatet de har fått til rådighet så er det vel ikke lenge før de er mer framme.

Jeg regner med å få vite om det blir A. paulmuelleri på meg i løpet av neste uke.
Som vi har sett i diverse tråder, er ofte duoer et sjansespill. Så for å ikke sette alle kortene på en hanne og ei hue, dro jeg en ny tur på villmark. Her ble et nytt par med A. paulmuelleri med hjem. Det er første gang jeg har fått tak i arten, så da er det like greit å iallefall halvgardere seg... Og jaggu blei det fort liv oppi der. Alfahannen har fått noe annet enn et nysgjerrig tryne å konsentrere seg om

Det er en hanne og ei hue igjen i butikken, så for interesserte er det fortsatt mulighet...
Ikke dumt å sikkre seg Simen, jeg gjør det samme, går for 6 stk om jeg får tak i A. paulmuelleri .

I det akvariet du har dem i blir det perfekt med 2 par. Kan bygge opp til noen opplevelser der.
Å det er svært så spennende RHD!!! Gleder meg til å følge utviklinga. Har sjeldent hatt så mye eikeblad og slike mengder med redmoor-røtter før, så dette er virkelig et sted å snike seg rundt på. Tok et par bilder med Iphone og lommelykt... Siste bildet holdt ikke med lommelykt heller. Så vidt fjeset syns.
Apistogramma sp. "Cruzeiro"-hue med yngler.

Apistogramma atahualpa

Apistogramma baenschi-hua er nå ute å gjeter sine små håpefulle.
Stilige bilder med alternativ lysseting.
Bilde av Apistogramma atahualpa er virkelig kult.
Med et så dunkelt kar, ser det nesten ut som en solstråle slipper igjennom og fanger opp øyeblikket. Morsomt

Hua lå forøvrig som et skjold mellom hannen (eller fotografen?) og yngelen. Hit, men ikke lengre!
Et par bilder fra Apistogramma paulmuelleri-karet. På det andre bildet er det en som villig poserer for fotografen. Det varte i ca. 5 sekunder, da alfa-hannen og ei hue kom susende inn fra hver sin side. Det skal sies at begge huene jager på begge hannene her i karet... uten at jeg tror det ligger et par kaviar-farmer plassert i tanken.
Apistogramma bitaeniata-hue. Første og andre bilde tatt med ca et par ukers mellomrom...
S i m e n
[I]Apistogramma bitaeniata[/I]-hue. Første og andre bilde tatt med ca et par ukers mellomrom...



Vakkert og herlig Simen.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap