Apistogrammet (side 7)

Jeg er vel en tommeltotsk fyr selv, men ved hjelp av svigerfar og en Apisto-trang uten like - har det liksom skjedd
At pandurohannen er ute etter kun den ene hua, er sannsynligvis at panduro er monogam. Han vil med stor sannsynlighet kun leike med den ene hua. Panduro er i nær slekt med nijsseni og begge er også Apistogramma-nijsseni-group og i Apistogramma-nijsseni-complex.

Savner paret jeg hadde, etter at jeg mistet hua og gav bort hannen. Disse trives best i store kar og trenger litt plass etter hva som er skrevet på Toms sider.

Etter tøffe forhandlinger på jobb i dag og overtid har det ikke vært ork til annet enn foring her Simen. Noen dager kan det være et h...... å være klubbleder skal jeg si deg. Forhandlingene fortsetter i møte i morgen. Har ellers tatt meg tid til å være litt i kjellern i dag og betrakte alle 8 apisto artene mine, samt yngelkarene.

De nylagte eggene hos bitaeniataene ser ut som de bare er kastet inn i hula. De ligger strødd fra gulv til tak i kjeramikk hula, men klekkes vel uannsett hvordan de ligger der inne.

Fortsatt er det A. agassiziiene og og A. luelingiene som er mest fremme av de nye, mens A. schwarzkehl mest holder seg i bakgrunn.

Ja vi er vel priviligerte som har kjellere og noen tommeltotter som gjør at vi kan holde på med vår DIY prosjekter, Simen. Det beste med dette er at vi synes det er gøy.

Desverre blir det ikke noen bilder fra kjellern med det første når det gjelder fisk. Men håper å kunne få råd til et nytt kamera om ikke alt for lenge. Du får holde ut så lenge..........

Ha en god natt
Hmmmmmmmmm
Svigerfar er elektriker med en efterutdanning som ingeniør... Kan det være håp?

Alt jeg trenger da er et par millioner til nytt hus...
Hei Truls og Leif
Det betyr at 2 av 3 allerede er i boks Truls . Neida. Flaks at kjelleren tilfeldigvis var der gitt. Tenkte ikke på akvarie når jeg kjøpte renoveringsobjektet gitt. Men noen ganger gliser skjebnen til èn. Apisto-rommet til Loffa/Leif blir jo helt rått det også! Tenk å sitte å skue ut over 8 slag + flere i framtiden Leif. For en følelse. Gleder meg til du får nytt kamera Leif. Trist med det forrige...

Og nu... nå skal jeg hente glass til det siste akvariet i akvariereolen! Skal visst være glass til 100 x 50 x 50, 250 liter. Lurer på om jeg skal få tatt av litt på høyden før jeg begynner på limingsprosjektet. Holder fint med 35 i høyden for et Apistokar, men lurer på om jeg kjører 40 eller 45 cm i høyden siden de andre karene på toppen også er stinne av vann. Og rett og slett sette bort limingen også. Jeg ofrer ikke et apisto-par pga lysten på diy her gitt!!!

S
Da er mine Apistogramma panduro gjenforent! Rådet fra Tom C ser ut å ha gitt full klaff så langt idag. Hunnen følger hannen rundt i karret, og tar seg også en sprelledans rundt ham i ny og ne. Og hun er helt mer komfertabel enn han enn så lenge. Hannen er litt mer opptatt av omgivelsene og trenger å komme seg etter to dager i skammerskroken he he he.

...og glassene hentet. Og det ser pinadumeg ut som det er nok til to kar!!! Blir rensing mm en dag, så får jeg se på tilstanden etterpå. Da er jo kanskje to kar til den nye veggen på plass allerede he he he. Og da må jeg kjøpe et nytt kar til midten i 2.etg på akvarieveggen... Har holdt av et 160l i Oslo, så får jeg se hvordan det ser ut. Hvis ikke kan jeg jo alltids bruke det på den nye akvarieveggen...

S


Da er float-glassene vasket og satt ned i kjellern. Kjøpte også en powerhead fra aquarium systems til 400l/t hos animal care i Porsgrunn. Den skal gå i det siste karet som skal stå øverst i midten på reolveggen.

Forøvrig fortsatt action i karet til Apistogramma panduro. Litt jaging innimellom, men foreløpig på et annet nivå. Det er også Apisto-dans innimellom. Siden det fungerer så godt som det gjør, og hunnen har godt med gjemmeplasser i dette karet - tar jeg det helt med ro fortsatt. Men skal si jeg ble overrasket. Har hørt i ettkant at panduroen kan ha en tendens til å bli aggressiv. Nå har jeg fått oppleve det. Da jeg var hos Animal Care i dag og spurte litt om de viltfangede Ap. macmasterii og Ap. hongloi, ble panduro nevnt iforhold til en art som kunne være kjent for å ha svært bøllete individer... Holder meg i form for å sjekke at min egen elskede bølle oppfører seg

Gamle bilder...

S
Nok en ispirerende og fantastisk rapport av Tom C, rundt en av hans mange eventyr i søken etter Apistogramma. Har lest den 2 ganger allerede! Spesielt gøy var det jo også da jeg kjente igjen noen bilder av Apisto-habitat og Apistogramma panduro. Det har seg slik at disse to kom fra Río Tahuayo

S
Velkommen hjem fra Sweden Leif, og grattis med 222litern! Her kommer det noen bilder av hmf-filteret...

S
Takk for bildene Simen

Jeg er vel av den rastløse typen som alri har ro i ræva, så i går kveld var jeg nede i kjellern å fikk beiset resten, samt satt på glasslistene i 222Litern.

I dag tilpasset jeg svampen og måtte kappe den littegrann. Matta mi er kanskje litt tykk, 50 mm, men det får så være. Har fått tilpasset denne og skal senere i kveld få den på plass og muligens fylle karet med sort sand.

Har flyttet siste kullet med barlowi yngler og tatt ned 162L da jeg synes dette ble noe høyt til apistokar å være. Har fra dette karet renset den sorte sanden og det skal være nok til det nye karet da det var et godt lag, selv om 222L har en større grunnflate

Håper volumet innenfor matta er stor nok, eller mener du denne burde vært større Simen, ut fra bildene? Er ikke for sent å endre det....
Det ser kjempebra ut Leif. Jeg ville delt opp svampen ca.10cm fra bunnen, som de viser i artikkelen her på AF. Det gjør det litt enklere ved rengjøring og bytte av svamp siden. Usikker på volumet inne i hmf-filteret har noe å si... Men jeg likte den svarte filtermatten din! Hvor fikk den fra?

S
S i m e n
Det ser kjempebra ut Leif. Jeg ville delt opp svampen ca.10cm fra bunnen, som de viser i [URLBLOCK1]her på AF. Det gjør det litt enklere ved rengjøring og bytte av svamp siden. Usikker på volumet inne i hmf-filteret har noe å si... Men jeg likte den svarte filtermatten din! Hvor fikk den fra? S




Da skal jeg dele den der. hadde ikke det i tankene. Det er som jeg sier.... erfaringer er noe en får med tips fra andre. Kjøpte matta på siste auksjon i Drammen tror jeg det var. Utrolige 80 kroner tror jeg måtte ut med (50x50)

Da skal jeg ned å "jobbe" litt i kjellern
Her har det skjedd mye Simen, Mange fine apistoer du har skaffet deg Fint å bo i nabolaget til TomC

Du kan få kjøpt svart filtermatte hos unimati.dk

Hilsen
RHD
Takk for svar RHD!
Jeg og flere her på AF trives veldig godt med å være bekjent med TomC . Uten han hadde det nok ikke vært over tusen liter vann i kjellern nei! Han er virkelig en inspirasjonskilde, og for en kunnskap han besitter. Den er jeg veldig glad at han deler med seg. Jeg er stadig innom hans apisto-sites.no og ser på rapporter, bilder, nyheter mm.

Takk for tipset med sort filtermatte! Skjønner ikke hvorfor de bare har blå her hjemme... ingen noen rock n' roll i det!!!

Simen
Jeg antar du har satt av denne datoen S I M E N 23.09.12

Antar jeg kan si VI SEES DER? Hehe

Det høres ut som en plan Leif! Håper det blir i Larvik. Det er en to-minutters gåtur hjemmafra...
Legger ut litt bilder av min 250liter nederst til høyre. To hauger med mangrove-røtter, og skikkelig planting med javamose over. Gata i midten og de høye plantene skulle fungere som naturlige grenser til revirene. Det hørte til historien at det fungerte godt til Apistogramma panduro-hannen, begynte å bølle med sin hunne. Så da måtte jeg bryte opp kombinasjonen, og jobbe litt. Siden har det stått tomt... til i dag
Vil det si at du har fått apisto art nummer 5 i hus? Hentet selv 6 yngler/ungfisk etter jobb i dag. Denne gangen Apistogramma viejita. Ut fra selger skal det være to hanner og fire huer.

70L juwelkaret var ennå litt uklart, så satte dem sammen med det siste kullet med barlowi. Så de går i det karet jeg hadde corygruppene i. Dette har nå BB og bare en mellompost før jeg har de andre karene klare.

Har ikke gjort annet enn å mate i karene i dag, og har lovet meg selv et par fiskefrie "dager" denne uken.
[i]apistogramma cf. agazissii (jenaro herrera)[/i]
I dag fikk 250literen endelig sine nye beboere, og jeg håper det kommer til å bli en skikkelig generasjonsbolig!

Apistogramma cf. agazissii ble fanget i Jenaro Herrera av Tom C i 2011. Etter å ha havnet i et kar i Stavern, gikk ferden så videre til Larvik - der en stolt eier gliser stort over disse fantastisk flotte fiskene. Jeg gleder meg til paret finner seg til rette, og farger ut i sin rette prakt! Men enn så lenge, titter de ut bak røtter og lusker rundt når matfar kommer.

Bilde nr.1 viser hunnen og bilde nr.2 viser hannen... måtte det bli mange bilder framover

Simen

Hei Leif!
Grattis med nye apistoer! Moro med noe nytt. Det ble fortsatt nr.4 for meg, men det er en utrolig flott fargevariant av Apistogramma agazissii. Jeg er utrolig glad nå! De forrige agazissiiene går nå i et mindre kar i slekta, da jeg ikke ønsker å blande dem. Spørs om jeg ikke kommer til å bruke bitte litte mer tid nå he he he

S
S i m e n
....[I]Apistogramma cf. agazissii [/I]ble fanget i Jenaro Herrera av Tom C i 2011. Etter å ha havnet i et kar i Stavern, gikk ferden så videre til Larvik - der en stolt eier gliser stort over disse fantastisk flotte fiskene...

Jeg tenker vi dropper cf. på dem, Simen, og kaller dem
Apistogramma agassizii (Jenaro Herrera).
Jenaro Herrera er en landsby ved Rio Ucayali, Peru, og er stedet der de eksemplarene av Apistogramma nijsseni som dannet grunnlaget for førstegangsbeskrivelsen, ble fanget. Med andre ord "typus lokasjonen" til Apistogramma nijsseni.

Jeg lovet å sende deg noen bilder fra fangsten av de nye Apistoene dine, Simen; håper det er greit om jeg legger de rett ut her?

Her er bilder av biotopen, og habitatet til Apistogramma nijsseni, Apistogramma agassizii (Jenaro Herrera) og flere typer Tetra etc.

[External Image]

[External Image]

Vannet: pH: 5,36 Conduktivitet: 5 microSiemens/cm Temperatur: 25,1 ºC

En av de uttallige skorpionene som skjulte seg under løvet på bakken:

[External Image]

Her er Apistogramma agassizii'ene dine fanget, sammen med den mye større Apistogramma nijsseni:

[External Image]

Og her er et bilde av hannen etter at den ankom Stavern og hadde "eti" seg opp litt:

[External Image]

De er nok vant til å få nyklekket artemia hver dag, men spiser jo også det meste av tørrfór.

Lykke til, Simen!


Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap