Apistogrammet (side 72)

Så fint at huene min har kom til rette med en ny hanne, da min valgte og forlate oss.
Håper det blir noen yngel slik at jeg kan få denne arten igjen,
en fantastisk fisk
Helt enig Tom Eirik, nydelig fisk!! Hadde vært morro om dette gikk veien, etter nedturer x2 . Satser på å videreformidle disse diamantene brennkvikt hehehe
Det er greit med noen oppturer Simen, bra det ordnet se med noen nye huer til din indianerhøvding
Moro med komplett indianersett RHD hehehe. Og enda mer moro: i dag kl.12.00 åpner dørene på Larvik akvarieklubb. Her er det åpen dag i dag! Mitt høydepunkt starter kl.16.00 med foredrag av TomC om Apistogramma! Deretter er det auksjon, som jeg desverre ikke får med meg... æsj&fysj&sånn.
Gårdagens foredrag på Larvik Akvarieklubb om Apistogramma levde virkelig opp til forventningene - og vel så det!!! Tusen takk til LAK og TomC for en kjempeflott happening. Jeg er om mulig enda mer fascinert av disse skapningene og alt det som skjer i arbeidet rundt dem. Kjenner det er godt jeg ikke har latt meg friste til å rive ned veggen til naborommet nå... Hu hei sånn det klør
Var det mange som var og hørte på foredraget til Tom C? Skulle så gjerne ha vært der selv, men fikk dessverre ikke mulighet til det.
Oppmøte var godt og innholdet han hadde lagt opp til rundt Apistogramma var fantastisk! Jeg har virkelig lyst til å gjenfortelle alt. Men det ble så variert og innholdsrikt, at jeg hadde sannsynligvis rota det til . Det var først og fremst lærerikt, men også morsomt og engasjerende. TomC tok seg også tid til å lytte/svare på spørsmål fra salen. Det synes jeg var ordentlig flott. Så får du muligheten til å høre dette ved en senere anledning, så slå til. Jeg hadde mer enn gjerne gått på det samme foredraget om igjen... kommer kanskje ikke som noen bombe hehehe.
Den ene Apistogramma piaroa-hua er en bestemt frue. Hun har nå bestemt seg for at hannen skal bli far. Han derimot, skal bare være sjef på vestre side av tanken, og den skal han ha for seg sjæl. Så da må hua inn å hente'n, og han skal selvfølgelig true henne hele veien til den utgravde hula. Der stopper hu opp hver gang: "Værsjego'"! Men neida, han truer videre og stikker. Det endte også opp med et realt slagsmål tidligere i dag. Men 5 minutter senere, gikk hu inn i territoriet for å hente ham igjen. Og flere ganger etter det. Vil han noen gang vil ta hintet

For å få sett nærmere på samspillet har jeg sitti helt stille på stol, ca 2 meter unna. Hannen er fortsatt svært glad i tryggheten av skyggen, og sky så det holder. Dette er den første gangen jeg har fått bilde av han, fra 2 meters avstand med mobil. Skal ikke være lett. Kokosnøttene i karet var lagt der som ekstra gjemmeplasser for en periode. Det blir jo ikke akkurat biotopskar, men nå blir de fredet en stund framover. Lurer faktisk på om jeg skal sette opp et lysende neonskilt på det ene...
Lenge siden jeg var aktiv her, men jeg er fortsatt i bransjen. Har vært en real runde i tenkeboksen hvordan jeg skal drive dette videre. Tiden strekker sjeldent til, og da hender det at hobbyen blir mer et ork enn glede. Så da ble løsningen klar. Jeg har over tid trappet ned med arter, tatt nedturene like tungt som vanlig og skal nå selge unna kar. Siden det er uaktuelt å bli Apistogramma-fri, er planen nå å ordne en tank på ca 250-300cm lengde og 25cm høyde. Det vil forenkle og forkorte arbeidet big-time, og den ultimate akvariedrømmen realiseres. Sånn blire! Legger ut kar til salgs etterhvert... Ser foreløpig ut til at lista blir slik:

*Brukt rammekar på 222 liter m lystopp, dekkglass, utvendig pumpe Tetratec ex1200, sand og røtter.
Mål: 110 lengde, 45dybde, 45høyde.
Pris:1500,-

*Brukt aquastabil rammekar på160 liter m heldekkende lystopp, innv filter, sand og røtter.
Mål: 100 lengde, 40 dybde, 40 høyde.
Pris: 1200,-

*Brukt rammekar på 152 liter m lys, dekkglass, innv filter, sand og røtter.
Mål: 95 lengde, 40 dybde, 40 høyde.
Pris: 1000,-

Det følger ikke med varmekolbe i noen av karene, og lysrør må byttes. Jeg har i tillegg et 222liter rammekar og 2 stk 160liters rammekar - uten tilbehør. Disse selges for kr 500 pr. stk.

God kveld videre!!

S
Den forsvunnede pølsemaker popper opp =) Godt å se det er liv i dag Simen og trist med nedtrapping, men skjønner mye har med tid å gjøre, Skal du bli av med noe apistos får du si i fra, så skal jeg se hva jeg har råd til. Er for tiden på kurs som arbeids ledig

Ellers russler og går det i den vanlige tralten her
Apistorusletralten din er Gull Loffa . Jeg ser egentlig på nedtrappingen som en omtrapping. Så da slepper jeg unna en sorgprosess hehehe

Da har jeg lagt ut div kar til salg her på AF
Da er seksogenhalv runde i tenkeboksen unnagjort. Resultatet ble en bestilling av en tank med målene 250l x 40d x 25h. Hvis alt går etter planen, vil en liten gruppe med Apistogramma piaroa fra Colombia regjere det langstrakte undervannslandskapet. Så blir det å dykke tilbake til tenkeboksen når det gjelder art nr.2. Mens Apisto'ene har sitt hovedvirke i bunnlaget, har jeg et ønske om en annen art som kan innta toppsjiktet. Synes det er gildere å tenke på endringene enn å faktisk gjennomføre dem. Møe som må flyttas!! Det er i disse stunder jeg angrer på den avbrutte Jedi-utdanningen...
Da er Apistogramma piaroa nok en gang på plass i mitt habitat. Denne gangen er vannstanden i en 160l senket, og en del av bladene til planten Anubias ligger over vannflata. Tanken er å er å ha en Copella-art gående i det øvre sjiktet. Gleder meg ekstremt til å se denne kombinasjonen. Og ikke minst jakten på å få videreført denne nydelige Apistogramma-arten... JADDA!!!
Apistogramma piaroa dag 2. En av de mindre aggressive artene jeg har hatt sålangt. Dvs i et kar der hua foreløpig ikke har ikledd seg den gule bunaden.
Ahh, karene dine er så innmari flotte altså. Blir helt ifra meg!
Godt å se at de kom til et møblert hjem, Simen

Disse utførte forøvrig sine første svømmetak i området rundt Puerto Inirida, helt øst i Colombia.
Takk for hyggelige ord Grapejuice! Og en million takk til deg Tom 8). Skal nyte informasjon din, med et lite googelsk dykk i morgen.

Når det gjelder habitatet, så fungerer det faktisk såpass godt i A piaroa-tanken, at de muligens skal få fortsette å bo der. Kanskje jeg får overlate 2,5meter'n til noen andre. Bækk in the båks 8D
Apistogramma piaroa

Bilde1:
Bunaden på hua kom til syne, men forsvant...

Bilde2: Sjefshannen stirrer bort på luftspeilingen, eller i dette tilfelle vannspeiling, og nyter synet av artemiaklekkeriet borti horisonten. Gule drømmer...

Bilde3:
Den underdanige hannen håper avholdet måtte vare...
Herr og fru Apistogramma piaroa har nå funnet ut at de trenger hele territoriet for seg selv. Innimellom patruljerer de sammen, og går grundig til verks. Da er det ikke lett å være en "inntrenger". Her blir han tilslutt funnet innimellom noen eikeblad. Dette blir selvsagt ikke tolerert.
Tilfeldig bekjentskap
© Steffen Günther
Reklame for plussmedlemskap