Apistogrammet (side 77)

Apistogramma viejita

Jeg fikk faktisk/dessverre/merkelignok overvært et av yngeltapene da jeg var på foringsrunda på tirsdag. Mens jeg satt og observerte mor&yngelen i løvbunnen, i sikkert 5 minutter, klikket det for mor. Hun raste ned blant yngelen. Og jaggu var det en av de underdanige hannene som ble jaget bort. Med kamo- og stealthteknologi, lå hannen faktisk rett oppi matfatet, uten at observatør (meg, eller mor for den saks skyld) så et døyt!!!!

Bilde: To hanner som normalt holder lav profil, virker til å stå å vente/iakta mor&yngel!!! Disse ville normalt holdt seg langt unna eller i beste fall lekt boksen går. Men nå står de som sultne gribber i påsynet til mor (i venstre ring).

[External Image]

Uansett... En litt urutinert mor tok med yngelen på langtur igjennom et langt og uoversiktlig løvterreng, for også og innimellom forlate dem for å jage nærgående hanner. Dette ble tilslutt banen for dette kullet. Under foringsrunda på onsdagskvelden, kunne jeg se mor og én yngel igjen. De var nå tilbake ved "føderota", der alt startet. Mor og den dominante hannen bruker nå mer tid på hverandre, enn på yngelpass og territorievokting... kanskje starten på et muligens yngelkull nr.2?


[External Image]
Ikke helt uvanlig at slikt skjer.

Fór henne godt nå, så har du et nytt kull innen 2-3 uker

Alle veier er uransaklige =)
Vurderer nå å kjøpe et par helglass kar på rundt 432L. Mener å huske de var 180cm lange 60 i dybde og 40 i høyde. 1500 kr for to komplette kar. Et par herlige biotoper kunne det blitt. Også muligheter for evnt å dele det ene karet for flere arter/grupper =) Hadde det blitt kult eller =)

B 1. 6 nye unge A caetei siden sist
B 2. Unge lovende A baenschi
B 3. HM...... Noe som må testes i helgen =)
Takk for gode råd Tom, sånn skal det bli!!! Hu må jo få muligheten til å trene litt mer på morsrollen

Og det må du hogge til på Leif!! Det kan bli 2 fantastiske biotoper. Det kommer du ikke til å angre et sekund på 8)... kjenner jeg får vann i munn hahaha
Apistogramma viejita-hua vokter fortsatt den venstre delen av tanken, selv om det nå er yngelfritt. Hannen tar seg som vanlig av vaktholdet i hele tanken. Og mellom dem er tonen god. Her er herr og fru ute på middagsdeit. Dagens dessert: nyklekt artemia!!

[External Image]

Her er en subdominant Apistogramma viejita-hanne som gjemmer seg for den dominante hannen blant løvet. Denne gangen var det kun matfar som oppdaget han...

[External Image]
I min søken etter den neste Apisto-art, gikk drømmene både hit og dit - og tilbake igjen. En av artene jeg har vært nysgjerrig på er Apistogramma iniridae. Her om dagen skulle det så vise seg at muligheten for en ny art inn var på plass. Skjebnen skulle riktignok dra noe annet annet og spennende ut av ermet: Apistogramma sp. "Blutkehl"!! en fantastisk overraskelse

Apistogramma sp. "Blutkehl" (A157) tilhører faktisk Apistogramma iniridae-gruppen. Artens utbredelse og naturlige habitater ligger i Rio Atabo, Rio Inirida og Rio Guaviare (Colombia). Skjønnhetene som skal gå her, er fanget i nærheten av Puerto Inirida.

Det nye habitat for Apistogramma sp. "Blutkehl" (A157)
[External Image]

Det var ikke lett å finne mye info, bilder eller videoer av denne arten. Men jeg fant noen innlegg/erfaringer om at artene i Apistogramma iniridae-gruppen er monogame. De kan være svært kresne i sitt valg av partner. Når jeg da skal ta imot et par, er jeg jo utvilsomt spent på hvordan dette vil arte seg!! Det er jo overhodet ikke slikt at de vil godta hverandre bare fordi de har havnet i samme tank. Jeg har dessverre erfart ved flere anledninger at det siste ordet... det har'i sjæl!!!

Hannen ligger på tilvenning...
[External Image]

Så runder det en time inn i tilvenningen. Lyset går av, som alltid - til samme tid. Og følelsen av å være røvet fra øyeblikket jeg kan se Apistoene svømmer ut i sitt nye hjem, er skikkelig æsjamei!! Sånn jeg gleder meg til i morra'!!! Tusen hjertelig takk igjen Tom, detta er så innigranskauen morro ))))

"Mørt, lyset som gikk"!!!
[External Image]
Stor grattis Simen =)

Misunnelig? Neeeeeida =) =) =)
Takk Leif!! Etter en lang tørke, er det godt å ha det skikkelig vått i hobbyen igjen 8)
Apistogramma sp. "Blutkehl" ser ut til å ha tatt overgangen til sitt nye habitat fint. De er sky som tusan, og det skal de fortsatt få lov å være. Så greit å ha et par tanker å glo i...

... som feks i Apistogramma atahualpa-tanken. Keiseren er merkbart mer tolerant ovenfor hua i dag. Kan det være starten på noe nytt og smått?? Han tok seg iallefall tid til et modelloppdrag for mobilfotografen. Vi har iallefall finni ut av hverandre hahaha

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Apistogramma diplotaenia: Det er ikke ofte jeg ser yppe'frie øyeblikk i denne tanken. Når én begynner å true en annen, siger det gjerne en tredje inn fra et annet sted - for å være med på trueriet. Ikke unaturlig at det er oppimot 5 som står å brisker seg mot hverandre. Jeg vet tilslutt ikke hvem som ypper seg mot hvem hahaha!! Å stå i ro til fotografen har gjort sitt kan vel sies å være tålmodighetsflaks-oppgave :op

I luke nr.9: kranglefantene!!

Skummel...

[External Image]

Skumlere...

[External Image]

Skumlest...

[External Image]

Go' hælj!!
Hei igjen Simen.
Ja da ble det kjøp av 2 stk 432L i dag og slang med en 600L i samme slengen. De to 432L blir nok stående på røykerommet/TV stua mi. Vet jaggu ikke om jeg får plass til 600L noen plass, men måtte bare ha den grunnet en fin pris. Tittet på karene og betalte de i dag. Blir henting i løpet av noen dager.... Go hælj
Det blir kanonflotte Apistogramma-habitat Leif!!!!! Du får sørge for å dokumentere gleden, så vi andre kan bli med på reisa også

Apistogramma atahualpa-tanken ble som forventet!! Nå er det hua som er tolerant ovenfor hannen hahaha. Han holder lav profil, mens Axelrodia riesei blir jaga så det holder. Ingen tvil om at denne hua har fått morsinnstinktet på plass. Lukter egg lang vei... Og om hu ikke var fin fra før, så virker det som om hun gløder i fargen i dag.

[External Image]

Og jaggu fikk jeg ikke overvært en Apistogramma sp. "Blutkehl"-dans også!! Det som skulle være vakker måling av krefter, endte med at hua på halve størrelsen fantejaga hannen hahaha. Jeg lar dem være i fred for kameraer mm, da de fortsatt er himla sky. Uansett, takk for den dansen...
Om jeg presenterte Apistogramma diplotaenia som 'kranglefantene' i luke 9, nådde de nye høyder i gårkveld!!

[External Image]

Når jeg først mottok gruppen med Apistogramma diplotaenia, var det stor usikkerhet om det var en hue blant dem. Noen var fortsatt små, så da var bare å kose seg med oppfôring - for og se hva naturen skulle bringe fram... som feks flere kranglefanter!!

[External Image]

Etter gode 5 min ble jeg plutselig obs på en tøff liten krabat som jagde på de fleste - uansett størrelse. Han måtte jeg jo se nærmere på... men håpløst å studere et prosjektil i bevegelse hahaha. Men etterhvert ble lillegutt såvidt stillestående. Og da fikk jeg faktisk se antydninger til gulfarge i hoderegionen. Dette måtte selvfølgelig sjekkes ut mer!! Flere nye minutter med 'ævvene' planta på den utvalgte Apisto'n... gav meg ingen svar. Måtte tilslutt fram m mobilen og knipse i vei, i håp om å finne flere leselige tegn. Det skulle vise seg at ett av (de 24) bildene gav meg det svaret jeg trengte. Dvs etter å ha forstørret det en god del først selvsagt!! Resultatet: ei nydelig Apistogramma diplotaenia-frøken... JADDA!!!

[External Image]
Så moro!
Da ligger vel det meste til rette for at vi snart får se bilder som dette:

[External Image]
DET var et knallbilde på alle måter Tom!!! Skulle jeg lykkes så godt, hadde gleden liggi skyhøyt!! Lurer forøvrig på hvordan det scenarioet skulle blitt med så mange hanner liggende på lur i den heldekkede løvbunnen. Jeg blei nok litt ivrig med eikeløvene gitt...
Lekte med tanken og fordele dem på 2 tanker, men foreløpig blir det med (den ene) tanken. Men det er liten tvil om at målet er å lykkes med oppdrett på Apistogramma diplotaenia. Nyyyydelig art, den ævv 8))))))
En ulykke kommer sjelden alene.

1. Et variert kosthold er bra for de fleste, det vet vi jo alle. Det gjelder også for mine Apistogramma. Når jeg da finner en fryser med kontakten delvis dratt ut, akkurat nok til å kutte strømmen, men ikke nok til at noen oppdager det. Ja da blir det noen unødvendige kilo søppel, inkl frosne mygglarver, daphnier, artemia og bosmider som ikke er duganes til noe!!

2. Og når man endelig har fullført reolen med de lave 100literne, med dekkglass/frontdeksler mm, er det fiffig og finne fisk midt på gulvet... nettopp fra denne reolen! Etter å ha fulgt DNA-spor, tatt fingeravtrykk, gjennomført forhør og gjenskapt hendelsen - er nå offeret identifisert og noen mulige gjerningsmenn sirklet inn. En liten Apistogramma diplotaenia-hanne har i sin flukt/unnamanøver fra en eldre hanne, hoppet opp av vannet - i det som skulle være inn i sikkerheten. Akkurat samme sted der en pitteliten åpning i dekkglasset er å finne... ere mulig!!!

Så, en ulykke kommer sjelden alene. Alle gode ting er 3... Jeg drar for sikkerhetens skyld "in a galaxy far, far away" i kveld...

May the force be with you!!
Det gror i min lille regnskog!! Ser jeg ikke har dreisen på bilderetninga i dag...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Apistogramma sp. "Blutkehl" begynner å bli husvarme!! Hua er sjef, færi snakka. At hun akkurat har fått på seg den gule bunaden, gjør det jo ikke akkurat bedre for hannen. Dobbelt så stor er nødvendigvis ikke en fordel i boksen går...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Herlige bilder, Simen!

Ho nærmer seg, men blir gjerne enda gulere når barna kommer:

[External Image]
Fantastisk nydelig hue Tom!! Og for et fargespill i finnene, har glodd på de i et kvarter i strekk nå hahaha
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap