Apistogrammet (side 8)

Tusen takk Tom - for alt! Det er mer enn greit å få dem her

S
Apistogramma baenschi som jeg endelig fikk gode bilder av.
Nr.1 er hunnen og nr.2&3 er av hannen.

S
Og så er det første gløtt av mine nykommere,
Apistogramma agazissii (Jenaro Herrera).

Nr.1 er av hunnen og nr.2 er av hannen, litt ute av fokus... fotografen altså! Hvis dere ikke har sett innlegg nr.140 på denne tråden, så ta en kikk. Her ser dere hatbitatet disse apistoene kommer fra!

S
Thanx! Har satt meg litt mer inn i bruken av kameraet idag. Håper det skal gi litt mer rettferdige bilder av mine apistoer framover...

S
Litt diy
Etter en liten inspirasjonstur, ble det nå tid for et innvendig diy-filter. Den skal testes i det siste karet i "reolveggen".

En liten sirkulasjonspumpe
En bit hageslange
En kloss med blåfilter fra den gamle 325litern.
Sakte men sikkert begynner det nye paret med Apistogramma agazissii å vise seg fram. Hannen er fortsatt litt mer skeptisk, mens hunnen er mer nygsjerrig. Hver gang de treffes i karet, kommer det en halvhjertet apisto-dans fra hannen. Hunnen svarer gjerne med en enda slappere dans eller å blåse seg opp. Hannen må nok skru opp dampen, hvis han skal vinne kvinnens gunst!

Bilde nr.1 er av hunnen, på bilde nr.2 ser vi hannen i fokus/front. På bilde nr.3 ser vi hunnen "blåser seg opp". Apistoene er i ferd med å farge litt ut. Synes gul-fargen, eller skal jeg si "gull-orange" fargen stråler utover. Gleder meg til de er helt farget ut

S
Har idag vært på plantasjen og kjøpt naturtorv. Har det nå klart til å starte med torvfiltrering for å gi mine Apistogrammaer det fantastiske brune og ph-senkede vannet...
Rett etter vannskiftet idag, var det artig å observere Apistogramma agazissii -paret. De sto med ansiktene vekk fra hverandre, og byttet på å snu seg og "gnage" litt på den andres bakpart/side. Dette gjorde de fem ganger hver, før de svømte videre...

Er det kurtisering eller "måling" av en ny partner på gang tro'?
Så var det thrilleren i 222litern øverst til høyre...

Mine Apistogramma panduro (Tahuayo) ser ut til å finne ut av det. Hannen er fortsatt litt på, men langt flere hakk roligere. Flere flyteplanter og et par nøtter, er lagt til for å gi flere gjemmeplasser. Dette er gull for hunnen som nå kommer ut oftere, og har full kontroll på hannen. Skulle han komme brått på, legger hun seg på siden - og de kan svømme litt rundt før hun trekker seg tilbake. Når han nå begynner å fokusere på henne og "jage-atferden" kommer - forsvinner hun på et blunk!

Når det gjelder innredningen, synes jeg det fungerer godt. Men mer må inn for å få fjernet synet av blåfilteret!

S
Siste oversiktsbilde på akvarieveggen, med rot og uten blitz...
Apistogramma rubrolineata

Innbyggerne nederst til venstre på akvarieveggen er 3 stk Apistogramma rubrolineata. Karet blir styrt av denne karen som her på bildet viser sine advarsler til den han måtte oppdage. Først står han stille og spenner finnene, før han sakte men sikkert legger snuta mot klokka 4. Hvis nesa vender ned mot klokka 6 og han står med fjeset ned mot bunnen av karet er det alvor! Da skyter han som en rakett mot de to andre innbyggerne. Det fungerer med andre ord ikke som en love-boat her hehehe. De to andre har mått finne ut av det til venstre i karet... Men godt med gjemmeplasser i både topp og bunn.
S i m e n
Siste oversiktsbilde på akvarieveggen, med rot og uten blitz...


Jeg merker jeg blir litt sjalu
Takker og bukker N-Broen . Jeg er om mulig enda mer heldig med Apistogrammaene jeg har fått tak i! Jeg håper at jeg ikke våkner snart hehehe

S
Jeg ble fortalt at hunnen til Apistogramma agazissii jaget vekk hannen når hun voktet egg i sin hule. Den flotte og fargerike hannen kan lett dra til seg oppmerksomhet, bl a fra rovfisk. Da er det greit at det ikke skjer rett foran hulen med gode og næringsrike egg og hu mor. Undrer meg om det er dette som foregår i min 250liter med Apistogramma agazissii...
Hunnen jager stadig vekk hannen, på en rolig og bestemt måte - og alltid når hun får øye på han. Må tiden vise, og rovfisken utebli.
De to torvfiltrene jeg kjøpte til 95kr, fikk jeg fylt med ca en halv liter i hver... altså totalt ca 3-4liter minde kapasitet enn det jeg ble fortalt i butikken. De var ikke merket med kapasitet på pakken heller, så det var nok bare bæd løkk! Egentlig hyggelige og behjelpelige folk der. Vel, når jeg la de to hvite "støffa" medisterpølsene i 325litern kunne jeg ikke annet å le . Det så ut som to snusbiter klar til "underleppa". Da var det bare gå løs på et strømpebukse-bein som rommet sikkert 4x innholdet.

Torv united - Simen FC 2-1. Etter en sterk åpning av Torv united, kom Simen FC tilbake med en sen utlikning. Men det var for sent til å snu kampen. Simen trenger en ny pose for å hevde seg i eliteserien...
Det er bedre å tape 2-1 enn 4-1 Simen, hehe. Lsk spiller i 1.div neste år, desverre.
Når det gjelder torv.... Stapper du bare et strømpe bukse bein full av torv og henger det i karet for en viss periode eller hva?

Som nevnt tidligere trengs det mange konsultasjoner for å få orden på hodet mitt (= 8

Kan du forklare med TESJE hvordan du gjør dette f.ek til en 222L evnt 160L hadde du vært genial.

Tar du konsultasjons betaling i torv eller apisto?
Mitt torvprosjekt er i den spede start, så jeg har ikke utstyret eller kunnskapen som skal til for å gjøre det skikkelig enda he he he. Ingen konsultasjonstimer her nei. Bare morsom eksperimentering! Jeg trenger en større torvpose, og en powerhead som ikke bråker for det andre. Det jeg fikk se var en stor pose med torv, og en slange fra powerheadn ned i posen og kjør. Trenger nok litt guidance selv...

Mitt 1-2 tap, endte med et langt strømpebuksebein jeg fylte med naturtorv. Jeg stappet ikke, bare ristet det godt ned. Stripset enden over utløpet til en eheim biopower 200 og koblet på. Så får jeg se hvordan det går i denne runden. Men det er alt for lite torv i strømpebeinet, og for lite trøkk i detta filteret regner jeg med. Ihvertfallfor en 325liter. Ser bare rart ut he he he
Heisann,har ikke lest hele tråden din men drister meg likevel til noen torvtips

Jeg legger en liten stein i bunnen av "medisterpølsene" for å få de til å synke. Jeg tror det er tilstrekkelig at de ligger i vannet og at de ikke trenger egne powerhead for å lekke ut humus-syrer. Du vil vel at de skal lekke ut litt over tid?
Flere dyktige akvarister bruker gamle putevar fyllt med torv i 200-300 liters byttevannstanker (gjerne regnvann) som de bytter ut torva på et par ganger i året.

Mvh Ola
Hei Ola, det var gode tips - og takk for du heiv deg inn! Det med å blåse ut krydderet med en gang, handler vel om ukentlige vannskifter og ting skal gå litt fort. Dette skal jeg sjekke ut mer ja

Simen
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Eigil Sødal
Reklame for plussmedlemskap