Apistogrammet (side 9)

Akkurat nå går det et program på discovery der de viser hvordan de lager fiskemat he he he
Et artig liten reportasje som ble fort ferdig... men over til noe mer interessant for min egen del. TORVFILTRERING!

Jeg mener vannet i Larvik ligger på en ph mellom 7,5 og 8 i springet. I går fylte jeg altså opp 325liter vann i mitt vannbyttekar, og fylte opp et 3/4dels strømpebuksebein med torv og stripset den fast i et utblås på en eheim biopower 200. Den har nå stått ca i 24 timer med blås, med to mindre torvpølser liggende løst på bortsiden (bilde på innlegg nr.158 på denna tråden). Dråpetesten viste nå 6.5 i ph. Ikke noe nøyaktig mål, så det er mulig den ligger et snev under. Den påvirket fargen på vannet lite, ingen kaffedoktor her nei! Men ph'en har justert seg mot 1-1,5 i riktig retning på skalaen. Jeg lar den stå til imorgen, da det ikke er noe stress med vannbytte.

Neste gang skal jeg prøve en annen beholder jeg kan beregne mengde torv, og lett å bytte torv. Kanskje rett å slett prøve putevar-trikset som Ola foreslo på tråden min...

S
S i m e n
Jeg ble fortalt at hunnen til [I]Apistogramma agazissii [/I]jaget vekk hannen når hun voktet egg i sin hule. Den flotte og fargerike hannen kan lett dra til seg oppmerksomhet, bl a fra rovfisk. Da er det greit at det ikke skjer rett foran hulen med gode og næringsrike egg og hu mor. Undrer meg om det er dette som foregår i min 250liter med [I]Apistogramma agazissii[/I]... Hunnen jager stadig vekk hannen, på en rolig og bestemt måte - og alltid når hun får øye på han. Må tiden vise, og rovfisken utebli.


Sitat fra 28.5... i dag er det observert yngel hos Apistoene. Hannen får ikke nærme seg yngel, eller delta i det nære passet. Hun er mer tolerant nå enn da eggvoktingen pågikk. Det går vel på nærheten til yngelen som er viktigst.

Grattis Simen, dette er deg vel undt. Var selv nede nå for å slukke lyset i den nye reol delen. Tok bitaeniataene på fersken... i samme hule med nylagte egg. Så bare det var egg og dem der så slo av lyset tvert.

Vil ikke forstyrre mer enn nødvendig. Ser ut ti at de trives i kjeramikk hula som egentlig er ei malle hule....

Fikk gjort en del i dag også, og skulle gjort litt i ettermiddag.... så kom mine foreldre. Tok de med på sight seeing i kjellern og de himlet bare med øya og sa; SÅ FLOTTA GITT.

Min stefar prøvde å gjenta navnene ettersom jeg sa dem og jeg lo så jeg nesten gjore i buksa. Har aldri hørt så mange rare uttalelser på Apistogramma arter noen gang som i dag.

Virkelig gledelig å lese at det yngler hos deg og håper det kommer i gang i dine andre kar også, i bøtter og spann....
Hei Leif!

Det begynner sakte men sikkert å gå seg til. Er i gang med å ordne noen kar til reolvegg nr.2, og begynner så smått til neste uke med litt forberedelser. Trenger å få inn litt materialer mm. Har lagt ved en liten skisse på hvordan jeg håper det ender opp. Har endelig bestemt meg... Ellers så blir det å fullføre akvarievegg nr.1. Mangler lys til siste akvarie i midten på toppen (160liter som skulle vært 200liter i følge skissa), så det blir muligens et lite diy-lys også...

S
Siste oppdateringsbilde på veggen, bilde 1. Dagen har bestått av rydding og vannbytte.

Bilde nr.2 viser veggen der kommende akvarievegg nr.2 skal være.

Bilde nr.3 er resten av rotet som ikke er ryddet i...
Mellomrommet til de to akvariene øverst til høyre i "reolen" handler om å ha tilgang til det elektriske. Når det gjelder karet øverst til venstre, blir det med tiden byttet ut til et kar som er noe lavere i høyden, 100x40x40. Regner med det skjer når reol nr.2 er igang til høsten. (Et tydelig tegn på en akvaholiker er at han juger ang utvidelsesmissbruket...). Jeg bare handler inn litt utstyr, kar, materialer osv... Men ingenting skjer før høsten. Neida. Overhodet ikke...
Hei Simen, anbefaler deg å bli med Larvik Akvarieklubb på levendefòr tur til Bøvre, Stavern nå på onsdag om det passer. Dette er glimrende fòr for våre apistoer. Jeg var ute der å henta for et par uker siden. Jeg kan ddesverre ikek bli med på turen grunnet jobb, men er mange hyggelige mennesker som dukker opp både fra LAK og GAK(Grenland akv. klubb)
Takk for infoen Tom! Jeg så datoen på hjemmesiden, men er redd for den ryker. Men det hadde vært helt gull! Vet du hvor lenge det går ann å fange de insektene?

S
Er ikke insekter, men dafnier og cyclops, kan fanges hele året i grunn. men er mye mere av dem når vanntempen stiger
Tøft! Hvor lenge kan de oppbevares i hus? Er det i ei bøtte et par dager feks?
Man kan kultivere disse over lang tid, men jeg pleier å bruke dem som for i 2-3 dager. kommer litt ann på hvor mye man finner.
Liker listen du har lagt deg på i dette rommet. Ser veldig bra ut og ikke minst med tanke på at det er så pass store kar til fiskene dine… Blir nok lek fortløpende i alle kar på sikt vil jeg tro, de kan jo ikke gjøre annet enn å trives…
Tom K
Man kan kultivere disse over lang tid, men jeg pleier å bruke dem som for i 2-3 dager. kommer litt ann på hvor mye man finner.


Takk Tom! Da blir det litt opplesing og jakt etterhvert... Fiskene fortjener det beste!

S
Lars Jamne
Liker listen du har lagt deg på i dette rommet. Ser veldig bra ut og ikke minst med tanke på at det er så pass store kar til fiskene dine… Blir nok lek fortløpende i alle kar på sikt vil jeg tro, de kan jo ikke gjøre annet enn å trives…


Takk for hyggelige ord Lars! Jeg (også) er veldig tilhenger av at fiskene skal trives, og ikke minst ha det lagt til rette for å oppføre seg som virkelige Apistogrammaer. De er så atferdsrike og spennende, at det ville vært synd å begrense dem i dette.

Hvis du så skissen min som jeg la ut på innlegg 165, går den planlagte reolveggen på "utsiden" av veggen. Hadde vært veldig enkelt å holdt meg innenfor lengden på veggen, for utseendets og enkelhetens skyld. Men her blir det kun Apistoanske løsninger, ikke arkitekturiske he he he.

Der jeg ikke er fornøyd enda, er mine powerheads. Noen av dem lager litt for mye lyd, til at jeg er helt tilfreds. Har to makane mini-jet, og til og med de har to forskjellige lydnivåer... Har to eheim biopower som jeg kjøpte som ekstrafilter, det ene durer - det andre er lydløst. Kommer til å bruke det lydløse som "powerhead" bak et hmf-filter nå. Du som er litt bevandret i powerheadsenes verden... (takker for tidligere svar på innlegg!) finnes det en ulitimat powerhead mtp lydnivå? Trenger ikke rare trøkket til Apisto-karene mine... Måtte alle som leser hive seg inn med gode råd/erfaringer

Simen
Det jeg har merket meg mht PowerHeads er at det IKKE finnes en modell som er 100% uansett. Kjøper man ti stk av samme modell er det alltid én som ikke er like stillegående som de andre. Men med litt lirking og dunking på rotoren så pleier jeg å få dem "lydløs" før eller siden…

Så langt foretrekker jeg Eheim Compact og Hydor Pico pga at disse kan du justere styrken på innenfor hver modell. Men det er nox MaxiJet'ene til Aquarium Systems som er mest lydløs fra første oppstart når jeg tenker meg om.

Jeg gikk selv for Hydor Pico sine nå når jeg kjøpte inn til vår akvariekjeller, men da var watt forbruk og pris viktigere enn evt lydnivå da denne kjelleren har 100+ kar som skal opp og store luftkompressorer som durer og går til de luftdrevne filtrene og luftestein i alle karene. Så da ble det 20 stk Hydor Pico som pumpe bak blåsvampen, mens vi gikk for Eheim Compact 2000/3000 som løftepumpe i de nederste karene. Da er karene i høyden koblet sammen slik at yngel kan flyttes fra foreldrekaret uten behov for tilvenning til nye vannverdier…
Et var gode råd Lars! Trur jeg skal lirke litt på et par ting her ja. Vet at andre har minijetene, og var veldig fornøyd med dette lydmessig. Jeg skal også se om jeg ikke får gitt den ene eheim-biopowern en omgang også he he he.

100+ kar!?!! Driver du med oppdrett eller proffesjonelt i en eller annen form? Uansett, da snakker vi!!! Prøvde meg på aquafarmen-linken, men har ikke facebook gitt. Grattis med nytt bilde til bildebasen!

Simen
Vi er ikke helt på profesjonelt oppdrett enda, enn så lenge bare en enda dyrere hobby enn når man gjør det hjemme... På sikt vil vi nok kjøre på med oppdrett i stor skala, vi får på plass 8 leksgrupper med VF H. Zebra i løpet av sommeren... Blir mest maller på farmen mens jeg kommer til å kjøre meg opp på apistoer her hjemme hvor det er lettere med lav ph når man tar manuelle vannbytter...

God aktivitet hos Ap Gibbiceps trioen i dag, heftige lekstendenser hos dem i dag...
Litt større prosjekt enn meg ja . Regner med det kommer litt oppdeits på hvordan det går med dere på AF? Prøvde forresten å ordne litt med eheimen uten videre hell. Men jeg har ikke gitt opp! Må gi det en ordentlig sjans først...

Du får hilse Apistogramma gibbiceps. Bare se, ikke røre he he he

S
I går ble det en tur ut på Bøvre med Larvik akvarieklubb. Her ble det fangst av div smått i noen vannpytter, og en hyggelig prat med trivelige folk.

Deretter bar det avgårde til henting av en ny Apistogramma panduro-hann. Ap. panduro-hunnen trenger litt avlastning fra en rimelig hissig kar, og da ikke det hjalp med hverken vm i gjemmeplasser eller å ta tiden til hjelp - må det hardere skyts til. Her er oppskriften...

1. Begge hanner står nå i hvert sitt minikar, med eikeblader i.

2. Ominnredning etter beste evne (den store rota er det ikke mulig å flytte på). Mange røtter inn, og noen ekstra planter inn.

3. Hunnen får 2 dager alene i karet for å bli kjent med gjemmeplasser mm.

4. Den opprinnelige hannen er nå uten revir å forsvare. Begge settes tilbake til et nytt sted, med blanke ark - og nye områder å erobre.

Bildene 1&2 er før/etterbilde. Og med bølla avgårde, er hua ute på vift!
Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Cantera
Reklame for plussmedlemskap