Sliter kraftig med innkjøringen

Inaktiv bruker
Som tittelen sier, sliter jeg kraftig med vannverdier, døde planter osv. Akvariet har stått en måned siden start. Jeg har tilsatt salmiakk uten noe hell. Nitrit er målt til langt over slapsen. DVD mer enn 5 mg. Kjøpt planter for 500 kroner, disse vissner og dør. Har tilsatt jern da dette kunne løse problemet, noe har dette hjulpet, men foreløpig ingen wow effekt. Veldig demotivert akkurat nå... Redd jeg ikke skal få til noen ting og at jeg har kasta bort 5000 kr.
Trenger med andre ord hjelp og tips til hva jeg skal gjøre før jeg kan slippe fisk i karet.

Takk.
Inaktiv bruker
Ser at Ipad og forum blir mye surr...

Som tittelen sier, sliter jeg kraftig med vannverdier, døde planter osv. Akvariet har stått en måned siden start. Jeg har tilsatt salmiakk uten noe hell. Nitrit er målt til langt over skalaen. Dvs mer enn 5 mg. Kjøpt planter for 500 kroner, disse vissner og dør. Har tilsatt jern da dette kunne løse problemet, noe har dette hjulpet, men foreløpig ingen wow effekt. Veldig demotivert akkurat nå... Redd jeg ikke skal få til noen ting og at jeg har kasta bort 5000 kr.
Trenger med andre ord hjelp og tips til hva jeg skal gjøre før jeg kan slippe fisk i karet.

Takk.
Hvis nitrittnivået er for høyt har til og med bakteriene i filteret problemer. Men ellers er det jo riktig tid for nitrittoppen, så hvis du ikke har ammoniakk, men du har nitritt vil jeg si at innkjøringen går bra jeg.

Du kan ta noen vannbytter for å senke nitrittnivået litt, men utenom det er det bare å vente.

At plantene din dør kan være at du har for dårlig lys for plantene du velger, eller du velger veldig vanskelig planter. Prøv med noe veldig enkelt, f eks sverdplante, vasspest, javamose, javabregne osv.
Hvor lenge har du målt nitritt? Det tar litt tid før No2 blir No3 i filteret, så om du bare har målt nitritt i noen dager, vil dette snart gå rette veien.

Har du målt NH3 og NH4? avhengi av hva slags pH du har vil det enten bli amonium eller amoniakk.

Filterbakterier trives ikke godt i lav pH, og om du har kommet deg under 6 vil de begynne å dø.

Mål også etter nitrat, da kan du jo se om prosessen er i gang, måler du nitrat, ville jeg byttet masse vann for å få ned nitritten, om du ikke finner noe særlig mengder (under 10mg/l) ville jeg latt være å bytte vann

Sett tempen din på over 30 grader, bakterier trives best i varmen, gjerne opp mot 36, men da må du ta ut plantene dine, ellers blir de kokt.

Hvor stort er karret, og hva slags filtrering benytter du?

Har det blitt noen algeoppblomstring?

Mvh Glenn
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap