Reise bort under innkjøring med salmiakk!

Jeg skal reise bort 9 dager i påsken. Er så si nesten ferdig med innkjøring av mitt 350 L akvarium med salmiakk. Tenkte å sette inn fisk etter ferien.

Hvordan vil det gå med bakteriekulturen i filteret nå som det ikke tilsettes salmiakk ???

Kan det være et sjakktrekk å legge inn noen næringskuler mens jeg er borte ?

Har noen et godt tips. Vil hele innkjøringsperioden på 5 uker nå være bortkastet ?
Næringskuler vil vel ikke være gøy for annet enn algene, du trenger noe som blir ammonium. Funderer på akkurat det samme, har fortsatt svamper stående i påvente av kar. Weekendblokker kanskje? Eller agurk? Tror jeg prøver agurk i en bøtte og weekendblokk i en annen. Griseri men...

Kanskje det er fler som har ideer til oss?
Mate med litt fiskemat?

Bakteriekulturen går vel ikke dukken om den ikke får "mat" på noen dager? Eller?
Fiskemat er selvfølgelig en helt innlysende løsning StineMari, tenker bare Salmi under innkjøring jeg. Men det var doseringen da, redd det kan bli litt hopp-og-sprettverdier hvis man pøser uti flakfor nok til full pakke i en 350-liter. Derfor denne ideen med weekendblokker, de løser seg sakte opp, og tre sånne...

Når det gjelder bakteriekulturen dør den kanskje ikke helt, men under innkjøring har jeg sett at det ikke var spesielt heldig å glemme Salmi, selv to dager var nok til å sette den kraftig tilbake. Noe næring vil de få av råtnende planterester o.l i beplantede kar, men for mitt vedkommende som har blåmatte stående i bøtter i stummende mørke må det noe annet til. Og trådstarter skal være borte i ni dager, det er en stund.

Selv i godt innkjørte kar med full fiskebestand kommer jeg jo ikke hjem fra to ukers ferie og kjører på med festmåltider, tar det sakte og rolig med tanke på kulturen. Som nybegynner gjorde jeg ikke det...
men for mitt vedkommende som har blåmatte stående i bøtter i stummende mørke må det noe annet til.

Dette må du forklare meg. kjører du inn mattene i bøtte...uten pumpe?
Neida, det hadde jo blitt noe forferdelig illeluktende griseri. Startet egentlig et forsøk der jeg kjørte inn svamper til 6 80-litere i ett akvarium med tre powerheads, det endte med denitrifikasjon, tilsatte luftestein og fikk alt i gang igjen, men kom vel fram til at det ble for mye bakterier i for lite vann. Så nå står 3 30-liters bøtter i kjelleren med hver sin powerhead og god sirkulasjon i overflata, de får hver sin milliliter Salmi i døgnet og er klare når reolen kommer på plass.

Artige utslag på JBL-testene, normalkar til høyre, rekkefølge NO3, NO2, NH4, pH. Legg merke til NO2 til venstre, den har passert alle sjatteringer av rødt og gått over til gult!
[External Image]

Hele historien er skrevet ned i innkjøring med Salmi-tråden, utrolig lærerikt eksperiment...
Takk for flere gode tips. Tror jeg går for weekend for ; )

God påske..
Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Cantera
Reklame for plussmedlemskap