Tetratec ex 600 i 65l juwel

Hei. Vi er to kompiser som er helt ferske i akvarist hobbyen.

Vi startet med et brukt juwel 65L m/ Juwel 280 pumpe og standard H filtersystem.

Vi er klar over at standardpumpe og filter kan være litt dårlig eller bare akkurat godt nok og vurderer nytt pumpe og filtersystem. Vi ønsker ikke å øse ut penger for en eheim pumpe men tetratec ser ut til å være greie, enkle og rimelige.

Over til spørsmålene:

- Tetratec EX 600 er laget for akvarier som er litt større, vil det være ok i vårt akvarium?(vi ønsker utvendig fordi akvariet får et finere landskap).
- Finnes det et alternativ? Er åpen for alt

Fluval 205
Etter litt leting fant jeg et alternativ. Fluval 205. Er det bedre? Vi vil ha et filter man kan bruke på et større akvarium i senere tid
Jeg brukte selv ex 600 til 63 liter og det fungerte bra.Hadde eller ikke noen problemer med pumpa. Husk å smøre pakningen ved rengjøring, Vaselin fungerer bra til dette.
Alternativt Tetra tec ex 700.
Eller eheim ecoo pro
Jeg kjører en Eheim ecoo Pro 200 i en 45 liter og det går helt supert. Trodde jeg kanskje måtte strupe den litt men den lager ikke noe storm

Kjører også en Eheim 2224 i en 50 liter og det går også helt flott.

Fordelen med disse større er selvfølgelig både omløp men også volum for biologisk filtrering.

Kjører også en Eheim ecoo Pro 300 i en 120 liter.

Erfaringene med disse tre er at den "gode gamle" 2224 som du kan få tilbu på inkludert filtermateriale er den som er mest stillegående. De to nyere Eccoo Pro filterne er litt lettere å få igang hvis du får luft i dem da de er auto fyllende mens 2224 må "suges" igang hvis du får for mye luft i slangene ved rensing.

Alle er bra filtre. Har ikke erfaring med Tetratec så der kan jeg ikke sammenligne.
Tilfeldig bekjentskap
© Joachim Knaack
Reklame for plussmedlemskap