Sandsnegle kryper opp til overflaten

Hei, har hatt anskaffet meg eit 65L akvarium som har stått sia lordag. No ser eg at det dukkkar opp nokre sneglar, men dei kryp barre opp til overflaten av vatnet.
Er vanlege sandsnegler.

Kvifor gjer dei dette?
Er det vanleg?

GH'en har eg målt til 0 (brønnvatn) noko eg fårstår ikkje er bra for snegler, kan dette være årsaken? At dei liksom prøvar å komma seg utav vatnet?

Har hatt nedi noko korallsand for å øke KH og GH.

Takk for alle svar!
Inaktiv bruker
Siden det ikke er innkjørt kan det være amoniakk som er problemet.
Hva mer har du i akvariet?
Hvis jeg ikke tar helt feil, så kryper sandsneglene mot overflaten når vannverdiene er dårlig. Jeg tror jeg støtter Jørgen i at det kan være siden karet ikke er innkjørt enda.

Kan du ta bilde av sneglene? da er det lettere å svare på hva slags snegle det er.
Hva annet har du i karet?
Akvariet blei kjøpt brukt, og var nettopp tømt da me kjøpte det, så filterbakteriene skal være der.
Det er to planter, sand, algeball og en kalkstein, Spontanius 65, er dette akvariet.
Enig, masseflukt av sandsnegler betyr normalt "skift vann umiddelbart" i et innkjørt akvarium, sitter med våte sokker fordi jeg oppdaget akkurat det i et lite yngelkar akkurat nå. Tester ikke engang, bare kaster meg over slanger og bøtter og det har ikke slått feil enda, utslag på enten ammonium eller nitritt. (Gutta i huset har forøvrig funnet ut at det er en sikker metode for å få mor fort ut av dynene - "sandsneglene kryper oppover" er nesten like effektivt som "skal filteret i 450'n være slått av?" eller "den ene malla ligger helt stille opp ned"

Hvis ditt kar er helt nystartet og under innkjøring skal det være farlig vann for sandsnegler noen uker fremover. Ville plukket dem ut og latt dem stå i en bolle med litt sand og vann, og skiftet jevnlig. Supre renholdsarbeidere når forholdene blir litt mer levelige i karet!

Og utmerkede sladrehanker når det gjelde vannverdier. Hvis det er veldig overbefolket av dem i et kar kan de krype opp på jakt etter noe godteri, men det er en helt annen øvelse.

Den lave GHn gir dårlige sneglehus, ikke masseflukt...
Gidder ikkje og skåne dem, har en isboks stående på bade me tre sorter snegler, d får være nok... :P

GH og KH tester er kjøpt, og den skal litt opp ja

Takk for alle svar!
Inaktiv bruker
ÆSJ! For en grusom innstilling du har. :O Hva er vitsen om man ikke vil legge litt innsats i det?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap