Vurderer kampfisk

jeg vurderer å kjøpe kampfisk, jeg har en bolle. men kan den være sammen med disse fiskene, så kan jeg ha det i mitt akvarium istendefor. jeg har disse fiskene: leoparddanio, gibbiceps, platy, kinesisk algespiser sebrafisk. vær så snill å svar
Fisk i bolle er ikke noe særlig. Kampfisken trenger 50 - 60 liter i forhold til fiskebasen. Om de går med de andre du har er veldig vanskelig å si. Jeg har ingen stor erfaring med de men det er sikkert noen som vet helt sikkert.
Hei, Jeg har hatt kampfisk både i bolle og akvariumet. Det er den fineste fisken synes jeg. Synd man ikke kan ha flere hanner i sammen Har kun en kampfisk nå.... Pleier å ha en i akvariumet og to i hver sin bolle. Siden de er så flotte og helt fantastiske fisker. Men en stund dabbet fiske hobbyen av men nå er den kommet tilbake igjen mye sterkere Den kampfisken jeg har nå hadde jeg i bolle i 2 måneder som vil si siden eg kjøpte hann, på soverommet men i og med at vannet ble så kaldt. Tok jeg den for cirka en uke siden oppi akvariumet og det går helt fint. Så i akvariumet går det nå disse fiskene.

-2 Praktbarbe
-2 Guppy hunn
-1 Guppy hann
-4 Scalar
-3 Sebrafisk
-1 Kampfisk hann
-1 Titteyabarbe

Men hver oppmerksom de første dagene, hvordan hann er med de andre fiskene og hvordan hann er med dem. Men tror det skal gå fint. Hvis ikke tar du hann i en bolle
Glemte og si, at nå kjenner ikke jeg dine fiske sorter så vet ikke hva de passer med men går jo an å prøve så lenge du passer på Hvis ikke spør du på dyrebutikken om de sortene du har går sammen
Håper det går bra er en fantastisk fisk, både i bolle og akvarium men en ser en helt annen fantastisk side når kampfisken er i et akvarium enn en bolle
Så bare hvordan kampfisken min endret "personlighet" når den kom i akvariumet Mye mer plass mye mer å utforske
IngridG
Håper det går bra er en fantastisk fisk, både i bolle og akvarium men en ser en helt annen fantastisk side når kampfisken er i et akvarium enn en bolle;) Så bare hvordan kampfisken min endret "personlighet" når den kom i akvariumet;) Mye mer plass mye mer å utforske;)


Hvilket viser at en fisk ikke har noe i en bolle å gjøre. Kampfisker er smarte, og trenger stimulering; svømmeplass og innrednig å utforske...
Magnus Gagnum
jeg har en bolle. [...] disse fiskene: [...] gibbiceps

Jeg er ikke noen stor fan av trolling, men her håper jeg du troller.
Om du vil ha kampfisk, ville jeg heller solgt/gitt bort fiskene i 27literen din..satt ned noen planter og kanskje røtter og slikt, for kampfisk trenger stimulering...det trenger forsåvidt alle fisk, men om du vil starte med kampfisk kan det være greit å vite at de liker å utforske.

Bolle er lite ideelt på mange måter, blant annet pga lysbryting inn i akvariet som visstnok skal være uheldig for fisken, og for oss på utsiden av glasset er det jo litt klumsete å få se inn i bollen.. I tillegg skal kampfisk helst ha lokk på akvariet ettersom de kan trekke luft fra over vannflaten, og da må temperaturen være ganske lik den i vannet, hvis ikke kan de bli syk.

Om du heller vil ha noe stimfisk eller annen fisk i 27literen din, kan du jo få tak i en type mikrofisk, for eks boraras merah, ildtetra, og andre rasboratyper....det finnes noen fisk der ute som er mindre enn 3 cm (du kan lete opp nano-fisk tråden her, eller søke på basen på fisk under 3 cm), men for at disse skal trives og få finest farge kan det lønne seg å gjenskape litt av miljøet de egentlig kommer fra (vann farget fra røtter, skygge, planter osv), eller du kan jo ha reker og snegler i akvariet, reker er jo gøy å se på, og kirsebærreker er lette å få yngel på.

De fiskene du allerede har er uansett for store fisk til å ha i en 27liter... om det virkelig er en Gibbiceps du har....så blir de vel nærmere 40 cm? En kinesisk algespiser blir også ganske stor, og kan også bli ganske pågående på vanlig fisk og raspe de opp.
Håper det ikke er seriøst at du har alle disse fiskene i en 27 liter?
Grapejuice svarte greit på dette. Personlig mener jeg bolle ikke passer for fisk, til nød kan jeg gå med på leoparddanio og platy. Kampfisk trenger ikke stort kar (60l og oppover går), men de blir fort stresset av andre arter og for mye strøm. Gibbiceps blir 45cm og vokser fort. Helt tullete å ha i bolle eller lite kar.
Om gibbiceps'en
det var den første fisken jeg fikk, jeg visste ikke noe om hva den trengte også videre. jeg har tenkt til å kjøpe større kar etter koinfirmasjonen min, om jeg får lov. jeg har ikke noe stort rom så jeg hadde ikke mye plass til noe stort akvarium.
Skjønner vi er mange her som har gått i den fella.. vil alikevel vurdere å få den solgt eller gitt bort, med mindre du har planer om et akvarium på over 500 liter? Søk på fiskenavn i feltet til venstre her, og se i fiskebasen, så får du se hvor stor de blir, og minimumskrav på hvor mange liter de trenger.
Mine fisker går fint i mindre kar De lager skumrede, å har fått egg, å yngelet er klekt. Ingen tegn til misstrivsel hos mine. Friske , fargene er flotte, aktive og spiser godt. Verken crown tailen eller half moonen gikk godt i 60l da pumpa ble for sterk for de til at de kunne svømme på en ordentlig måte.. hadde en hvit super delta i det som har vært den eneste av mine som har fungert greit i.. Har også hatt mine sammen med guppier i 40 liter som har fungert veldig greit. Det som står i fiskebasen er bare ANBEFALT LITER, det vil nødvendigvis ikke si at DET ER SÅNN DET MÅ VÆRE Jeg ser ann fiskene mine som individer, slår ikke allle under en kam, for det er slik at noen fungerer bedre i mindre, å noen liker masse plass å boltre seg på.. mine lå slapt på bunnen, ble blasse, å spiste dårlig når de gikk i 60 liter.. (utenom super deltaen)
Dette er helt riktig. Det er viktigere for kampfisken å ha ro i vannet (spesielt overflata) enn filtrering og stort kar. Viktig å være nøye med vannbytteneda, selvsagt.
Selv har jeg dårlig erfaring med å ha kampfisk med andre arter. Ingen (eller veldig lite) slossing, men merker at de trives best i artskar der de kan sysle med redet(og evt egg og yngel) i fred.
Mine trives og yngler i selskapskar opp til 200-liter. Det er mye som spiller inn her; innredning, strømninger, hvilke andre arter osv.

For kraftig strøm i 60-liter? Da justerer man retning eller styrke. Dette er ingen grunn til å ikke ha kampfisker i større kar. Og det finnes mange, gode filtere som ikke gir for mye strøm. Luftdrevne f.eks.

Nå har jeg fått meg en kampfisk
nå her jeg fått meg en kampfisk, har han i akvariet siden han er liten og på en måte venner med platyene. hen svømmer i ''stim'' med dem og ser ut til å kose seg takk for svarene.
disse har utrolig fine slør, å er det noe pumpe i akvariene des har de store problemer med å komme seg frem og bort fra strømningene. Super delta har mer normale slør, å derfor mye bedre svømmeegenskaper enn crown og halfmoon..de har ikke pumpe i akvariene sine hos meg.. er bare nøye med vannbytter
Pumper er ikke noe problem Mia, om du har riktige pumper. Luftpumper, og pumper der du kan regulere utblåset funker fint. Jeg har 5 hanner, og ingen av dem har problemer pga pumpene, men leker seg ofte i strømmen...
Det gikk ikke på min pumpe, men kunne selfølgelig koblet på en som kun gir bobler. Trives godt i de mindre.. 2 av hannene går i 10 liter
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap