Tanganyika heaven

Endelig! Etter 5 år uten akvarie, fikk jeg i dag en Juwel Rio 180L i hus.
Ergelig nok må jeg vente helt til neste fredag før bakgrunnen er på plass, en Back to Nature Rocky Juwel.
Sverger fortsatt til Korallsand i Tanganyika-kar, så det blir det denne gangen og.

Er ikke sikker på fisk enda, men Neolamprologus Brevis skal jeg iallefall ha.
En utrolig kul, tøff og rar fisk. Skal ha en type sneglehusleker til, usikker på hvilken.
De skal bo i hver sin ende i tanken, i midten tenker jeg å bygge opp med steiner og huler.

Tar veldig gjerne imot forslag på hulelekere!

Tar også imot forslag på arter til toppsjiktet.

Det kribler i fingrene etter å komme i gang!!

(bildet er av en Leleupi fra sist jeg hadde Tanganyika i hus)



Yes!!!! Noen fler som liker denne sjøen. Det er jo så mange flotte fisker i denne sjøen. Er jo mange arter du kan velge mellom. Er vel smak og behag. Begrenser seg jo litt med størrelsen på karret men dog! Har du tenkt å ha planter? Og hva slags filtrering skal du kjøre?
Tenkte kun ha noen få Vallisneria, en tust er og en tust her, mest for å lage gjemmesteder, f.eks plassere de forann store huleåpninger.

Jeg kjører filterløsninga som følger med, det er innvendig, men bakgrunnen jeg har bestilt vil uansett skjule det. + jeg vil ikke da trenge ekstra sirkulasjonspumpe.
Det er en Juwel Bioflow 3.0. Har ingen erfaring med dette systemet.
Det blir eventuelt å utvide med et Eheim utvendig filter etterhvert.

Har veldig lyst til å ha et par telmatochromis temporalis i tanken! Har noen erfaring med disse?
Jeg er ganske ny i tanganyika verden så jeg har ikke mest erfaring. selv holder jeg frontosa. Men du har jo en del forskjellige å velge mellom. Feks Lamprologus similis? Fredelig og kan holdes i en liten gruppe. Lamprologus ocellatus er en snøen søt liten en. De jeg synes er finest er Lamprologus multifasciatus. En meget fredelig art somteives
Best i grupper på 8-12.
MarteS
Har veldig lyst til å ha et par telmatochromis temporalis i tanken! Har noen erfaring med disse?

Telmatochromis Temporalis er en flott liten hissig propp av en fisk, som vil passe bra med sneglehus lekere, da disse vil stille noenlunde likt i en fight så ingen vil dominere hele karet.
Kjøp en liten gruppe(5-6stk) og la de pare seg ut, hannen jeg hadde for noen år siden, filleristet og drepte 2 av 3 hunner jeg satte sammen med han før han ble fornøyd.

Ellers vil jeg anbefale de andre Telmatochromis artene også, jeg har hatt flere forskjellige og alle går bra med andre tanganyika ciklider, har selv T.Vittatus "Shell" nå.

Når du innfører sneglehus lekerene så ville jeg ha innført begge artene samtidig, eventuelt så ville jeg ha delt karet i 2, så den nye gruppen med sneglehus lekere vil ha mulighet til å sette seg til rette og etablere ett territorie uten jaging og masing fra den andre gruppen med sneglehus lekere.
Takk for svar.
Får se om jeg får tak i begge sneglehusleker-gruppene samtidig, skal uansett bygge opp en "vegg" av steiner i midten av karet og plassere sneglehusene på hver side av denne veggen, så de ikke trenger se hverandre. Sålenge de slipper å se hverandre pleier det gå mye bedre

Takk for tips om Telmatochromisene!

6 dager igjen før bakgrunnen kommer....
Back to nature bakgrunnen passer ikke!
Fikk Back to Nature bakgrunnen nå, det er en rocky juwel, som skal være spesiallagd til juwel 180 L, men den passer jo ikke!!! Den er høyere enn avstiveren i midten!
Kjøpte akkurat den så jeg skulle slippe å sage... men det ser det ut til at jeg må? Noen med liknende erfaringer som kan gi meg noen tips?
Det er kun ved avstiveren den ikke passer? Er den firkantet i formen eller passer den bedre om du snur den kanskje? Hvis ikke så må du nok justere litt ja.
Den passer ingen veier, for lang er den og, så det må sages og tilpasses både her og der, takk og lov for samboer...
Da er bakgrunnen endelig på plass....
Har funnet steiner i akerselva, og kokt dem for å være på den sikre siden, akerselva er ikke akkurat ren..

Nå er det bare å vente på at silikonen tørker, så skal sand og steiner på plass og ikke minst vann! Skal bli spennende å se hvor mye korallsanda øker hardheten i vannet, springvannet her har en hardhet på 3, og jeg skal ha Tanganyika....
Der var vannet på plass. Beklager boblene, orka ikke gjøre noe med de nå..
Skal ha mer steiner ser jeg. Det ble stusselig lite..
Du bør kanskje velge stein som er litt mere kantete, og ikke runde stein. Da står de litt mer i stil med bakgrunnen. Ellers ser det jo bra ut.
Brunt metallisk belegg på steiner funnet ute.
Takker for tipset, men jeg syntes det ser best ut med runde stener. Gir en fin subtil kontrast. MEN hva er det brune belegget som finnes på endel stein? Det ser litt metallisk ut, som rust.. men etter jeg kokte steinene så går det ikke ann å gni det av. Hva er dette? Er det noe jeg bør unngå i akvariet?
Alle stein som inneholder metaller bør man unngå, siden de kan være giftige for fiskene. Er man i tvil, bør man kanskje la være og bruke dem.
Roy Fredrik Pedersen
Alle stein som inneholder metaller bør man unngå, siden de kan være giftige for fiskene. Er man i tvil, bør man kanskje la være og bruke dem.


Takk for svar, jeg tok ut de steinene det gjaldt med en gang jeg så de.

i går kom 2 stk Neolamprologus Brevis i hus! En mann og ei lita dame.
De fant seg godt til rette med en gang, dog hun imellom steinene og han som "eier" av alle sneglehusene selvom han ikke kommer inn i halvparten av de engang..
Han er fryktelig territoriell, og jager hun om hun kommer i nærheten av sneglehusene, derfor mistenker jeg at det kanskje er ei lita mann og ikke ei lita dame, men hun/han har ingen farger og avrundet ryggfinne... :/ ?
Da har alt dura og gått i vel fire uker, hadde en nitritt-topp for en snau uke siden, men tok knekken på den med 10% vannbytter to ganger i døgnet og ungikk fiskedød.

Midt oppi det hele begynte A. Burtoni-paret mitt tilogmed å leke, faktisk på 17. mai, men eggene forsvant desverre sporløst etter ca et døgn. Kanskje det bare var 17. mai feiring i karet

Herr. A. Burtoni plager mrs. A. Burtoni veldig, og halefinnen hennes ser ikke ut, så vurderer å selge de eller få tak i noen flere hunner. Men vet ikke hvor gira jeg er for denne arten egentlig..

Telmatochromis Temporalis derimot! har en liten hissigpropp, han/hun er minst av alle i karet, ca 3 cm, men setter selv Burtoni-hannen på plass. haha! Skal definitvt ha flere av disse, så rop ut dersom du har yngel/ungfisk eller voksen fisk å selge meg!

4 Stk N. Brevis har jeg også, de dominerer karet ved mating, ellers er alt i sin skjønneste harmoni i 180 - literen.
Her er karet
A. Burtoni hannen har dratt opp og revet i stykker alle vallisneriaene jeg planta så.. veldig grått inni karet akkurat nå :p Han syntes tydeligvis ikke grønt var noe fint. Det er tross alt han som skal bo der, ikke jeg så jeg får respektere det.
Tropheus
Et par nye tilskudd i tanken.
Et rart antall Tropheus Moorii Mbuna VF (7..)
og et par N. Leleupi.
Burtonimannen er blitt tygd på av Troffene stakkars.
400L er på vei, den kan ikke komme fort nok!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap