Gh vannbytte?

Hællæ!
Er det noen andre måter å senke GH på enn vannbytte?
Inaktiv bruker
Du kan bruke snø og regn vann.
Rotenon
Hællæ! Er det noen andre måter å senke GH på enn vannbytte?

Reduserer ikke GH med vannbytter, men derimot senker du nitrat.
For å redusere GH må du gjøre som Spock sier eller bruke vann blandet med omvendt osmose vann.
Hvor høy er din GH!

Mvh. Kai
Unnskyld at jeg blander meg inn i tråden Men hva er omvendt osmose, og hva gjør man evt for å få det til, og hva er det godt for ?

Beklager igjen for min uvitenhet, og hunger på kunnskap
Kai Hansen
[QUOTE=Rotenon]Hællæ! Er det noen andre måter å senke GH på enn vannbytte?

Reduserer ikke GH med vannbytter, men derimot senker du nitrat.
For å redusere GH må du gjøre som Spock sier eller bruke vann blandet med omvendt osmose vann.
Hvor høy er din GH!

Mvh. Kai

Jeg har kjørt inn noen pumper med salmiakk, de er nå utplassert i hvert sitt kar
i ett av disse karene har jeg følgende vannverdier,
NH4 0,0
no2 0,0
KH 4
PH 7,3
GH 13
jeg tilsetter salmi fortsatt for å holde prosessen i gang,
i dette karet er det innredning, det er det ikke i de andre det er bb kar!
Jeg lurer bare på hva det kommer av. Jeg får vel ned GH ved vannbytte
da springvannet har GH6.
Det er enten innredningen som avgir stoffer som øker GH, eller grus/sanden i karet som gjør det vil jeg tro, siden det er det eneste karet som har det.

Hva har du opp i karet?
Jeg har engelsk grus husker ikke hva den heter,
mangroverøtter sten og en hjemmelaget bakgrunn
den er malt med giftfri epoxy, mistenker det kan være den som er litt ny, den vil vel gi ifra seg noe til å begynne med, ingen planter, det skal gå Discus i dette karet!
Inaktiv bruker
Engelsk elvegrus øker Gh.
Jørg1 AKA Spock
Engelsk elvegrus øker Gh.

Da fikk jeg svar på den, men hvordan få den ned?
En Gh på 13 er ganske høyt. De fleste i Norge har kranvann som ligger på rundt null, og må bruke GH+ eller kalk for å øke hardheten i vannet.

Min erfaring er at Engelsk elvegrus øker PH, ikke GH. En relevant tråd om Engelsk elvegrus her.
Janne
En Gh på 13 er ganske høyt. De fleste i Norge har kranvann som ligger på rundt null, og må bruke GH+ eller kalk for å øke hardheten i vannet. Min erfaring er at Engelsk elvegrus øker PH, ikke GH. En relevant tråd om Engelsk elvegrus [URLBLOCK1]

Ja...den har jeg lest, jeg vet jeg får GH ned med å bytte vann da springvannet er GH6
men lurte på om det går å senke den på andre måter?
Jeg svingte bare innom for å si at elvegrus ikke øker Gh...
Skal du få ned Gh må du nok gjøre som Spock og Kai sier;bruke vann blandet med omvendt osmose vann
Takk for svar og råd jeg fikk!
Hvis du er i tvil om det er noe som øker GH i karet ditt så sjekker du dette ganske enkelt ved å ta det opp av karet og ha på noen dråper med saltsyre, koker det så er det kalkholdig. Dette kan du gjøre med engelsk elvegrus også, men dette kan jeg spare deg da jeg har gjort dette for lenge siden og ja, engelsk elvegrus øker GH.

Mvh Kai
Eg har flere kar med engelsk elvegrus, men ingen målbar GH. De to sist oppsatte karene som nå har vært i drift i 2 måneder har ny Flisby elvegrus som substrat. Ingen målbar GH i dem heller.
Det var jo bra å høre, skal sette inn Discus til søndag så jeg skal ta ett stort vannbytte
i morgen, så får jeg bare følge med, har en liten mistanke til den bakgrunden min, den er litt fersk ennå.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap