Spiser dvergbotia andre fisk og yngel?

Hei,
Har fàtt mange pestsnegler i et 125 liters kar, sà jeg tenkte à skaffe meg dvergbotia. Men har hòrt rykter om at botia setter yngel hòyere pà menyen enn pestsnegler. Er dette sant? Har noen opplevd dette selv? Og spiser de ogsà andre fisk i akvariet (voksne)?

(Sitter pà italiensk PC uten de tre siste bokstavene i det norske alfabetet)
Hvis jeg kan komme med ett tips? I stedet for å bekymre seg for alt dette; Kjøp en Jegersnegle. De spiser andre snegler, formerer seg saaaaakte (hvis de i det hele tatt gjør det, må være hu og han for å legge egg), er pene og se på og gjemmer seg ofte ned i sanda så du ikke ser dem i det hele tatt. Og er det tomt for andre snegler spiser de gjerne flakfor rester fra fiskene.
Pest snegler er jo egentlig en nyttig liten sak i karet, men er ikke pent å se på hvis det blir for mange. Med Jegersneglen holder du bestanden i sjakk, hvis du da ikke har mange nok jegersnegler da.
Jeg puttet 4 Jegersnegler i ett 120L kar. På en mnd var det tomt for alt av snegler.
Så 2 stk jegersnegler vil nok holde hos deg.
Hei

Når jeg selv hadde dvergbotia rørte dem verken egg, yngel eller andre fisker.

Mulig jeg var uheldig med gruppen av dverbotia.

Men,
Faktisk så rørte dem ikke pestsnegler heller, pestsneglene som dukket opp måtte di andre botia typene jeg hadde ta seg av.
Jegersnegler
Takk for svar!
Jeg hadde tenkt til à skaffe meg jegersnegler, men i butikken sa de at den bare spiste stòrre snegler.
Og uansett, sà syntes jeg dvergbotia er kjempefine og til forskjell fra de andre botiaene blir de ikke store, derav dverg i navnet Men jeg hadde en mistanke om at den nesten er for liten til à spise andre fisk, det er nok bare andre botiaer, som blir stòrre, som spiser de andre beboerne.
Fàr jo se om de spiser sneglene eller ikke, men de sa det i butikken (vet at man ikke alltid skal stole pà det de sier, men, men...
Uansett takk for kjappe svar
Jegersnegler spiser alle typer snegler. Også de små pest-sneglene. Gjør de i alle fall her, med mindre jeg har fått tak i noen helt super-spesielle ;D
Litt inspirert av programmet "Mythbusters" så kan det jo være greit å sprenge noen akvaristiske myter i denne tråden også Dvergbotia spiser (som all annen fisk) det som er smått nok til å få plass i munnen. Dette inbefatter både yngel, egg, snegler og snegleegg. I og med at de ikke klarer og gape over for mye sier det seg selv at føden må være relativt liten. Men er det smått nok, så blir det spist dersom de er sultne! At enkelte ikke har sett, opplevd, eller registrert dette er igrunnen uvesentlig. Det samme med jegersneglene. Det finnes ingen definert størrelse fra naturens side på hva de vil fortære. Får det plass i munnen, vil det med stor sannsynlighet bli spist på et eller annet tidspunkt. Forøvrig passer ikke botia inn i et 125l kar, med mindre det har sterk strøm og er mere langt enn høyt. (Mange varianter av akvarium). Dessuten er begrepet "Dverg" misvisende. Disse fiskene kan bli ganske så store dersom levevilkårene legges til rette for det.
Jeg tror de ville stortrives i mitt kar! Har det lengre enn det er høyt, vannverdiene er riktige og vet ikke helt hva du mener med sterk strøm, men har ihvertfall god gjennomstrømming av vann overalt!
Takk for linken, den var til god hjelp
Jeg prøver dvergbotia og hvis de ikke funker, investerer jeg i et par jegersnegler i tillegg
Og med noen coryer blir vel ikke karet for fullt?
Ærlig talt. Du virker som en oppegående person Matte. Å kombinere Botia med jegersnegler er det rene idioti. Linken er god. Men det har desverre særdeles lite med Botias behov å gjøre i en akvaristisk sammenheng.
Bare hyggelig og kunne hjelpe deg.

Men som Jovial sier. Det og kombinere botia og jegersnegler går ikke ann. Det vil ble rene festmåltidet for botiane dersom du har dem samme med jegersnegler.

Botia er en sneglespisende fisk så dem tar alt av snegler.

PS! Det er mulig som jeg sa tidligere at jeg rett og slett var uheldig med min gruppe dvergbotia siden dem ikke rørte pestsnegler.
For har hørt det både før og etterpå av andre at disse er like gode som andre typer botia til og ta seg av sneger.



Ops...
Oisann!
Dere har jo helt rett! Lurer virkelig på hvordan jeg kunne glemme det :O
Men jeg kjøper dvergbotia, ser om de spiser snegler og handler videre ut i fra om de spiser dem eller ikke...
Nå har jeg fått ancistrus og jeg lurer på om det er normalt at en fisk kan bæsje såå mye? Og spiser pestsneglene avføringen til fisken?
Zinz
Hvis jeg kan komme med ett tips? I stedet for å bekymre seg for alt dette; Kjøp en Jegersnegle. De spiser andre snegler, formerer seg saaaaakte (hvis de i det hele tatt gjør det, må være hu og han for å legge egg), er pene og se på og gjemmer seg ofte ned i sanda så du ikke ser dem i det hele tatt. Og er det tomt for andre snegler spiser de gjerne flakfor rester fra fiskene. Pest snegler er jo egentlig en nyttig liten sak i karet, men er ikke pent å se på hvis det blir for mange. Med Jegersneglen holder du bestanden i sjakk, hvis du da ikke har mange nok jegersnegler da. Jeg puttet 4 Jegersnegler i ett 120L kar. På en mnd var det tomt for alt av snegler. Så 2 stk jegersnegler vil nok holde hos deg.


Men nå som jeg tenker over det, kan jegersnegler være løsningen! Noen som vet hvor mye de evt. koster og hvor jeg får tak i dem? Og siden jeg har en ancistrus som avgir så mye avføring, er det dumt av meg å minimere antallet av pestsnegler?
Hvis du bare har 1 jegersnegle vil denne bare ta unna noen. Har du 2 vil de nok minske antallet, kanskje over laaang tid klare å utrydde pestsneglene.
Jeg ville nok uansett hatt en. Det holder i hvert fall pestsneglene litt i sjakk, hvis ikke blir det fort mange.

Jegersnegler får du kjøpt her inne på anonnser vil jeg tippe.
akvariereker.no har også jegersnegler. Rundt 50 lappen pr stk er det på der tror jeg.

Jegersnegler spiser vel nesten bare 1 snegle, kanskje 2 om dagen. (kommer an på størrelsen på sneglen) Så de tar ikke så fort unna.
Kjøpte akkurat to stk.
Men den ene var død da vi kjøpte den (fikk ikke sjekke om det var noe inni skallet)... så jeg må tilbake og bytte den i butikken
Sånn, da har jeg to jegersnegler i akvariet mitt
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap