Fisk som ikke vil legge seg for å sove!

Hei.

Nokså ny med fisk, men er det vanlig at de blir helt ville når lyset skrus av?
Jeg har 12 neon tetra i et akvarium som er relativt nytt, det er et jewel akvarium med "alt inkludert" så det har to lysrør på 18 watt (ikke sikker på om det er 9 watt eller 18 watt per lys) Et med gulaktig farge bak, og et med blå-hvit i front.
Jeg pleide å skru av lys selv når jeg gikk å la meg, men nå har jeg skaffet en timer som jeg har satt på kl 8 og kl 20, 12 timer med lys.
Når lyset går av, og jeg er i nærheten for å se, så kan jeg se hver eneste neon tetra svømme i full fart til en av sidene av akvariet, hvor den ene siden er mot vinduet i stuen som er ca 4 meter ifra, og den andre siden er mot lyset på kjøkkenet som er ca 1.5 meter ifra og ikke lyser direkte mot akvariet.

Er dette noe de kan ta skade av? Burde jeg gjøre noe, eller er dette helt normalt og ufarligt?
Hei Chris-A,

hvis du plutselig skrur av lyset i akvariumet, blir det jo plutselig mørkt for fisken, den ser ingenting og får panikk, det samme skjer om morgenen, plutselig er det flombelysning i karet og fisken blir blendet. Jeg vet noen bruker blå lyslister for å mykne overgangen fra mørkt til lyst og motsatt, søk på nattlys i søkebasen så finner du masse tips om dette.

Grethe

Takk, skal se hva jeg finner av nattlys.
Det ser ikke ut som de har problemer om morningen da, jeg antar at det allerede er nok lys fra stuevinduet til at de ikke blendes av akvarie lyset når det går på.
Jeg har mange kar og alle lysene slår seg "plutselig" av og på. Det vil jeg si er ganske normalt Fiskene blir vant til dette, og det skal ikke være nødvendig med en myk overgang. Det er de færreste av oss som monterer på dimmere. Blålys er gjerne for de mer interesserte, og det blir som oftes brukt i mallekar hvor det er nattaktive fisker.
Hvor lang tid kan det ta før fiskene blir vandt med det?
Jeg vet at de bruker samme type lysbryter i butikken, men jeg tror at selve butikken har nok lys til at overgangen ikke er så brå. Jeg var der en gang da de skulle stenge, og så ikke noe spesiell reaksjon i fiskene, bare i han som jobbet der.. "Oi, er klokken så mye allerede?"
Tilfeldig bekjentskap
© weflen
Reklame for plussmedlemskap