Hvordan unngå "pels" på plantene?

Sliter med dette i det ene karet mitt.
Til og med en stein har fått pels.
Har reker og ansistrus og corydoras i karet...

Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette?
Hvor lenge har du lyset på? Står karet slik at sollyset slipper inn?
ingen sollys på karet.

Lys fra 0700-2300
Begrens lyset til 10-12 timer pr dag.
Ser at du har lyset på i lengste laget (16 timar). Sjølv har eg kun 8 timar lys (og minimalt med alger) mens anbefalt makstid er ca 10 timar. Det er klart at det er fleire forhold som påverker algevekst (næringsstoff i vatnet, etc) men det enklaste tiltaket for å redusere algeveksten er i allefall å korte ned på lys-tida.
Kort ned på lystiden. 10 - 12 timer holder i massevis.

Hvis det er lenge siden du har byttet lysrør, så kan hende de bør byttes.
ok, det ene bildet ser ut som BGA - blue green algee, denne er litt stress å bli kvitt. Den trenger masse lys, men den går ikke bort med det første. Beste måte å bli kvitt den på er og overdose med vannbasert karbon (det vil gå sakte, men fungerer). Fordelen med å bruke det i stede for å skru av lyset helt er at det er bedre for plantene.
Overdose vil si ca dobbel av henvisningen på flaska "easy life carbo" feks.

På det andre bildet dog så ser det ut som tråalger ? tilsetter du noe plantejødning, eller FE - Jern tilskudd? Har du i for mye Jern kommer det en oppblomstning med trådalger. Beste du kan gjøre for å bekjempe det er et stort vannbytte for så og fjerne infeksjonen fra plantene. Den er ganske lett å fjerne, bare å dra forsiktig av plantene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap