Problemer med scalarer

Hei

Jeg har et lekspar (Scalarer), men jeg sliter litt. Sist de fikk unger tok vi disse til side mens det var egg og de har nå blitt en måned stor. Problemet der er at jeg har fått en del dødsfall den siste dagen etter at jeg byttet vann og fikk bort alger oppi der. Noen som vet hva dette kan skyldes? Vannet som ble tilsatt ble først plassert i boller (iskaldt vann) dagen i forveien og temperert etter et døgn, brukte også lang tid på å ta fiskeungene tilbake. Om noen har svar så hjelper dette masse. De blir tunge i bakdelen og blir liggende loddrette istedet for vannrette.

Paret mitt er heller ikke helt enige, for hunnen har nå gjort hannen blind på det ene øyet og nappet bort de lange trådene under han. Han ser ikke ut. Noen som har erfaring med dette?

De har også fått ett nytt kull nå (egg enda) som sitter på pumpa, bør jeg prøve å la dem vokse opp sammen med foreldrene (de har aldri klart å ta seg av tidligere kull) eller bør jeg etter hvert prøve å flytte dem til det andre karet?

Har ikke anledning til å skaffe artemia til babyene, men ble anbefalt fryse tørket artemia på dyrebutikken for å kunne gi så nærme det fôret som de skal ha. Er dette godt nok?

Hvordan bør et babyakvarium være innredet? Det jeg har nå er helt uten sand eller grus (men det har vært det i det tidligere) har også latt være å bruke pumpen som er litt for stor og fort suger til seg ungene.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap