Akvarium for dummies?

Jeg har aldri hatt akvarium før og har ingen erfaring eller kunskap om dette. Jeg har veldig lyst til å anskaffe meg et akvarium, men vil gjerne få litt tips ang hva jeg bør skaffe som helt nybegynner. Hvilken størrelse bør jeg velge, hva trenger jeg for å starte opp, hvor ofte og hvor mye vann bør jeg bytte, hva bør jeg tilsette, hvor ofte bør jeg ta tester av vannet osv. Og hva slags fisk og planter egner seg for en nybegynner å starte med? Det hører med til historien at jeg er student, så kan ikke være av den dyreste sorten.

På forhånd, takk!
Skaff deg ett akvarie på minst 200 liter, det vil spare deg for mye problemer. Det mye lettere og holde vannverdiene ok i ett større akvarie enn ett lite. Kjøp brukt det er mye billigere. Akvarier kan du finne her på Akvaforum og på finn.no, man kan og få tak i akvarier på lokale akvarie auksjoner.

Den første måneden kan du bytte halvparen av vannet en gang i uka. Deretter kan du bytte en tredjedel til halvparten av vannet annen hver uke.

Generelt behøver du ikke og tilsette noe i vannet.

Valg av fisk er opp til deg, men du bør velge fisk som ikke er så vanskelige og dyre i begynnelsen. Ikke spør i dyrebutikken om hvilke fisk som er bra og trives med bra. For i mange tilfelle for du helt gale svar. Det beste er og finne fisk du liker i butikken, skriv ned navnet på dem og les og spør om dem her på Akvaforum, før du kjøper dem. Du får mye bedre svar her. Fisk kan og kjøpes privat eller på auksjoner. Mye billigere enn i butikken.

I tillegg til akvarie trenger du en filterpumpe, som har den funksjonen og rense vannet. Det kan og kjøpes brukt. Det er alltid greit og overdimensjonere litt her.

Varmekolbe trenger du og. Kan kjøpes brukt, men her ville jeg heller ha kjøpt en ny. Det fordi gamle varmekolber kan være ustabile. Varmekolbens oppgave er og holde en jevn temperatur i akvariet.

En lampe til akvariet trenger du og. Kan og kjøpes brukt.

Planter kan du og kjøpe privat eller på auksjoner. Ha mye hurtigvoksene planter i begynnelsen.

Ønsker deg lykke til med hobbyen. Den er utrolig fasinerende.

Størrelsen på karret begrenser seg av pengesekken og plassen du har til rådighet. Jo større det er, jo enklere blir det med vannverdier og vannskifte.
Når det gjelder fisk, kan det være greit å ta med en vannprøve fra kranvannet ditt til zoobutikken og la de teste det. Så burde du kjøpe fisk som klarer seg fint i det vannet med mindre du er/ vil være kjemiker helt i starten.

Når du har fått svar på vannet, kan du jo poste resultatene dine her, så kan vi tipse deg om forskjellige nybegynnerfisk. Som oftest begynner mange med levendefødere, som ikke er så kresne på vannet, og ganske lette å få i lek. Det gir ofte mersmak, og så finner man seg en vei å gå derfra samtidig som erfaringen kommer.

Glenn
Det er flott med en til som får denne interessen.
Det beste du kan gjøre, er antagelig det du har som hovedbeskjeftigelse akkurat nå, studere Det vil si studere artiklene her på AF. Der finner du mye bra når det gjelder oppstart og hold av akvarier og et godt grunnlag for egne avgørelser.

Noen få tips til å begynne med:

Kjøp størst mulig innefor dine økonomiske rammer. Selve karet vil være en begrensning på dine muligheter til valg av fiskearter og samtidig er et lite kar vanskeligere å holde gode vannkvaliteter i. En lite tragedie i et lite kar kan være skjebnesvanger, mens en liten tragedie i et stort kar er vesentlig mindre skummel.

Se gjerne på rubrikkannonsene her på AF. Du kan gjøre kupp på brukte kar. Bruk da heller mer penger på filter, som er selve hovedkomponenten ved siden av selve karet.

Vær tålmodig, renter er prisen på penger når man er for utålmodig til å spare, fiskedød er prisen på utålmodighet for nye akvarister. Det siste er nok lettere å unngå.

Les gjerne også artikkelen om Innkjøring. Selv om du ikke velger å bruke Salmi (Lilleborgs husholdningssalmiakk) til innkjøring av filter, inneholder den en del nyttig info om hva innkjøring er og hvorfor den er viktig. Her som så ofte ellers, er det flere veier til mål.

Velkommen til hobbyen.

PS Meld deg gjerne inn i den nærmeste akvarieklubben. Der finner du mange med mye kunnskap som de elsker å dele, dessuten får du normalt rabatter i de nærliggende dyrebutikkene hvis du er medlem i en akvarieklubb som de sponser.

ikke glem vanntilsetninger heller for å få riktige verdier i vannet i folhold til ph,gh og kh etc.
huler, stein, røtter og grus, og kanskje en beskyttelses matte i bunnen av karet burde gjøre susen. jeg har en oksygen pumpe karet også, just in case.

første fisken jeg ville kjøpt ville vært en algespisende malle som tåler litt.

husk, det er "mye" jobb (vannrensing) etc. men jaggu er det verdt det, tv'en blir oppskrytt
Plussmedlem
Jeg skal ikke ramse opp en hel masse mer eller mindre nyttige råd her, det har du alt fått av Roy og 530. Når disse svarer i en tråd er det verdt å lese.

Du har allerede lært deg noe av det viktigste en akvarist kan gjøre, nemlig å innse/innrømme "manglende kunnskap" og be om råd... Der har faktisk mange noe å lære av deg.

Jeg ser fram til å følge prosjektet ditt og håper en ny akvarist er født... ))
Nå har det seg slik at jeg har gått litt i mot første råd her, altså størrelse, (pga plass og økonomi), så jeg henter trolig et 54 liters akvarium i helgen.

Nå som jeg først har valgt meg et litt mindre, hva er det første jeg må gjøre når jeg får det i hus. Det er i drift, og det følger med pumpe, varmekolbe, armatur, grus, noe planter, sandsnegler og guppy eller platy (etter hva jeg vil ha med).

Hvor ofte bør jeg sjekke vannet og bør jeg passe på temperatur før jeg fyller i nytt? eller tar varmekolben seg av den jobben?

Gleder meg som et barn på nyttårsaften!
Hvis det er mulig, ikke la pumpa med filter stå uten strøm i mer enn en time. Da har du god sjanse for at bakteriene i filteret overlever og fortsetter å rense vannet etter flyttingen.

Når du skal hente karet, så la pumpa gå i en bøtte e.l. mens karet tømmes for vann, fisk, planter og dekor. La pumpa gå i bøtta mens dere rigger ned resten. Ta gjerne med hele bøtta med vann og pumpe i bilen ( regner med at du henter med bil). Sett igang pumpa med det samme du kommer hjem, slik at stopptiden blir minst mulig.

Fiskene klarer seg fint noen timer i poser om de pakkes godt og ikke blir utsatt for store temperaturendringer, så du kan fint bruke litt tid på å vaske akvariet, skylle bunnlaget, fylle vann og dekorere. Du kan temperere vann med å bruke kaldt vann fra springen, koke opp vann i vannkokeren, og blande i ei bøtte, før du forsiktig tømmer vannet oppi karet. Noen bruker lunkent vann fra springen, men vann fra varmtvannsberederen kan inneholde metaller som kan skade fiskene, så jeg syns det er best å unngå å bruke varmtvann fra krana.

Flytt pumpa over i akvariet, og bruk gjerne det "gamle" vannet også. Det er bare fint om det følger med litt grums. La posen(e) med fisk ligge i akvariet slik av temperaturen blir lik, og tillsett deretter med jevne mellomrom vann i posen fra akvariet, slik av fiskene får venne seg til sitt nye vann.

Ang. et lite kar, så er det viktig å bytte vann med jevne mellomrom. Ca en tredel vannbytte 1-2 ganger i uka er passe for de fleste.

Både platy og guppy er levendefødere som vil ha pH over 7 og ikke for bløtt vann. Mål pH, KH og GH, og tilsett evt pH+ / GH + hvis vannet er for surt eller bløtt.

Det viktigste i et nyoppsatt kar er likevel å måle NO2 - nitritt. Dette er avfallstoffer fra fiskene, og hvis pumpa ikke fungerer som den skal, så kan nitritt drepe fiskene ganske så effektivt.

Du trenger ikke kjøpe alle vanntestene selv, men ta med en vannprøve til nærmeste dyrebutikk og la de teste vannet for deg. Men du bør ha test for NO2 og gjerne for pH selv. Ikke bruks såkalte papirstrimmeltester, men ordentlige dråpetester.

Dette ble mye og litt forskjellig, håper du skjønner det meste, og at jeg ikke bare har forvirret deg :o)
Vis bilturen er lengre enn 1 time å det er 2 stk som henter akvariet kan du ta ut filtermatrialet å putte det i en bøtte med Akvarie vann og bruke en Hov eller lignende å dra opp og bed i vannet så du tilsetter luft samt får laget litt sirkulasjon. Da holder de seg i live. Lykke til
Mange vellmenene tips og råd her, men jeg må bare spørre dere. Hvor i all verden har dere det fra att filterbakterier dør så fort? Med mindre du putter det i veldig surt vann eller lar det tørke ut, er det ingen grunn for bekymring. Det dere sannsyneligvis tenker på, er utvendige filter som er tette, dvs det kommer ingen oksygen til, da sliter de etter noen timer, litt avhengig av temp og pH.

Det er ingen problem å ha filteret enten i en bøtte eller i en pose som du har oksygen i akuratt som til fisken i ett døgn. Jeg har latt blåsvamp kun være fuktig i over en uke, og det ble aldrig målbar nitritt når jeg startet det opp igjen i ett helt nytt kar.

Det er ikke sirkulasjon som holder bakteriene i live, den bare "mater" dem. Man kan fakisk klare seg uten pumpe om man bare har rett bunnsubstrat i karret, da vil bakteriene heller gro der og ernære seg på avfallet fra fisken som faller ned.

Dette er ikke ment som kritikk på noen som helst måte, bare til opplysning


Glenn

Filterbakerier er vel mer hardføre enn man tror, men som nybegynner er det jo litt vanskelig å vurdere hvor lenge de tåler å være uten mating dvs sirkulasjon, og deretter måle ammoniakk, nitritt og følge med på fiskens adferd for å se at alt er greit.

Det enkleste er da å anbefale å stoppe filteret i kortest mulig tid, syns jeg.

Å la filtermediet ligge i ei bøtte akvarievann fungerer kanskje vel så greit?
Nna
Jeg bor 10 minutter unna deg ! Ring/sms meg om du er interessert, og jeg er mer enn villig til å hjelpe deg med ditt nyoppsett av akvarie uten at du blir flådd/lurt av de lokale butikkene her omkring.
Filtermateriale, filtertyper, filtergugge, bunnlag, planter, etc kan jeg hjelpe deg med uten at dette koster deg det hvite ut av øya . Dvs jeg skal ikke ha en eneste krone
Jeg kan vise/forklare deg hvilke tester du trenger (ammoniakk,nitritt,nitrat,Ph,Gh,Kh), og hvordan du utfører disse.
Jeg har flere som kommer til meg på lørdag for å hente fisk, så denne dagen er satt av til det Du er velkommen til å komme å se hvordan et akvarie bør/kan fungere, og jeg kan gi deg en innføring i hvilke prosesser/ mekanismer som skal til for å få til et velfungerende akvarie, om du som tidligere nevnt er interessert i det
Malawifan
Jeg bor 10 minutter unna deg ! Ring/sms meg om du er interessert, og jeg er mer enn villig til å hjelpe deg med ditt nyoppsett av akvarie uten at du blir flådd/lurt av de lokale butikkene her omkring. Filtermateriale, filtertyper, filtergugge, bunnlag, planter, etc kan jeg hjelpe deg med uten at dette koster deg det hvite ut av øya :). Dvs jeg skal ikke ha en eneste krone :) Jeg kan vise/forklare deg hvilke tester du trenger (ammoniakk,nitritt,nitrat,Ph,Gh,Kh), og hvordan du utfører disse. Jeg har flere som kommer til meg på lørdag for å hente fisk, så denne dagen er satt av til det :) Du er velkommen til å komme å se hvordan et akvarie bør/kan fungere, og jeg kan gi deg en innføring i hvilke prosesser/ mekanismer som skal til for å få til et velfungerende akvarie, om du som tidligere nevnt er interessert i det :)


Hei. Det hadde vært supert. Har ikke bil, så er litt avhengig av at samboer er hjemme. Når på lørdag kunne det evt passet? Samboer drar på jobb klokken 11 og blir borte til klokken 20.
Planter, grus og dekorasjoner
Siden akvariet ikke er kommet i hus enda, har jeg ikke noe å sette ting i, men jeg er nok blitt litt revet med her.

Jeg vil jo ha et fargerikt akvarie, med planter og noen fisker. Vil ikke ha for mange fisker, siden det er et lite kar, men kanskje en liten stim med noe smått eller det stikk motsatte, kampfisk. Spørsmålet mitt er da hvilke planter er nybegynner vennlige? Ønsker meg gjerne noen som lager et teppe på bunnen og noen litt større som vokser i "høyden". Og noe stein. Jeg vil at det skal se naturlig ut, og være best mulig egnet for fiskene jeg tenker på. (Guppy, platy, kampfisk eller linkende)

Og med tanke på min student tilværelse (økonomi-messig), har dere noen anbefalinger ang grus/sand og planter? Samt fôr?
Sofiemyr er vel på østsiden av Oslofjorden og sør for Oslo hvis jeg tenker på riktig Sofiemyr ?

På søndag er det storauksjon i Moss. Det er jo ikke så langt unna. Her kan du skaffe alt du trenger til hobbien for en brøkdel av det du må betale i butikk. Akvarie, filterpumper, lys, fisk, planter osv. Anbefaler deg og ta turen dit. Det kan lønne seg for en student. Det er sikkert flere fra Oslo område du kan sitte på med. De fleste akvarister synes det er gøy og kunne hjelpe andre akvarister som er i startfasen.

Siden du er i startfasen av hobbien, her er de tre vanligste nybegynner feilene som koster penger.

1. Overfôring - Resultatet er at fiskene dør og algeoppblomstring.
2. Luftpumpe med luftestein i akvariet - Resultatet er at plantene dør.
3. For lite akvarie - Vanskelig og holde vannverdiene ok, resultat begge deler over.
Hvis det hadde vært storauksjon, hadde dette vært riktig. Det vi skal arrangere, i etterkant av Moss Akvarieklubbs 60 års jubileum ogNorges Akvarieforbunds Landsmøte, er en kvalitetsauksjon med kun fisk! Minstepris er kr 100 pr objekt. Det skal ikke selges annet enn fisk ved denne auksjonen.

Når det er sagt, er dette selvsagt en glimrende anledning til å selge/kjøpe noe som kanskje er litt utenom det vanlige.
Ok. Det hadde ikke jeg fått med meg. Takk for at du rettet meg der.
Er det riktig det jeg har lest at de skal fôres en gang om dagen og hvis de ikke spiser det før det treffer bunnen trenger jeg ikke fôre de da? Og bør jeg sjekke PH-verdier osv en gang daglig i starten?
Det der kommer veeeldig an på hvilke fisker du skal ha. Har du f.eks bunnlevende fisker som er treige i matfatet, blir det helt annerledes. Fôringsrutinene må rett og slett tilpasses etter hvilke fisker du velger. Det finnes mange ulike typer fôr, som er tilpasset de ulike fiskene.
Stein i akvariet
Kan jeg putte disse steinene i akvariet (ferskvann) etter de har ligget i kokende vann? De er plukket på en strand i saltvann.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2013
Reklame for plussmedlemskap