Akvarium for dummies?

Jeg har aldri hatt akvarium før og har ingen erfaring eller kunskap om dette. Jeg har veldig lyst til å anskaffe meg et akvarium, men vil gjerne få litt tips ang hva jeg bør skaffe som helt nybegynner. Hvilken størrelse bør jeg velge, hva trenger jeg for å starte opp, hvor ofte og hvor mye vann bør jeg bytte, hva bør jeg tilsette, hvor ofte bør jeg ta tester av vannet osv. Og hva slags fisk og planter egner seg for en nybegynner å starte med? Det hører med til historien at jeg er student, så kan ikke være av den dyreste sorten.

På forhånd, takk!
Skaff deg ett akvarie på minst 200 liter, det vil spare deg for mye problemer. Det mye lettere og holde vannverdiene ok i ett større akvarie enn ett lite. Kjøp brukt det er mye billigere. Akvarier kan du finne her på Akvaforum og på finn.no, man kan og få tak i akvarier på lokale akvarie auksjoner.

Den første måneden kan du bytte halvparen av vannet en gang i uka. Deretter kan du bytte en tredjedel til halvparten av vannet annen hver uke.

Generelt behøver du ikke og tilsette noe i vannet.

Valg av fisk er opp til deg, men du bør velge fisk som ikke er så vanskelige og dyre i begynnelsen. Ikke spør i dyrebutikken om hvilke fisk som er bra og trives med bra. For i mange tilfelle for du helt gale svar. Det beste er og finne fisk du liker i butikken, skriv ned navnet på dem og les og spør om dem her på Akvaforum, før du kjøper dem. Du får mye bedre svar her. Fisk kan og kjøpes privat eller på auksjoner. Mye billigere enn i butikken.

I tillegg til akvarie trenger du en filterpumpe, som har den funksjonen og rense vannet. Det kan og kjøpes brukt. Det er alltid greit og overdimensjonere litt her.

Varmekolbe trenger du og. Kan kjøpes brukt, men her ville jeg heller ha kjøpt en ny. Det fordi gamle varmekolber kan være ustabile. Varmekolbens oppgave er og holde en jevn temperatur i akvariet.

En lampe til akvariet trenger du og. Kan og kjøpes brukt.